• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – En vergeef ons onze schulden

Taigu – En vergeef ons onze schulden

22 april 2024 door Jules Prast

Hij dacht even na, opende een nieuw document en begon te schrijven:

“Ik heb te doen met Israëlische gevechtspiloten, die met zoveel vernietigend effect bommen op de Gazastrook (hebben) laten neerregenen. Ook zij hebben een geweten dat blijft spreken wanneer zij het werk hebben moeten doen waarvoor zij zijn opgeleid.

“Ik heb te doen met alle mensen in Israël die leven met de gevolgen van geweld of met de dreiging van geweld. Wie ook aan welke kant staat, zij allen zijn lijdende mensen in een situatie waarin uitzicht op een duurzaam vreedzaam samenleven buiten ieders gezichtsbereik lijkt te liggen.

“Ik heb te doen met het lijden van de roepers en de betogers die zich te buiten gaan aan ongerechtvaardigde grote woorden zoals genocide, en die de legitimiteit van de staat Israël in diskrediet proberen te brengen, omdat hun loze spraak mensen in verwarring brengt en geen bijdrage levert aan de totstandkoming van duurzame vrede.

“Ik heb te doen met het lijden van alle mensen die anderen impliciet of expliciet dehumaniseren of demoniseren, want dit zet mensen tegen elkaar op, verlegt de focus van wat ons verbindt naar wat ons scheidt, en houdt een nodeloze continuering in van de oorzaken van ons gemeenschappelijke lijden.”

Hij dacht opnieuw even na en schreef bij wijze van slotsom de woorden neer: “En vergeef ons onze schulden, zoals wij ook anderen hun schulden vergeven.”

Categorie: Boeddhisme, Columns, Jules Prast, Krijgsmacht, Mensenrechten, Politiek Tags: doden, Gaza, geweten, Israel, strijd, vergeef ons onze schulden, vernietiging

Lees ook:

  1. De verwarring die oorlogsrecht heet
  2. Het jaar 2023 – dag 269 – imagine
  3. VrijdagZindag- Verklaren ≠ goedpraten
  4. Het jaar 2023 – dag 284 – onwetendheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    22 april 2024 om 16:01

    “Ik heb te doen met het lijden van alle mensen die anderen impliciet of expliciet dehumaniseren of demoniseren, want dit zet mensen tegen elkaar op, verlegt de focus van wat ons verbindt naar wat ons scheidt, en houdt een nodeloze continuering in van de oorzaken van ons gemeenschappelijke lijden.” Dank voor deze woorden.

    ‘Hij dacht opnieuw even na en schreef bij wijze van slotsom de woorden neer: “En vergeef ons onze schulden, zoals wij ook anderen hun schulden vergeven.”’ Er bestaat geen opperwezen, dus het vergeven van onze schulden is ons eigen mensenwerk. Hetzelfde geldt voor het vergeven worden. Het is mogelijk, maar gaat niet vanzelf en kost veel inspanning. Inspanning is meer dan goede wil, geloofwaardigheid en vertrouwen en dit verhaal past geen ijskast.

    • Taigu zegt

      22 april 2024 om 20:03

      Jezus en Boeddha zijn broers, zegt Thich Nhat Hanh. Dus? Geen plank voor de boeddhistische kop!

  2. Theo L. zegt

    22 april 2024 om 17:03

    Wat een wollige en verbloemende taal. Hebt u ook te doen met het lijden van de palestijnse bevolking zowel in Gaza als op de Westbank als gevolg van de criminele, ultrarechtse politiek van de regering Netanyahu ?
    Israel stelt zijn eigen legitimiteit ter discussie door het rechten van het Palestijnse volk en het recht op een eigen staat te negeren. Geen veilige plek voor een volk ten koste van een ander volk !

    • Taigu zegt

      22 april 2024 om 19:56

      Ben je boos, pluk een roos!
      Welke stappen voor de vrede zou Thich Nhat Hanh nu zetten?

      • Joost zegt

        23 april 2024 om 09:02

        U beandwoord een vraag met een vraag beste Taigu? Dat zou Thich nooit doen.

        • Taigu zegt

          23 april 2024 om 13:38

          Thay zweeg waarschijnlijk. De tekst omvat uiteraard ook de Palestijnen. Thay bracht mensen van Israëlische en Palestijnse komaf bijeen voor dialoogsessies, om elkaars pijn en dus elkaars broederschap te voelen. Zulke eerlijke dialoog is hoognodig. Bedenk wel dat iedere keer dat iemand “From the river to the sea” scandeert, je het tapijt onder zulke dialoog vandaan veegt. Dialoog in de zin van de dharma is alleen mogelijk als er eerst een diepe stilte valt over alle betrokkenen, waar ook ter wereld. Als ook het doden en de terreur eindigen. Kunnen we het hierover eens zijn?

          • Louis zegt

            23 april 2024 om 15:26

            ‘Bedenk wel dat iedere keer dat iemand “From the river to the sea” scandeert, je het tapijt onder zulke dialoog vandaan veegt.’
            Dat hangt af van hoe deze uitspraak geïnterpreteerd wordt. Daarover bestaan verschillende inzichten en naar ik meen heeft een rechter daar een uitspraak over gedaan. Overigens, interpreteren is betekenis geven, de betekenisgever is verantwoordelijk.

          • Joop Ha Hoek zegt

            23 april 2024 om 16:06

            In navolging van het Openbaar Ministerie oordeelde het Gerechtshof Amsterdam op 15 augustus 2023 dat de slogan From the river to the sea, Palestine will be free ‘niet antisemitisch, haatzaaiend, opruiend of bedreigend’ is, en binnen de vrijheid van meningsuiting valt. Met die spreuk bepleiten de Palestijnen al ruim een halve eeuw hun recht om in vrijheid te kunnen leven. Solidariteit met dat streven wordt vanuit pro-Israëlkringen fel bestreden.
            Redactie BD.

  3. Jp zegt

    28 april 2024 om 19:05

    “Ik heb te doen met het lijden van de roepers en de betogers die zich te buiten gaan aan ongerechtvaardigde grote woorden zoals genocide, en die de legitimiteit van de staat Israël in diskrediet proberen te brengen, omdat hun loze spraak mensen in verwarring brengt en geen bijdrage levert aan de totstandkoming van duurzame vrede.‘’

    Roepers? Te buiten gaan? Ongerechtvaardigde grote woorden? Legitimiteit? Loze spraak? Geen bijdrage?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.