• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » The Tantra of Great Bliss: The Guhyagarbha Transmission of Vajrasattva’s Magnificent

The Tantra of Great Bliss: The Guhyagarbha Transmission of Vajrasattva’s Magnificent

10 augustus 2023 door gastauteur

The ancestor of the ancestors
Of all the Victorious Ones of the three times
Is the King of Awareness,
The self-originating Bodhicitta.

The mind is, itself, a spontaneously perfected great bliss.
It is perfection itself.
I myself am the Victorious Ones of the three times,
The perfect Buddhas.

When we engage ourselves in the uncontrived Bodhicitta,
We do not see.
We are not free.
We are stuck in samsara’s mud.

Those who place themselves in this spontaneous realization
Without seeking it
Are the fortunate children of the Victorious Ones.
They are my heart.

So he spoke.

Then the Bodhisattva Vajra of Awareness asked:

Kye!
The true nature of the Victorious Ones of the three times
Is physical, verbal, and mental.
This is a teaching of the King of Self-Originating Awareness,
Which is you.

Your heart is one.
It is self-originating wisdom.
What do you think about this topic of contemplation?

So he spoke.

The great King of Awareness proclaimed his response:

This mudra of supreme bliss
Is the true nature of everything.
Everything is subsumed within
The state of this contemplation.
It leaves nothing out.

Do not dwell in a consciousness that thinks and practices!
Everything is pervasively illuminated
By self-originating light.
The heart-essence that is the true nature of everything
Subsumes all things.

The great secret is not contrived.
Pacify your exaggerations and depreciations.
They are not this true nature.
This is beyond all definitions.

This is not a true self.
It is spontaneously perfected.
It is the heart-essence of everything.
It is not anything at all.
The heart-essence of non-existence exists!

By virtue of the natural perfection of effortlessness,
Compassion arises,
Like the light of the sun,
Without our seeking it.

All the vehicles are perfected
In a single self-origination.
So the soul  that perfects all meanings
Through understanding one word
Dwells in supreme bliss,
Just as it is,
Without doing anything,
And without remaining still.

Dit deel bevat twee Tantra’s: de Tantra van Grote Gelukzaligheid en de Tantra van de Natuurlijke Intentie van het Hart. Beide Tantra’s vertegenwoordigen een ontmoeting tussen de Atiyoga-traditie en de Mahayoga, en bieden ons inzicht in de onderlinge relatie tussen deze twee klassen van Tantra zoals ze samengebracht zijn. We maken geleidelijk kennis met een zaadlettergreep en met zowel fysieke als sonische mandala’s, die uitvoerig in kleurrijk detail worden beschreven. Praktijken worden beschreven, inclusief een grafische beschrijving van seksuele yoga, terwijl we eraan herinnerd worden dat er geen beoefening of meditatie is. De vertalingen in dit boek zijn gemaakt op basis van Tibetaanse manuscripten, waarvan afbeeldingen zijn opgenomen. De Indiase bronnen zijn verloren gegaan in de tijd. De Tibetaanse teksten die we hebben zijn vertalingen gemaakt door Vairochana, een beroemde Tibetaanse vertaler die in de achtste eeuw van onze jaartelling naar India ging op zoek naar de literatuur over ogenblikkelijke verlichting. Zijn biografie vertelt dat hij een leraar vond, Sri Singha, die de overdracht had, maar niet de boeken, omdat de koning ze achter slot en grendel had gedaan vanwege een verstoring waarbij een prostituee en een non betrokken waren. Dus braken Sri Singha en Vairochana ’s nachts in het paleis in, verbraken de zegels en stalen de boeken. Vervolgens bestudeerde Vairochana deze teksten gedurende vele jaren onder Sri Singha. Het is zeker dat Vairochana de voltooide vertalingen van verschillende werken met zich meedroeg toen hij terugkeerde naar zijn land. De hier vertaalde Tantra’s behoren tot de bronwerken die zulke grote Tibetaanse helderzienden als Longchen Rabjampa (1308-1364), Jigme Lingpa (1729-1798), en Mipham Gyatso (1846-1912) inspireerden. Het is duidelijk dat het denken in hen cruciaal werd gevonden voor een begrip van de diepten van de Grote Perfectie, zelfs honderden jaren na Vairochana’s vertaling, en dat degenen die ernaar streefden om de inspiratie van de Grote Perfectie te verzoenen met de praktische realiteit van een praktiserend pad, zoals de Mahayoga, ze cruciaal vonden voor hun begrip. De Tantra’s komen tot ons uit dezelfde basisperiode als de werken van Saraha, en bespreken de Mahamudra op talrijke punten. Degenen die de vroege wortels van de Mahamudra transmissie en zijn relatie tot de Grote Perfectie transmissie bestuderen, zullen deze Tantra’s nuttig vinden. Zij die het debat over ogenblikkelijke en geleidelijke verlichting bestuderen zullen deze werken een waardevolle bron vinden.

Lama Christopher Wilkinson begon zijn loopbaan in de Dharma op 15-jarige leeftijd met het afleggen van de toevluchtsgeloften van zijn stamleraar Dezhung Rinpoche. In de jaren die volgden introduceerde Dezhung Rinpoche hem bij Geshe Ngawang Nornang, Lama Kalu Rinpoche, Dilgo Kyentse Rinpoche, Nyoshul Khen Rinpoche, en vele anderen. Chris identificeerde zich vanaf het begin met de Rime Non-Sectarische beweging

Na een formele opleiding in Tibetaanse en Sanskriet talen, studeerde hij in 1980 af met een BA in Aziatische Talen en Literatuur en een BA in Vergelijkende Religie aan de Universiteit van Washington. Na twee jaar rondreizen langs de heilige plaatsen van Azië, onder meer in India en Nepal, werkte hij vijf jaar in de vluchtelingenopvang in Seattle, Washington. Omdat hij zich weer wilde verdiepen in boeddhistische studies, ging hij naar de Universiteit van Calgary, waar hij in 1988 zijn MA behaalde.

In 1990 ging Chris naar Sulawesi in Indonesië, waar hij drie jaar lang docent Engels was en onderzoek deed naar het oude Sri Vijaya-rijk. Terug in Amerika werkte hij als Research Associate voor de Shelly and Donald Rubin Foundation, waar hij een kleine rol speelde bij de vroege ontwikkeling van het Rubin Museum. Daarna doceerde hij vijf jaar lang als adjunct-professor aan de Universiteit van Calgary. Hij werd ook gedurende twaalf jaar Research Fellow aan het Centre de Recherches sur les Civilisations de l’Asie Orientale, Collège de France.

Vanaf 2012 begon hij vertalingen van Tibetaanse literatuur uit te brengen, te beginnen met de zeven delen van de Sakya Kongma Serie en momenteel met inbegrip van 30 delen van Grote Perfectie Tantras, en hij gaat nog steeds door met deze inspanning.

The Tantra of Great Bliss: The Guhyagarbha Transmission of Vajrasattva’s Magnificent Sky. Vertaald door Christopher Wilkinson.  https://www.amazon.com/dp/1517225485

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk Tags: Christopher Wilkinson, The Tantra of Great Bliss: The Guhyagarbha Transmission of Vajrasattva's Magnificent

Lees ook:

  1. The Secret Tantras of The Fish Wheel and The Nine Spaces
  2. The Secret Kissing of the Sun and Moon: Three Upadesha Tantras of the Great Perfection
  3. The Secret Kissing of the Sun and Moon: Three Upadesha Tantras of the Great Perfection
  4. Clear Meaning: The Force of Wisdom Tantra Kindle

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Jules – Misplaatste geestdrift
    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.