• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De Garlandier van midden-India

De Garlandier van midden-India

11 mei 2024 door Ujukarin

Een veelzijdige 24 uur in boeddhistisch India.

Reisblogs uit India lees je op deze site zo af en toe van mijn pen, simpelweg omdat ik er ‘zo af en toe’ (vooralsnog elke 2 jaar) naar toe reis – later zal het vaker worden. Het doel is steeds om de Indiase collega-leraren en -ressen te helpen waar zij dat nodig achten, net zoals zij me met taken elders in de wereld helpen. De 24 uur van deze keer, in de stad Gulbarga (Kaliburagi) die op de rand van de staten Karnataka en Maharashtra ligt, was zodanig ‘extreem’ dat ie het ver-bloggen waard was. Hij is niet echt representatief voor de overige dagen, veelal is het 1-2 lezingen per dag danwel een transfer zonder dat je veel met de Indiase politiek en ‘concurrentie’ te maken hebt, maar dat maakt dit stukje van de reis juist spannender.

De sangha

In Gulbarga is ‘mijn’ sangha (Triratna India) één der groteren, maar zeker niet de enige; er zijn nog zeker 5 andere groepen neo-boeddhisten actief, de meesten eerder gericht op maatschappelijk werk en locale politiek/vakbonden dan dat ze, zoals wij, de spirituele dimensie als minstens gelijkwaardig aan de maatschappelijke stellen. Wat ik voor hen mede moest doen is hetzelfde als elders: bloemenkransen (Engels: garland) omhangen bij verdienstelijke Indiërs en natuurlijk ook altijd beelden van Boeddha en Ambedkar. Ze noemden het zelf als nevenfunctie ‘The Garlander’, en ondanks het anglicisme vind ik Garlandier een mooier en duidelijker Nederlands woord dan ‘bloemenkransomhanger’. Vandaar de titel.

De avond: diploma’s en tika’s

De aankomst per trein verliep prima, en binnen 20 minuten bracht de tuk tuk (oh nee in India noemen ze het ‘auto rikshaw’ of ‘auto’) ons bij het logeeradres. De avond-transfer was met een Maruti/Suzuki, naar een klein dorp een half uur verderop. De vaste (uitstekende) Engelse vertalers waren niet beschikbaar en het publiek ook eerder dorps dan intellectueel, dus we kozen voor een relatief simpele dharmatalk rond metta. Waarin we ook weer benadrukten dat de stanza ‘zoals een moeder haar enige zoon liefheeft’ in het moderne India moet worden vertaald naar ‘zoals een moeder haar enig kind liefheeft’, de discriminatie tegen vrouwen zit nog steeds vrij diep in de lokale cultuur. Daarna was het wederom garlands uitdelen, plus zeker 30 diploma’s en 1e tot en met 5e prijzen voor het-een-of-ander aan de lokale kinderschare; met minstens 3 selfies per uitreiking dus aan het eind knipperden mijn ogen van al de lichtflitsen.

Een bijzonder element na de kransen was een Indiase ‘dorpsoudste’ die met een kwastje rondliep en alle deelnemers tika’s (stip op het voorhoofd) schilderde. Keurig in het blauw als dharma-kleur, ‘als bescherming tegen allerlei zwarte magie of verleidingen van je Hindoe-familieleden en buren’. Ik weigerde beleefd, en kreeg ook later bevestiging van mede-leraren en een monnik dat dit het begin kon zijn van een locale corrumpering van het navayana-boeddhisme met bijgeloof en bevestiging-als-groepsidentiteit; ‘een serieus boeddhist leidt een ethisch leven en dat beschermt tegen magie en verleidingen’ is onze benadering.

Later hoorde ik van een nóg erger afglijden, door een andere sangha in enkele dorpen in Maharashtra: daar vond men dat ieder serieus boeddhist de paspoortnaam moest laten wijzigen tot iets met ‘Bauddh…’ er in, net zoals moslims en sommige Indiase christelijke groepen via hun namen hun identiteit schijnen uit te willen drukken. Het kan relatief makkelijk bij de Indiase burgerlijke stand, maar wederom houdt mijn sangha zich hier echt verre van. Het is schapengedrag (Bala’s), zelfs niets in de richting van de positieve groep (zie mijn vorige praatje).

