• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddhistische doeners en denkers, de serie (62)

Boeddhistische doeners en denkers, de serie (62)

20 januari 2023 door gastauteur

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

‘Dertig jaar geleden raakte ik in de ban van persoonlijke ontwikkeling. Chögyam Trungpa noemde dat zo treffend ‘spiritueel materialisme’. Als gevolg van de honger naar manieren om mijzelf te kunnen doorgronden overvoedde ik mijzelf met van alles wat er te lezen, te workshoppen en te scholen was. Uiteenlopend van NLP tot Reiki.

Langzamerhand kristalliseerde zich dat uit in interesse in het boeddhisme en begon met lezen van boeken van diverse leraren en stromingen. Ook dit was enigszins losbandig waardoor het voor mij onmogelijk was om het goed te kunnen begrijpen. Desondanks kon ik het niet laten om geen enkele boekhandel voorbij te lopen zonder boeken over boeddhisme in te slaan. Nu bestond de hebberigheid uit het willen begrijpen. Het duurde even voordat ik doorkreeg dat het boeddhisme niet één pot nat is.

In een opleiding boeddhistische psychologie, vanuit de Dzogchen traditie, maakte ik onder andere kennis met de mandala van de vijf Dhyani Boeddha’s. De kwartjes die vielen door de verbanden die ik zag met de eerder gelezen aanverwante thema’s maakte mij bijna kinderlijk euforisch. De mandala werd een praktisch en ook speels hulpmiddel om het gedoe in het dagelijks leven in kaart te brengen en vervolgens om te zetten in minder gedoe. Zoals het meestal gaat verwaterde geruime tijd na de opleiding de belangstelling en verdere verdieping.

Mijn behoefte aan een sangha bracht mij bij het Diamantwegboeddhisme. Ook hier vielen kwartjes, maar ook ontstond verwarring en weerstand met betrekking op de Karmapa-controverse en een leraar waar ik geen vertrouwensband mee wilde opbouwen. Uiteindelijk nam ik afscheid en dobberde weer in mijn eentje verder.

Enigszins per ongeluk kwam ik in de gompa van het Maitreya Instituut (Mahayana) terecht, wat toen nog in Emst gevestigd was. Ik mocht die middag deelnemen aan een lopende training en maakte kennis met een Tibetaanse leraar die de lamrim onderwees. De les over sterven raakte mij en was het begin van het aangaan van een verbinding met het Maitreyainstituut. Het ceremoniële nemen van toevlucht liet niet lang op zich wachten. Ik voelde mij thuis. Er volgden vele lessen en retraites, en leerde de kunst van het schilderen van tanga’s die lessen in zich droegen welke door de symbolische beeltenissen meer gingen leven.

Toch bleef de leer voor mij grotendeels een theorie. De talloze rijtjes duizelden mij en ik vroeg mij af waarom ik dit allemaal uit mijn hoofd zou leren terwijl ik eigenlijk uit mijn hoofd en meer in mijn hart wilde afdalen. Bepaalde rijtjes hebben zeker bijgedragen aan mijn beginnersvaardigheden om compassievol te zijn en beter te begrijpen wat het illusionaire ‘ik’-beeld inhoudt. Ik ben de laatste die zal zeggen dat theorie niet verdiepend en integrerend kan zijn. Niettemin was het op een gegeven moment genoeg voor mij en de weerstand tegen de rijtjes groeide.

Een ontmoeting met een Tibetaanse leraar die lessen geeft vanuit de Tantrayana lijn, deed de grondvesten weer schudden. Zijn lessen ervoer ik als een samenbrengen van lichaam en geest. Met name door de fysieke yoga en meditaties. Deze benadering raakt mij meer op gevoelsniveau. En dat was precies waar ik behoefte aan had. Ik vroeg de lama om mijn leraar te zijn en deed toevlucht. Ik was er blij mee en tegelijkertijd knaagde een schuldgevoel. Had ik mijn zeer gewaardeerde leraren, de Mahayana leer, en de sangha in de steek gelaten?

Moest ik niet vanuit dankbaarheid trouw blijven? Tegelijkertijd fluisterde mijn cognitie in dat boeddhisme een pad is met verschillende zijwegen die naar hetzelfde punt leiden. Mijn pad is nu eenmaal grillig, met alle koerswijzigingen van dien. Het is daarom niet ondenkbaar dat ik ooit wederom op het Mahayana pad terecht kom en dat weer een tijdje volg. Ik hou het allemaal open.

Op dit moment heb ik als structureel leergebied alle stromingen losgelaten en volg incidenteel een workshop of retraite vanuit welke stroming dan ook. Ik ben er intens dankbaar voor dat ik de verschillen en de kwaliteiten van de stromingen waarin ik een tijdje ben meegedreven kan zien en ervaren. Soms pak ik een boek uit mijn kast wat ik twintig jaar geleden heb gelezen zonder toen echt te weten wat ik las. Wanneer ik tijdens het herlezen in de gaten heb waar het echt over gaat ervaar ik hoeveel rijkdom mijn grillige pad heeft opgeleverd.

Ik ben dankbaar voor al de lessen die ik mocht ontvangen. Het geeft diepe betekenis aan mijn leven, zowel privé als in mijn werk. Delen met anderen door geschrift of in trainingen is voor mij ook een manier van leren en verdiepen. De mandala van de vijf boeddha’s heeft daarin een centrale plek. Onlosmakelijk daarmee uiteraard ook wat rijtjes. Met deze mandala heb ik iets in handen waar ik altijd op terug kan vallen. Hiermee is een aspect van het boeddhisme heel praktisch geworden. In de mandala is nog veel te ontdekken en te leren. Ik ga rustig door en zie wel waar de stroom mijn verder brengt.’

Was getekend Rikkie Postema. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen, mail ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

Categorie: Boeddhisme, Boeddhistische denkers en doeners, Geluk Tags: Rikkie Postema

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Karin Vermeulen zegt

    21 januari 2023 om 08:15

    Zo herkenbaar dit! Wat fijn om te lezen dat er meer zoekers en dwalers zijn, ook al is dit bekend; de honger naar boeken, opleidingen, retraites. Uiteindelijk kwam ik thuis, toen ik mijn focus verlegde van de uiterlijke wereld naar mijn innerlijk werk.

    Namaste,
    Karin

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.