• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Guy – Het proces

Guy – Het proces

6 september 2023 door Guy E. Dubois

Hoe je het ‘proces’ noemt heeft geen enkel belang: Absolute Werkelijkheid. Bewustzijn. Ruimte. Paramattha. Dhamma…

Het ‘proces’ is zien en weten—’ervaren’—dat het bestaan een continu veranderlijk proces is dat veroorzaakt wordt door causale factoren. Ervaren dat het levensproces permanent bepaald wordt door ontelbare oorzaak & gevolg- relaties. Dat alles ontstaat in complete afhankelijkheid. Dat alles met alles samenhangt. Indra’s web. Paticca samuppada.

De Boeddha zei: ‘Wie paticca samuppada ziet, ziet Dhamma.’

Wie dit in zichzelf realiseert, krijgt inzicht in zijn ontelbare vroegere levens. Ziet in detail het eeuwige proces van ontstaan en vergaan. Ervaart experiëntieel wat Darwin weten- schappelijk beschreef. Ziet de eindeloze cyclus van geboorte en dood. Ziet hoe alles in mekaar vloeit. Ziet de Middenweg, die de juiste maat houdt tussen de speculatieve opvattingen van eternalisme (P. sassata ditthi) en van nihilisme (P. uccheda ditthi). Ziet het ‘proces’ dat zich uitstrekt over alle tijdperken en universums.

Wie dit ervaart, ziet dat geboorte en dood slechts overgangsriten—rites de passage—zijn in een eeuwigdurend proces. Dat geboorte geen beginpunt is en dood geen eindstation. Zo realiseert de yogi in zichzelf het Ongeborene (P. ajata) en het Doodloze (P. amata). En ervaart dat hij/ zij integraal deel uitmaakt van het ‘proces’. Dat dit ‘proces’ zijn/haar oorspronkelijke natuur is. Dat hijzelf/zijzelf het ‘proces’ is.

De beoefenaar die het proces van ontstaan en vergaan onderkent én accepteert conformeert zich met de natuurwet, vernietigt dukkha, bereikt innerlijke vrede en realiseert zichzelf: nibbana is zijn/haar deel.

Innerlijke vrede is een gemoedstoestand van harmonie: harmonie met zichzelf, harmonie met de anderen en harmonie met de natuur. Een spontane ruimte van eenheid. Acalam sukham.

Ajahn Chah:

‘Door geboorte en dood (te zien)—het ontstaan en vergaan van verschijnselen in overeenstemming met de natuur—zul je alle dingen kennen.’

Zo wordt in de Sarvastivada Abhidharma Mahavibhasa (Mahayana) uitgelegd dat alle fenomenen in transformatie bestaan: dat niets ontstaat uit het niets, dat niets verdwijnt in het niets. Dat alles ontstaat, bestaat en vergaat. Dat alles permanent in beweging is. Pulseert. Vibreert. Muteert.

Wees kalm. Wees geduldig. Wees gelijkmoedig. Laat het proces zijn gang gaan. Wees het proces.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Guy Dubois, Pali-Canon

Lees ook:

  1. Guy – Over regeltjes en normeringen…
  2. Guy – Vergankelijkheid (P. anicca)
  3. Guy – Het Pad (P. magga)
  4. Guy – De Andere Oever (P. parayana)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    6 september 2023 om 16:41

    Ik geloof dat veel spirituele mensen, inclusief boeddhisten, de Absolute Werkelijkheid , dhamma, Nibbana, het ongeconditioneerde nou net niet zien als een ‘proces’ (wording).

    • robq zegt

      7 september 2023 om 11:38

      Dat kan maar hoe zien ze het dan als een statisch gegeven? Mijn wezen ziet ook bijna alleen processen, sommige zelfs bijeengebracht als systemen. Het gaat hier niet over juist en onjuist. Het is moeilijk voor me, zoniet onmogelijk, het anders te zien dan in processen die vaak weer gerelateerd zijn aan andere processen en systemen. Denk jij dan aan Dhamma bijvoorbeeld in afzonderlijke blokjes? Of hoe anders?