Achter de rododendrons

Ik zei het al, Gulbarga heeft meerdere sanghas en de methodes om volgelingen te winnen en te behouden zijn helaas niet allemaal even spiritueel. ‘Gezien worden’ op belangrijke herdenkings- en feestdagen (en dat zijn er voor de boeddhisten zeker 20 per jaar, naast de volle maan) is ook een reden waarom mensen voor jou zouden kunnen kiezen of juist niet.

Vandaar dat mijn vrienden erop stonden dat op een herdenkingsdag in april voor Ambedkar, ik raak het spoor  bijster waar de dag precies voor stond, ook wij een grote bloemenkrans moesten leggen bij het 10 meter hoge beeld in de stad op doorreis naar het busstation. Bijgaande twee foto’s geven een idee hoe het er gewoonlijk uitziet  (eerste foto, met 1 krans, gelegd vanaf de top van het trapje) en, rechtsboven in de tweede foto, hoe het er uitzag toen ik aankwam. Zodanig bedolven onder kransen dat ik het hoofd nauwelijks nog herkende; iedere krans natuurlijk met een labeltje van de gulle gever, ofwel persoon/familie ofwel een sangha. Daar moest de onze (maatje XXL) dan nog eens bovenop!

De aanblik van het beeld was door de overdaad aan kransen niet de uitbeelding van de heldhaftige hervormer die Ambedkar was, maar van een opgeblazen metershoog kauwgom-monster uit de Ghostbuster-films. En het gevoel voor de parkbeheerder moet hetzelfde zijn geweest als wat Wim Sonneveld onze koningin & gemaal in de mond legt na een defilé op Soestdijk met 20 dozen krenteweggen geschonken door minstens 5 verschillende dorpen: ‘Kunnen we alle goedbedoelde rotzooi achter de rododendrons sodemieteren, alsjeblieft?’

De flash  mob-aktie

Blijkbaar was er een officiële registratie nodig geweest en waren wij niet aangemeld, maar niet getreurd; een witte-vriend in de gelederen doet sommige deuren makkelijker opengaan dan anders. Op naar het trapje.

Probleem 1: de rij omhoog is zeker 20 mensen lang, en schuifelt voetje voor voetje (want bovenop moet een ieder de krans kwijt en minstens 10 selfies, van de eigen medeklimmers of vanaf de grond, gemaakt krijgen)

Probleem 2: ondanks de mooie parkbomen is die trap in de volle zon, en niemand had aan parasols gedacht.

Ik meldde dus direct aan de vrienden, ‘sorry, geen zin in een zonnesteek, er is meer op het programma vandaag’ – met 40’ heb je ook als relatief ervaren tropenreiziger zó die steek-los. En omdat er een Indiaas medeleraar naast me stond die geen kesa aan had, bood ik aan dat hij met mijn kesa de groep-met-de-krans in de rij zou versterken terwijl ik in de schaduw wachtte.

Maar nee, deze witte-vriend moest er per se zelf op staan voor de PR-waarde. Dus trokken we onze stoute (virtuele) schoenen aan en liepen snel via het benedenwaartse trapje omhoog, de hele rij passerend. Waarbij ik steeds stilstond en riep ‘sorry, medical emergency’ want voordringen is nou niet echt conform boeddhistische ethiek. Upaya (leugentje om bestwil, zie recent praatje) of niet – wie de locale context écht kent mag het zeggen. De krans omhangen kostte minder dan een minuut, sorry voor alle fotografen die het moment misten, en we waren even snel weer beneden.

