• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Edel – Searching for a heart of gold

Edel – Searching for a heart of gold

28 april 2023 door Edel Maex

1972, een hit op de radio: “Without You”, van Harry Nilsson. Het was de soundtrack van mijn eerste grote liefdesverdriet. Mijn rudimentaire kennis van het Engels was net genoeg om één zin te verstaan: ‘Can’t live is living without you’. Het sneed door mijn hart en mijn ziel. Welk medium kan beter dan muziek een gevoel uitdrukken? De tijd heeft mij in ieder geval ongelijk gegeven: ik leef nog.

Een andere hit uit hetzelfde jaar: “Heart Of Gold” van Neil Young. Ook één zin: “you keep me searching for a heart of gold”. Het wanhopige verlangen naar liefde, om te beminnen en bemind te worden.,

Passie is de grondstof van onze verhalen, van romans en van films. Het gaat niet alleen maar over liefde. Er zijn veel dingen die mensen willen bereiken, op alle mogelijke vlakken. Dingen die we belangrijk vinden, een prestatie, een overwinning, erkenning, gezondheid.

Dat is ook zo voor de verhalen die ik al die jaren als psychiater gehoord heb. Uiteraard niet zo geromantiseerd als in de film, banaler zou je kunnen zeggen, maar daarom niet minder intens. Integendeel, het leven is geen film maar bittere realiteit. Misschien houden we daarom zo van verhalen, omdat ze in een gestileerde vorm uitdrukken wat we zelf doormaken.

Een verhaal heef een begin, een midden en een einde. Of het nu in een sprookje is, of in een roman of een film, in grote lijnen is de opbouw van het verhaal meestal dezelfde. Een protagonist streeft naar iets. Er zijn allerlei obstakels op het pad. De toeschouwer wordt meegenomen in hoop en wanhoop. De spanning stijgt. Zal het lukken, overleeft de held de gevaren, krijgen ze elkaar aan het eind?

Vaak komt er een happy end aan het verhaal. Op de valreep, op het moment dat we dachten dat alles verloren was, komt het toch nog goed. Soms loopt het tragisch af. De held gaat, vaak door zijn eigen toedoen, ten onder.

Een modern fenomeen is de cliffhanger. Ted Gioia betoogt in zijn Substack dat dit een techniek is die er moet voor zorgen dat je je Netflix abonnement verlengt, maar blijkbaar met het omgekeerd effect. Een verhaal zonder afloop laat de kijker onbevredigd achter waardoor hij uiteindelijk afhaakt.

Een stereotiep einde voor sprookje is ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’ soms met daarbij ‘en ze kregen vele kindertjes’. Geen woord over relatieconflicten, postnatale depressies, opvoedingsproblemen, financiële zorgen, noem maar op. Het verhaal eindigt gewoon. De spanningsboog is neergelegd. Wat overblijft is een lege vlakte waar niets meer gebeurt.

Dat is het grootste verschil tussen onze verhalen en het concrete leven. Niet de romantische of fantastische setting. Dat is maar een verschil in stijl. Het grote verschil is dat het verhaal een einde kent, het levensverhaal niet. En de dood dan? Ook na onze dood gaat het levensverhaal gewoon verder, voor onze nabestaanden en dierbaren. Het houdt niet op. In zekere zin is het levensverhaal een eindeloze cliffhanger.

Soms krijgen we wat we verlangden, sommige verlangens worden nooit bevredigd. Niets daarvan is tijdloos. Alles daarvan is tijdelijk. Een van de redenen waarom ik zo houd van het boeddhisme is dat het hier heldere woorden voor heeft. Het heet dukkha, wat we zouden kunnen vertalen als onbevredigend. Tanha, dorst, is het onbevredigbare verlangen dat ons drijft. Er is altijd opnieuw iets om naar te streven, om te bereiken. “You keep me searching for a heart of gold”

Het verlangen op zich is niet het echte probleem. Passie is tenslotte de energie die ons doet leven. Het is maar een probleem als we hopen dat de dorst uiteindelijk gestild zal worden, als we dit of dat bereiken. Dat is een denkfout, avidya. Daarmee begint het. Dat is de diepe bron van ons lijden.

Maar er is meer. Er is nog een ander einde mogelijk aan een verhaal. Je ziet het niet zo vaak, maar ze zijn er. Onlangs zag ik het in een film die afliep met een happy end, maar van een heel andere orde. Ik ga het verhaal niet verklappen, anders had deze tekst moeten beginnen met “spoiler alert”. Alleen de plot onherkenbaar gereduceerd tot zijn essentie.

Een held, een zoektocht naar een te bemachtigen object dat hem onsterfelijk gaat maken, kompanen, rivalen, hindernissen, een slechterik. De bekende ingrediënten. En dan, op het moment suprême, alles overwonnen, het doel binnen handbereik … op dat moment hoort hij zijn kompaan in doodsangst om hulp roepen. En tegen alle verwachtingen in laat hij zijn doel schieten en redt zijn kompaan van een gewisse dood.

Er is iets belangrijker dan het bereiken van het doel. Er is iets belangrijker dan bevrediging van behoeften. Het is niet eens een morele beslissing. Die beslissing was lang van tevoren genomen. Ze zouden tot het einde vechten, op leven en dood. En dan, in het meest kritische ogenblik, in die fractie van een seconde, zonder nadenken, wint mededogen het van de dorst.

Bodhicitta, heet het in het latere boeddhisme. Letterlijk het ontwaakte hart. Het is onze fundamentele menselijkheid, onze menselijke goedheid. Het is geen gebod, geen moraal. Het is onze natuur. Het is niet afhankelijk van behoeftebevrediging. Het is niet tijdelijk. Het is er altijd. Het is, als je het mij vraagt, het enige dat de moeite waard is om voor te leven.

Het is maar toen zen op mijn pad kwam dat ik besefte dat ik het “heart of gold” niet buiten mezelf moest zoeken. We dragen het altijd mee. En hoe meer ruimte we het geven, hoe meer het kan resoneren met de wereld waarin we leven. Zou Neil Young ook zijn “heart of gold” gevonden hebben? Ik wens het hem van harte toe. Kan iemand het hem vragen?

Categorie: Boeddhisme, Columns, Edel Maex, Geluk Tags: liefde, passie, tanha

Lees ook:

  1. Levensvreugde in onvoltooid verleden tijd
  2. Wijsheid en mededogen – de twee vleugels van verlichting
  3. Dick – Er komt je alleen liefde tegemoet
  4. Ludo – een vrolijk lentelied

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.