      • kees moerbeek zegt

        7 september 2023 om 17:15

        Waar gaat dit eigenlijk allemaal over, wat is de relevantie voor het opheffen van het Lijden? Vraagje Robq: je hebt het over ‘mijn’ wezen, maar boeddhisten erkennen toch niet ziets als ‘ik’, ‘mij’, ‘mijn’ e.d. Of is het een grote metafoor?

        • robq zegt

          7 september 2023 om 23:31

          Door de processen te begrijpen of, nog beter te zien, kan men zich verlossen van Dukkha. Dit is de kern van de oplossing. Dukkha en Anicca en Anatta zijn de drie pijlers van het Boeddhisme. Dat moet helemaal geleefd worden. En het zijn allemaal processen. Misschien is het procesdenken onbekend voor sommigen.

          Mijn bodymind leeft in stilte en afzondering zonder de tirannie van het Ego. Woorden als ‘ik’, ‘me’ en veel meer voelen onaangenaam om te gebruiken. Maar onze taal is erg dualistisch en mijn ‘wezen’ is niet meer dan een poging om van die voornaamwoorden te vermijden. Onder mystici en gerelateerden wordt vaak een ander taalgebruik gebezigd. Maar in normale taal is het moeilijk zich nondualistisch uit te drukken.

          • kees moerbeek zegt

            8 september 2023 om 11:31

            Robq, graag mededogen voor niet-mystici en aan hen gerelateerden en mensen die normale taal bezigen.

            Zie het als een uitdaging om in normale mensentaal een poging te doen om je uit te drukken. Doe als de Boeddha.

            ‘Mijn bodymind leeft in stilte en afzondering zonder de tirannie van het Ego.’ Je hebt blijkbaar bijzondere inzichten of het is een geloofsartikel van je.

            Dit is een serieus bericht.

      • Siebe zegt

        7 september 2023 om 20:32

        Ik weet het echt niet. Er wordt zoveel gezegd, zoveel beweerd, er wordt zoveel geweten, zoveel geclaimd en vaak spreekt elkaar dat totaal tegen. Voor de ene, Guy, is de absolute werkelijkheid kennelijk een proces, voor een andere boeddhist echt niet.

        Het vliegt altijd maar alle kanten op, en iedereen is “de” autoriteit, wetend op zijn manier. kenner van Dhamma o zijn manier, kenner op zijn manier van wat de Boeddha echt gezegd heeft, ontdekte, gerealiseerd heeft.

        Ik kan er geen touw aan vastknopen meer. Wie moet je nog geloven?

        • kees moerbeek zegt

          10 september 2023 om 14:56

          Guy Dubois vertaalt boeddhistische teksten, maar of ze letterlijk aan de Verhevene kunnen worden toegeschreven is niet altijd duidelijk. Zijn volgelingen herhalen, verklaren en lichten de traditie toe, al na gelang de tijd.

          De tijd van de Boeddha is niet de onze en het is daarom moeilijk om zaken uit zijn tijd te duiden. Dit ligt niet aan de Boeddha, aan Guy of degene die er geen touw aan vast kan knopen. Ter geruststelling, in Boeddha’s tijd en het toenmalige India konden mensen ook geen touw vastknopen aan alle opvattingen die rondgingen over van alles en nog wat. In andere landen destijds zal dit niet anders geweest zijn, mede, omdat je moest sappelen om jezelf en je gezien in leven te houden. Niet iedereen verliet zijn familie om monnik te worden om spiritueel te doen.

          Hiet is niet alleen de tijd die ons scheidt van iedereen die ons voorgingen. Het is veel meer dat ons scheidt, maar nog veel meer dat ons verbindt. Dat is onze menselijkheid en denk daar niet gering over. En in het kader daarvan is het achtvoudig Pad een belangrijk gegeven.

Primaire Sidebar

Door:

Guy E. Dubois

De Vlaming Guy E. Dubois behoort tot de grootste kenners van het vroeg-boeddhisme in het Nederlandse taalgebied. Hij combineert een virulente vrijzinnige levenshouding met een grote genegenheid voor de diepe inzichten van de Boeddha. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.