De media en de verkiezingen

De volgende hordes voordat ik dan eindelijk naar het busstation mocht. Eerst een met gierende remmen stoppende limousine waaruit een parlementslid, want er zijn verkiezingen, stapte die de boeddhisten ging toespreken en handtekeningen uitdeelde. Tot mijn stomme verbazing was hij van de BJP (regeringspartij); als een Indiaas boeddhist daarop stemt is dat net zoiets als een streng Nederlands moslim die PVV zou stemmen. Maar het fenomeen bestaat écht, hij had wat boeddhisten om zich heen, en ik heb maar niet doorgevraagd (via vertaling) waarom ze dan zouden stemmen op iemand die zijn best doet om boeddhisme (en christendom en Islam) in India het zo moeilijk mogelijk te maken.

Daarna de microfoon en camera van een regionale TV-zender, die in goed Engels commentaar op het gebeuren aan me vroeg. Ik antwoordde in een paar zinnen met algemeenheden en liep door, dit kunnen erg ‘politiek gevoelige’ zaken zijn. Kort erna vertelde een medeleraar dat hij nog stante pede het recht geregeld had om een kwartier de hele menigte toe te spreken, en er zat een goede vertaler in onze groep. Toch zei ik nee, het publiek was té divers om zomaar een standaardpraatje te gebruiken en we hadden geen voorbereidingstijd. Media en publiek kunnen tweesnijdende zwaarden zijn…

Busstress

Tot slot de bus  naar het noorden, naar mijn volgende Maharashtra-basis, zien te vinden. Een directe bus was anderhalf uur wachten, dus we namen eerst de bus naar het stadje Aland dat halverwege ligt. Van daaruit zijn wat frequentere bussen naar verderop. We vonden niet snel een bus, maar India heeft op veel hoofdroutes het ‘jeep’ systeem: eigenaars van minivans, jeeps etc. mogen die als bus aanbieden en exact dezelfde ticketprijs rekenen als bussen. En we vonden er al snel eentje die ‘spoedig’ zei te gaan vertrekken, dus ik gooide de koffertas achterin en zocht een goede plek voorin. Hopend op wat wegenobserveer-plezier; een aantal jaren terug bij Nagpur had ik een lege ambulance (!) als jeep. En werd het sardinesgevoel bij erin zitten goedgemaakt doordat de chauffeur een traag slingerende vrachtwagen op de rechterbaan van de highway opzij wist te krijgen door zwaailicht en sirene te gebruiken. Wél een duidelijk geval van terechte Upaya.

Mijn vriend kocht nog snel een flesje koels, wat later bleek de locale Red Bull-variant boordevol cafeïne te zijn. Lekker, maar door het uren erna ‘stuiteren’ toch niet het herhalen waard. Misschien hielp het hem en mij wél om alert te blijven want al snel reed er een gewone bus binnen, die direct zei te gaan vertrekken. De jeepchauffeur die te lang had geaarzeld raakte al zijn passagiers kwijt; mijn koffertas bleek zonder touw op het dakfoedraal gelegd te zijn, dus ik was bepaald niet ongelukkig met onze move naar de bus…

Epiloog

Tot zover weer een enerverende 24 uur, de rest van de middag moest ik écht bijkomen voor het avondprogramma. Met de dagen erna ook genoeg fun, zoals een praatje waarin ik aangaf dat échte vrijgevigheid zonder ruchtbaarheid gebeurt; waarna ik 10 minuten later een donor van een groot stuk land uitgebreid een garland moest omhangen en in mijn praatje gevraagd werd te bewieroken vanwege zijn donatie. Ik heb toen wel een paar dingen in het Engels erbij gezegd die de vertaler genoodzaakt zag weg te laten [grijns]. Mogelijk een volgende keer meer.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Ujukarin Tags: Ambedkar, busstress, defilé op Soestdijk, discriminatie tegen vrouwen, Garlandier, Gulbarga, India, krentewegges, PVV, rododendrons, Triratna, Wim Sonneveld, zonnesteek

Lees ook:

  1. Boeddhistische leraar van Ambedkar in India overleden
  2. India viert geboortedag boeddhist Ambedkar als social justice day
  3. Dr. Bhimrao Ramji Ambedkar – op weg naar een verlicht India
  4. Karma en continuïteit – de filosofie inclusief wedergeboorte

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.