• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – Atman en anatman

Taigu – Atman en anatman

7 mei 2023 door Jules Prast

Hij was voor het eerst in Spanje in de zomer van 1986, samen met een vriendinnetje dat hij krap zes maanden eerder had leren kennen. Vierendertig uur hadden ze gedaan over de busreis van Amsterdam naar Bilbao. Vandaar trokken ze met volle bepakking van camping naar camping langs de kust van de Golf van Biscaye, via Santander tot aan Oviedo. Ze wandelden door de bergen van Cantabrië en namen een trein het binnenland in naar de historische stad Burgos.

Taigu had in die tijd geen flauw benul van boeddhisme. Intuïtief koesterde hij een soort gnostisch geloof in een ziel die huisde in het stoffelijk omhulsel van het lichaam. Dit was zijn geheim, dat hij slechts met een enkeling deelde met wie hij werkelijk van hart tot hart kon spreken.

Hij was niet lang in Spanje toen de gewaarwording zich van hem meester maakte dat hij hier al ooit geweest was, in wat alleen een eerder leven kon zijn. Het was bovenop zijn zielsgeheim een nieuw mysterie, een openbaring die zich meer deed voelen dan dat hij deze onder woorden kon brengen. Dat kwam later pas.

Vele malen is Taigu sinds 1986 in Spanje geweest en telkens weer drong het gevoel van een eerder leven in het land zich onmiskenbaar aan hem op. Hij leerde genoeg van de taal, kocht in straatkiosken een van de vele sportkrantjes en mengde zich in dorpsbarretjes en op bankjes in parken regelmatig onder ouden van dagen voor begeesterde conversaties over hét nationale onderwerp van gesprek, het voetbal, dat hem verder in genen dele interesseerde. Maar het verbond hem met de mensen met wie hij een verwantschap voelde.

Vanwege een haperende gezondheid bezocht hij het land ruim tien jaar niet, tot een vriend hem onlangs met zijn zuurstofinstallatie en andere medische apparatuur ernaartoe reed. Na zo’n lange afwezigheid was het een feest der herkenning, al was het alleen naar omdat Taigu’s atman opnieuw van zich deed spreken. “Dit is het land waarin ik een vorig leven heb doorgebracht,” verklaarde zijn ziel met luider stemme, die hij alleen hoorde.

Broeder Gautama, het canonieke boeddhaspook dat evenals Odysseus de creatie is van talloze anonieme barden en sutrascribenten, kan zich in sommige aan hem toegedichte teksten eveneens eerdere levens voor de geest halen. Anderzijds wordt ons door liefhebbers van het boeddhistische dogma graag het leerstuk van anatman voorgehouden. De ogenschijnlijke tegenstrijdigheid van zielsverhuizing en anatman wordt volgens menigeen opgeheven door wedergeboorte, die niet gelijk is aan reïncarnatie.

Broeder Nagarjuna, als drakenzoon een zo mogelijk nog mythischer figuur dan Gautama, zou aan deze exegese een additionele laag van complexiteit hebben toegevoegd. Golden dharma’s in Gautama’s tijd nog als de bouwstenen van het zijnde, Nagarjuna en zijn volgelingen verklaarden deze zes-, zevenhonderd jaar later tot ‘leeg’, dat wil zeggen samengesteld, zonder op zichzelf staande eigenheid. Sommige boeddhistische auteurs ontwaren hierin een continuïteit van de oorspronkelijke idee van anatman, terwijl anderen menen dat Nagarjuna, zo deze al uit één persoon bestond, zich wilde positioneren als een opvolgende, nieuwe boeddhafiguur.

Het probleem is dat een eigentijdse boeddhist bijna wordt uitgenodigd zich temidden van deze opvattingen en interpretaties een houding te geven en een keuze te maken. Wie zich wat verder in de literatuur verdiept, kan een enorme veelzijdigheid van scholen, ideeën en debatten ontdekken. Eén stap verder en je kunt je afvragen of ‘de’ boeddha niet een yogi was die zich nauwelijks onderscheidde van zijn tijd- en soortgenoten, terwijl het ‘s mensen hand is die een breuk in de traditie heeft gewrocht, ongeveer zoals het christendom de transformatie van de joodse Joshua naar de Jezus-als-onderdeel-van-de-triniteit heeft bewerkstelligd.

Voor gelovige boeddhisten is het misschien veel om ineens te bevatten. Maar Taigu weet na zijn jongste Spanjereis niet meer zo zeker of atman en anatman wel zo verschillend zijn, of juist een continuüm vormen dat in wisselende verhoudingen in elkaar kan overlopen. Het geeft eveneens te denken en te onderzoeken over de relatie tussen wat wij boeddhisme noemen en stromingen die zich daarvan lijken te onderscheiden, maar er welbeschouwd ook mee verbonden kunnen zijn.

— Taigu

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Jules Prast

Lees ook:

  1. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  2. Taigu – Verwacht niets groots van boeddhisme
  3. Taigu – Boeddhisten vóór Europa
  4. Taigu – Wedergeboren in lege ervaring

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules Prast (1961) is van origine historicus en journalist, maar was het grootste deel van zijn werkzame leven in dienst van overheid (ministerie van Financiën) en bedrijfsleven (ABN Amro, Philips). Hij is voormalig reserve-officier van de Koninklijke Luchtmacht. Van 2012 tot 2025 schreef hij regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Onder zijn dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’) worden veelal oudere stukken over spiritualiteit herplaatst. Als Jules schrijft hij over de actualiteit en andere wereldse onderwerpen. Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 24 mei 2025
    Meditatiedag: de subtiele hindernissen in meditatie
  • 26 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 27 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 27 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 28 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 28 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Jules – Voortmodderen in Gaza
    • De wolk van niet-weten
    • Het jaar 2025 – dag 141 – verdriet
    • Demonstratie Tegengas – Schip met Israëlische wapenonderdelen meert aan in Rotterdamse haven
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.