• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (25): Devadatta

Over de Lotus-soetra (25): Devadatta

12 juni 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. Hoeveel afleveringen deze serie gaat tellen, is pas na de laatste aflevering bekend. Deze keer:

 Devadatta

Komen we bij de Boris Boef van het Boeddhisme: een volle neef van Shakyamuni, die zwaar de pest aan hem had. Devadatta. Volgens overleveringen was hij een wreed en verdorven mens. Ik heb geen idee of en in welke mate dat waar is. Hoe ook, Boeddha stelt in de Lotussoetra dat iedereen het boeddhaschap deelachtig zal worden, niet één levende ziel uitgezonderd. Dat wil zeggen: hoe wreed en verdorven Devadatta ook moge zijn, zelfs hij zal op een dag toch de verlichting smaken. Wat betekent dat? Niets meer of minder dan dat Hitler, Stalin, Mao Zedong, Papa Doc, Idi Amin, Milosevic en ook Poetin naast vele anderen die vele mensen graag voor eeuwig in de hel zien branden toch …

Het doet mij denken aan een ander verhaal, volgens mij uit de lessen van Paramhansa Yogananda. Het gaat als volgt (ik vertel het maar weer in mijn eigen woorden.) Het gaat over een zeer verdorven, wrede man, die de hoofdman wordt van een bende boeven. Laten we hem voor de gelegenheid Boris noemen. Boris heeft zich van klein kind af voorgenomen de grootste boef te worden die er ooit op aarde heeft rondgelopen. Als kleuter haalt hij allerlei kattenkwaad uit, als puber is hij de schrik van de buurt, als jong volwassene de nachtmerrie van het land en op den duur kent heel de wereld hem als capo di tutti capi in het kwadraat. Wanneer hij iets kapot kan maken, zal hij het niet nalaten. Zo laat hij op zekere dag een schitterende eeuwenoude gezonde boom omhakken zodat ie precies over een rivier valt, opdat er geen schip meer door kan. Maar, zoals het met stervelingen gaat,  Boris gaat toch eens dood. Hij belandt in de hel. Maar … de baas van de hel, Satan himself, zegt dat ie een kwartier lang mag doen en wensen wat ie wil, omdat Boris in zijn hele leven toch een keer iets goed heeft gedaan. Boris is natuurlijk zeer verbaasd. WAT DAN? vraagt hij zich af. En dan herinnert Satan hem aan de boom die hij om heeft laten hakken. Doordat die boom precies over de rivier viel, kon een vader zijn zieke kind precies op tijd over die boom heen bij een arts krijgen, zodat het leven van dat kind werd gered. Boris denk na… dan wenst hij zich een snel paard, geeft het de sporen richting God. Op de seconde af valt hij aan het einde van zijn vrije kwartier voor de voeten van God en grijpt diens voeten vast. Dan beginnen de duivels die hem achterna zijn gekomen aan hem te trekken , maar dan zegt God: “Ga terug naar waar jullie thuishoren, maar laat hem hier. Wie mij eenmaal heeft bereikt, op welke manier ook, blijft bij mij.”

Ik wijs er maar op, dat het slechts een verhaaltje is, maar de strekking komt overeen met wat Boeddha zelf zegt: er zijn goede daden die helemaal goed zijn, maar ook daden die alleen goed lijken maar in wezen slecht zijn. En er zijn slechte daden die helemaal slecht zijn, maar ook daden die alleen slecht lijken maar in wezen goed zijn. Kortom, niet alles is wat het lijkt! In feite gaat het nog verder. Er zijn daden die noch goed noch slecht zijn en daden die zowel goed als slecht zijn. Het is niet alleen een kwestie van perspectief, het is ook een zaak van ‘niet oordelen’.

Devadatta dus. Hij was stikjaloers op zijn neef, en probeerde hem meer dan eens te vermoorden, onder meer door een keer een olifant dronken te voeren zodat het dier op hol zou slaan en Boeddha zou vertrappen. Toch spreekt Boeddha vrij mild over hem. Boeddha vertelt dat vroeger, in een vorig leven, Devadatta zelfs zijn leraar is geweest. “Ik kwam een keer een kluizenaar tegen die Asita heette. Hij kwam mij de hoogste leer onderwijzen als ik zou doen wat ik beloofd had (vruchten plukken, water halen etc.) Jarenlang onderwees hij mij, en het lijkt alsof dit duizend jaar duurde, maar ik was gelukkig en dankbaar en voelde geen eenzaamheid of vermoeidheid.” Die kluizenaar …dat was Devadatta!

