• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddha, wie? Het onderzoek (2)

Boeddha, wie? Het onderzoek (2)

13 april 2024 door Nicole Mulders

Veel mensen hebben een boeddhabeeld in huis of tuin en branden wierook. Maar waar staat dat beeld eigenlijk voor? Wat weten ze van het boeddhisme? Is het een godsdienst, een sekte? Hoeveel boeddhisten zijn er in Nederland, op de wereld? Wat doen boeddhisten behalve op een kussentje zitten? Hoe word je boeddhist? En waarom? Zijn boeddhisten geweldloos? Sommige boeddhisten  zeggen dat er wedergeboorte is. Wat is dat en wil je wel opnieuw geboren worden? Is de Dalai Lama een boeddhistische God? Hoe herken je een boeddhist? Zijn er boeddhistische zendelingen, leraren? Nicole Mulders gaat voor het BD op onderzoek uit, praat met niet-boeddhisten en legt ze vragen voor. Haar bevindingen worden de komende tijd in een serie in het BD geplaatst.

Hij is een fervent boekenlezer. Zo las hij Siddharta van Herman Hesse, over de spirituele reis van een jongen ten tijde van Boeddha.

“Wat me aanspreekt aan het boeddhisme, is de rationaliteit ervan,” stelt Hein van Gerwen.

Het boeddhisme is hem niet helemaal vreemd, al is hij verre van een beoefenaar. Hij is ervan overtuigd dat Boeddha heeft bestaan. Het achtvoudige pad is hem ook bekend. Boeddhisme ziet van Gerwen niet als een religie, maar vertelt je volgens hem hoe je je leven zou moeten leiden. Hoe je met jezelf en je omgeving moet omgaan. “Als je iets geeft, krijg je iets terug”.

Existentialisme

Van Gerwen ziet zelfs verwantschap met het existentialisme waar Jean-Paul Sartre treffend over schreef. “Die vergelijking zit er volgens mij in dat de mens lijdt onder ongelukken. De negativiteit moet je volgens het boeddhisme aanpakken. Want die veroorzaakt ellende.”

Wat hem ook aan het  boeddhisme aanspreekt is dat het in zijn ogen een rechtgeaarde, integere  levensbeschouwing is.  “Er zijn zoveel mensen met religies op de loop gegaan. Sommigen zijn te egocentrisch.” Het streven naar macht en rijkdom en macht ziet hij sowieso als de oorzaak van veel problemen

Van Gerwen merkt dat, hoe ouder hij wordt, hoe politiek linkser hij kiest. “Ik merk dat de kloof tussen arm en rijk steeds groter wordt, en dat baart me zorgen. Er zou meer geld besteed moeten worden aan het onderwijs en de gezondheid. En met het klimaat gaat het ook slecht. Ik begrijp dat er actie tegen gevoerd wordt.”

Verbazing

Hij vat zijn betrokkenheid samen in een citaat: ‘Het oordeel van de verbazing, is het graf voor de verwondering’.

Waarschijnlijk komt die houding ook van pas in zijn werk als psychiatrisch verpleegkundige. “Cliënten moet je niet in hokjes plaatsen, maar je moet met ze meegaan.” Het helpt volgens hem ook soms voor verwondering te zorgen. Een grappige opmerking te maken die hen op het andere been zet.”

Ter illustratie noemt hij het voorbeeld van een cliënt die, naast de toegestane sigaret per dag, nog een sigaret wilde. Van Gerwen kwam er vervolgens met twee aanzetten, dat voor verbazing zorgde. En wellicht voor inzicht. “Ik probeer altijd de dialoog met een cliënt  aan te gaan.”

Boeddhisme zou wel bij hem passen, zegt hij desgevraagd. De laatste tien a twintig jaar is hij meer naar zichzelf gaan kijken. “Ik heb het idee dat ik de gedragsadviezen al opvolg. En het meditatieve en contemplatieve heb ik. Regelmatig ga ik zitten, probeer alles van me af te werpen en te komen tot een staat van gedachteloosheid.

Hij gaat nog een stapje verder. “Soms heb ik een onbestemd gevoel in mijn knieën. Dan ben ik mentaal te veel belast en heb ik allerlei gedachtes. Dan doe ik aan contemplatieve zelfreflectie en kijk ik naar mezelf. Dat geeft rust. Ik denk ook dat het boeddhisme zorgt voor een evenwichtige persoonlijkheid,” concludeert hij.

Naschrift.

Hein ken ik alleen van mijn favoriet koffiezaakje vlakbij mij. We hebben het weleens gehad over de boeken die we lezen (hij meer dan ik). Een beminnelijke man. Zo kwam hij bij me over. En dat beeld is overeind gebleven tijdens het interview. Misschien dankzij zijn boeddhistische trekjes?

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk Tags: arm en rijk, contemplatieve zelfreflectie, Hein van Gerwen, Herman Hesse, Jean-Paul Sartre

Lees ook:

  1. Taigu – Met voeten in verschillende werelden
  2. Slavernij, racisme en boeddhisme
  3. De pandemie
  4. Boekbespreking – De wereld als verschijning, fenomenologie en de 20e eeuw

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Nicole Mulders

Nicole Mulders schrijft met passie over spiritualiteit, boeddhisme en andere zaken die in haar ogen belangrijk zijn. Info: dharma-tekstproducties.nl. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.