• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dick – Vertrouwen 2 (niet)

Dick – Vertrouwen 2 (niet)

20 mei 2023 door Dick Verstegen

Ik schreef een column over het onderwerp vertrouwen. Het stukje eindigt aldus:

Als we de dood als onderdeel van ons leven zien, dan verdwijnt de tegenstelling. Wij zijn gewend vertrouwen te koppelen aan (voort)leven, verwondering, vreugde en vrede en een dergelijk vertrouwen wensen we iedereen toe. Maar vertrouwen lijdt niet per definitie een nederlaag als iemand weloverwogen de eigen dood kiest.  Ook dat is een sprong in het diepe.

Niet dat ik veel wil afdingen op dat slot, maar het laat me niet los. Er zit iets lastigs in, makkelijk en moeilijk tegelijk, waar ik nog steeds niet helemaal de hand op kan leggen. Vandaag op de fiets vroeg ik me af: als het in ons leven gaat om levensbeaming om niet, zoals de filosoof Otto Duijntjer het uitdrukt, hoe kan je zelfgekozen dood daar dan bij horen? Is je overgeven aan je leven zoals het is, niet in alle opzichten strijdig met zelfdoding en is zelfdoding niet in alle opzichten strijdig met vertrouwen?

Maar het cruciale probleem is nu juist dat mensen die een touw bij de doehetzelf-winkel kopen niet meer bij dat vertrouwen kunnen komen. Bij dat op niets gebaseerde vertrouwen dat ons gewoonlijk op de been houdt. Ze willen wel, maar ze kunnen het niet. Misschien missen ze een stofje in de hersens of is er kortsluiting. Maar het lukt gewoonweg niet. En dan? Gaan we die staat van zijn dan in onze hovaardij uitsluiten van leven zoals het is?

Zojuist kreeg ik weer een goeroe-uitspraak in mijn postvakje: Stop met jezelf genezen, met jezelf verbeteren of wakker te worden. Er is niks mis met je pijn, je verdriet, je twijfel, je diepste verlangen, je angstige gedachten; ze vragen niet om genezen te worden. Ze vragen onder ogen te worden gezien. Hier, nu, zachtjes rustend in de liefdevolle armen van je huidige bewustzijn. Deze is van advaita-goeroe Jeff Foster. Een prima quote, maar wie in de dallas zit kan er niet veel mee.

Tegelijkertijd realiseer ik me dat we ‘er niet uit kunnen vallen’, wat er in ons leven ook aan de hand is. We bevinden ons altijd ìn Gods hand, de werkelijkheid zoals die is. Zenmeester Ton Lathouwers heeft daar indringend over geschreven en gesproken. In een interview op Mahakarunachan.nl zegt hij dat de jarenlange doodsangst voor eeuwige verwerping in één grote wanhopige en opstandige explosie zijn greep op hem verloor. ‘De ban was gebroken. Het was uiteindelijk de ervaring van de waarheid van Masao Abe’s woorden vijftien jaar eerder: “Je bent aanvaard, precies zoals je bent, precies hier en nu”. Als ik het nu achteraf toch in woorden zou moeten uitdrukken, dan is het enige woord dat in me opkomt: vertrouwen. Een grenzeloos vertrouwen dat tegelijk veel meer is dan vertrouwen. Het is zekerheid. Een onverklaarbare, door geen enkel weten’ gedragen zekerheid.’

Dat je er niet uit kunt vallen, geldt voor iedereen, ook en misschien wel juist voor degene die alle vertrouwen kwijt is. Wanneer wij zo het oog laten vallen op de wanhopige die zijn eigen dood regisseert, dan gebeurt er iets heel anders. Dan kunnen wij het vertrouwen schenken dat de ander ontbeert. Iemand kan in het diepe van de dood springen door gebrek aan levensbeaming en vertrouwen in het eigen leven. Maar die sprong kunnen wij vervolgens begeleiden en dragen met òns vertrouwen.

‘Je kunt er niet uitvallen’ gaat veel verder dan het vertrouwen dat de zelfdoder mogelijk stelt in een persoonlijke oplossing in de dood. ‘Je kunt er niet uitvallen’ is universeel, geldt alles en iedereen, maakt geen enkel onderscheid, stelt geen voorwaarden en kijkt zelfs over de grens van leven en dood heen.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dick Verstegen, Geluk Tags: leven en dood, vertrouwen 2, zelfdoding

Lees ook:

  1. Dick – Vertrouwen (1)
  2. Dick – Vertrouwen (3)
  3. Euthanasie in het boeddhisme
  4. Sanne Helbers – de dag dat Albert Camus de Boeddha tegenkwam

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. siebe zegt

    21 mei 2023 om 10:39

    Ik heb het zelf zo beleefd dat het op niets gebaseerde vertrouwen niet echt steunend is. Het kan niet een stootje hebben, laat staan een dreun. Daarom vind ik het op niets gebaseerde vertrouwen ook nog geen echt vertrouwen. Volgens mij is het meer een soort onbewustheid. Onbewustheid draagt je leven in het begin en dat is fijn.

    Toen mijn vader een hersentumor kreeg en ik die aftakeling, dat leed en dat sterven van dichtbij meemaakte, was er geen enkele steun meer van dat op niets gebaseerde vertrouwen. Niks. Ik had eigenlijk niks om die dreun op te vangen. Zo heb ik het ervaren.
    Aan dat zogenaamde vertrouwen had ik helemaal niks.

    Eigenlijk, zo zie ik het nu, jaren later, wordt ook vertrouwen niet echt op de proef gesteld. Ik dacht dat destijds ook maar dat is niet echt zo, denk ik nu. Maar er is op een bepaald moment gewoon geen plaats meer voor de onbewustheid die je altijd op de been hield. ja, en hoe moet je dan verder? Dat op niets gebaseerde vertrouwen daar kun je ook niet meer naartoe, dat hoeft ook niet, want je kunt niet meer verder vanuit onbewustheid. Je moet nu verder met bewustheid. Dat is heel lastig maar ik denk dat de weg die de Boeddha aangeeft, een weg van nuchter worden, realistisch, verwachtingen bijstellen, het leven niet meer idealiseren, begeerte afzwakken en oplossen helpt.

    Iedereen is anders maar wellicht is het behulpzaam.

    • Mieke zegt

      21 mei 2023 om 17:29

      Je schrijft: je moet nu verder met bewustheid. De onschuld voorbij zou ik zeggen. En zolang mijn bewustzijn zich vastklampt aan iets of iemand kom ik geen stap verder. Alles komt en gaat, inclusief ikzelf.
      Dat kan zowel beangstigend als bevrijdend zijn.
      Dank dat je je ervaringen zo hebt willen delen.

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.