Voor wie dit allemaal onwaarschijnlijk acht: wanneer  je werkelijk aanneemt dat iedereen de boeddhanatuur in zich heeft; wanneer je werkelijk aanneemt dat er maar één WET is; dan geldt die WET dus ook voor Hitler, Stalin, Mao Zedong, Papa Doc, Idi Amin, Milosevic, Poetin en alle andere grote en kleine boeven. Ook zij dragen de boeddhanatuur in zich.

Vrouwen ook. Natuurlijk! Die gedachte was 2500 jaar geleden revolutionair. En voor sommige (mannen) in onze tijd is dat nog steeds zo. Vrouwen vallen onder dezelfde WET en dragen net als iedere man de boeddhanatuur in zich. En het is niet nodig om eerst man te worden. Niet in dit leven, en niet in welk volgend leven dan ook. Boeddha vertelt daarover een verhaal over een prinses. Nou ja, eigenlijk vertelt Manjusri dat in aanwezigheid van de Boeddha en die is het helemaal met hem eens. Manjushri heeft de hele Lotussoetra vertelt én uitgelegd aan het achtjarige dochtertje van een koning en Manjusri raakt niet uitgepraat over de heiligheid en volmaakte verlichting van dit meisje. Vele aanwezigen (op Gierentop) staan verbijsterd naar Manjoesri’s verhaal te luisteren. Een meisje? Hoe …

Maar dan staat het meisje plotsklaps voor hun neus. Zij knielt voor boeddha neer en heft een loflied aan. Zij zingt “Ik weet dat ik het heil kan krijgen, laat Boeddha mijn getuige zijn. Met de leer van dit grote voertuig verlos ik iedereen van verdriet en pijn.” Maar Sariputra is niet direct overtuigd. Hij somt allerlei redenen op waarom een vrouw géén boeddha zou kunnen worden. Daarop neemt het prinsesje een parel van haar borst en geeft de parel als geschenk aan Shakyamuni Boeddha, die het onmiddellijk aanneemt. De prinses zegt: “Ik offerde mijn parel aan Heer Shakyamuni en hij heeft hem aanvaard. Ging dat niet vlug?” Sariputra kan het alleen maar beamen. Dan zegt de prinses: “Met de ogen van uw  verlichte geest zult u mij nu nog vlugger een boeddha zien worden”. 

Iedereen zal vroeg of laat boeddha worden, om de doodeenvoudige reden dat het onontkoombaar is. Mannen die denken dat vrouwen dat niet kunnen, snappen er niks van. Vrouwen die denken dat alleen mannen het kunnen, snappen het ook niet. Mensen die denken dat alleen heilige boontjes het kunnen… snappen het ook niet. Boeven die denken dat het buiten hun bereik is, begrijpen het evenmin. Waar het op aankomt is dat iedereen zich de WET ten volle dient te realiseren. Daarvoor is uiteraard wél besef nodig. Verlies dat niet uit het oog.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Reine Land Tags: boeddhanatuur, boevenbende, Devadatta, Hitler, Lotussoetra, Stalin, vrouwen

Lees ook:

  1. Boeddhanatuur
  2. Hannah Arendt is overal
  3. Over de Lotus-soetra (3):  Toestanden
  4. Over de Lotus-soetra (7): Voorbereiding op de verkondiging

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    12 juni 2023 om 16:28

    “Ik wijs er maar op, dat het slechts een verhaaltje is, maar de strekking komt overeen met wat Boeddha zelf zegt: er zijn goede daden die helemaal goed zijn, maar ook daden die alleen goed lijken maar in wezen slecht zijn. En er zijn slechte daden die helemaal slecht zijn, maar ook daden die alleen slecht lijken maar in wezen goed zijn. Kortom, niet alles is wat het lijkt! In feite gaat het nog verder. Er zijn daden die noch goed noch slecht zijn en daden die zowel goed als slecht zijn. Het is niet alleen een kwestie van perspectief, het is ook een zaak van ‘niet oordelen’. (Dharmapelgrim)

    Dus binnen de Lotus Soetra is opeens de intentie niet meer bepalend? Is de gedachte van de Lotus soetra dan zo dat je nooit kunt weten of een daad goed of slecht is, heilzaam of onheilzaam want je weet maar nooit hoe iets uitpakt, vooral ook op lange termijn? Is dat de gedachte? Je kunt toch nooit zeggen dat een een daad vanuit kwade wil goed is/wordt omdat er toch ook iets goeds uit voorkomt?

    • Dharmapelgrim zegt

      12 juni 2023 om 19:42

      Ik verwijs graag naar het artikel ” Karma kan ook in een later leven tot rijping komen ” dat op 26 mei 2023 in het BD stond. (André Baets).

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.