• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – De verbeelde mens

Taigu – De verbeelde mens

8 februari 2024 door Jules Prast

In 2001 was hij getuige bij het huwelijk van een Britse vriend in Zuid-Engeland. ‘Best man‘ zijn komt aan de overzijde van de Noordzee met talloze rituelen. Hij had het verzoek van de bruidegom gekregen om behalve uiteraard de trouwringen ook talloze andere artikelen in de zakken van zijn kostuum mee te nemen. Tijdens de autorit naar het stadhuis liet de bruidegom hem bij herhaling zijn haar kammen. ‘s Avonds kon hij deze ijdelheid aan de kaak stellen in de traditionele toespraak waarin de ‘best man’ episodes uit het leven van de bruidegom op schertsende toon belicht.

Onlangs mocht hij opnieuw optreden, nu in een nabijgelegen crematorium om zijn overleden vriend uitgeleide te doen. Aan hem de eer om als hoofdspreker de ‘eulogy’, de lofrede, te verzorgen. Zijn tien jaar oudere vriend, de jongste uit een gezin van zeven kinderen, was ooit als zijn oom begonnen. Maar omdat hij hem in de loop van meer dan een halve eeuw stapsgewijs had ingewijd in de mystieke visioenen die hem ertoe bewogen als beeldend kunstenaar talloze schilderijen vol surrealistische symboliek te vervaardigen, had zich tussen beiden een geestelijk huwelijk voltrokken waardoor zij elkaars vrienden waren geworden.

‘Wie is de mens?“, schoot door hem heen toen hij in de aula in het Engels het woord voerde. Wie is de mens anders dan de verbeelde mens? En waarom is de mens in onze verbeelding de mens geworden die hij bij leven en welzijn was? Soms was het hem in het dagelijks leven te moede alsof zijn zentraining aan slijtage onderhevig was, maar nooit bij uitvaarten. Wat van zichzelf is samengesteld uit niets eigenstandigs, wordt verbeeld tot een geheel, en kan dus niet vergaan, behalve uit beeld verdwijnen, al blijven de voorstellingen in al hun persoonlijke perspectieven de verbeelding nog geruime tijd schragen. Geen dood, geen vrees, zoals Thich Nhat Hanh het in de titel van een prachtig boek van zijn hand treffend samenvat.

Yogacara in het crematorium als inspiratie voor een lofrede, maar niet preken als een boeddhist. Hij heeft het bij dit soort gelegenheden vaker gedaan en kan eigenlijk niet anders meer. De uitvaartbegeleider die de ceremonie aaneenreeg, sprak deels in formules  waarin je de nagalm van het christendom zou kunnen beluisteren. Achter het katheder, waarvan zij sprak, en hij eveneens, hing als om dit te onderstrepen duidelijk zichtbaar een groot kruis aan de muur. Maar ach, wat dondert het, wanneer (alweer in de woorden van Thich Nhat Hanh) Boeddha en Jezus elkaars broers zijn?

In een ogenblik van stilte ter nagedachtenis aan de dierbare overledene, schoten hem wat flarden uit de Hartsutra door het hoofd. Verbeelding is zo slecht nog niet, wanneer deze opereert binnen de context van een maatvoering waarin zij een bescheiden rol kan spelen, zonder dat zij de macht over het menszijn overneemt en van verbeelding tot verleiding verwordt. Zo gezegd, klinkt het wat calvinistisch, maar zo is het niet bedoeld. Verbeelding, voorstelling, zij zijn eigen aan het menszijn. Alle beoefening, in welke vorm dan ook, is er om deze onmisbare menselijke functie in balans te houden.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Jules Prast Tags: best man, Hartsoetra, Thich Nhat Hanh, vriend, wie is de mens, yogacara

Lees ook:

  1. Boeddhisme heeft geen patent op mediteren, mediteren geen patent op verlichting.
  2. Thich Nhat Hanh kritisch beschouwd
  3. Afscheid van de Boeddha is niet nodig
  4. Thich Nhat Hanh – Gelukkig voortbestaan…

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.