• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Loepzuiver boekje over het taoïsme van Michel Dijkstra

Loepzuiver boekje over het taoïsme van Michel Dijkstra

25 oktober 2022 door Dick Verstegen

Michel Dijkstra, onafhankelijk geleerde op het gebied van oosterse filosofie en westerse mystiek, zul je niet gauw werkeloos aantreffen. Nu heeft hij weer een loepzuiver boekje over het taoïsme geschreven. Het is dit jaar verschenen in de serie Elementaire Deeltjes van Athenaeum-Polak en Van Gennep. Op de achterflap staat dat het boekje ‘de duisternis’ van deze Chinese filosofie belicht aan de hand van de belangrijkste taoïstische auteurs en gedachten. Tegelijk, staat er verder, wordt de onpeilbaarheid van het taoïsme gerespecteerd. Want: De Weg (Tao) die genoemd kan worden, is niet de permanente of de eeuwige weg. Dat belooft dus weinig goeds. Eigenlijk zegt de auteur dat het niet met woorden valt te zeggen, dus waarom zou je me lezen? Wie evenwel aan het lezen slaat, krijgt een respectabel antwoord.

In mijn ogen is Dijkstra er perfect in geslaagd om iets over de kern van het taoïsme over te brengen op een manier die bij de lezer beklijven kan. Door de woorden heen, als het ware. Want ja, hoe druk je uit waarover niet te spreken valt? Met veel voorbeelden uit de verbeeldingswereld van het taoïsme. Met een open betoog en met sterk een beroep op de eigen verbeeldingskracht van de lezer. En zeker ook met Dijkstra’s eigen verzuchtingen als: ‘Wie werkelijk vrij is heeft het woord “vrijheid” niet nodig’, en ‘wie zonder begeerte is, verlangt er per definitie niet naar om “ontdaan van begeerten” te zijn.’

Maar dat zonder begeerten zijn is wel een voorwaarde voor helderheid, voor het verstaan van de ‘zoheid’ van alle dingen en voor het onbekommerd vrije en blije van de taoïstische levenshouding. Op de golfstroom van het onzegbare concludeert de auteur in zijn hoofdstuk over Zhuang Zi: ‘Om de eindeloze transformatie van de tienduizend dingen te volgen, heeft de mens een omgang met de taal nodig die net zo vloeiend is als de alomtegenwoordige verandering van deze zaken. Met andere woorden, een spreken dat niet zijn wil aan de dingen oplegt, maar hen zichzelf wil laten presenteren zoals ze zijn.’ Daarvan heeft de auteur zich royaal bediend. Anders was de opdracht aan zichzelf niet zo goed uit de verf gekomen.

Een van de mooiste citaten uit de Zhuang Zi tref ik in dit verband ook weer aan in Dijkstra’s boek: ‘Het visnet bestaat omwille van de vis, en als de vis gevangen is, dan kun je het net vergeten. De konijnenstrik bestaat omwille van het konijn, en als het konijn gevangen is, dan kun je de strik vergeten. Woorden bestaan vanwege hun betekenis, en als je de betekenis begrepen hebt, dan kun je de woorden vergeten. Waar zal ik iemand vinden die de woorden is vergeten, zodat ik een woordje met hem kan spreken?’ Auteur zoekt verstaander zou je kunnen zeggen en omgekeerd. Toen en nu. En dat zal altijd zo zijn. Dijkstra levert zijn aandeel met verve.

Natuurlijk put hij uit de grote taoïstische geschriften. De Daodejing, Zhuang Zi, de Huainanzi, en Lei Zi. En tot slot schetst hij het onontwarbare weefsel waarin taoïsme en zenboeddhisme versmolten zijn geraakt. Hij doet dat mede aan de hand van een prachtige koan, nr. 28 uit de Mumonkan, Ryutan blaast de kaars uit. Een monnik wil graag een zetje hebben om eindelijk inzicht op te doen. Na uren praten zegt de meester: Moet je niet eens naar bed? De monnik wil gaan, doet het kamerscherm omhoog, merkt dat het donker is en zegt dat. De meester pakt een lamp voor hem en op het moment dat de monnik die aanpakt, blaast hij de kaars uit. De monnik krijgt inzicht. Er valt niets te weten, er is alleen maar leven. Hij hoeft alleen het licht te zijn dat hij zelf is. En de auteur sluit af met een beeld waarin de gouden karper van verlichting zich voegt in de school van sprankelende witvisjes van Zhuang Zi. Zo ongeveer ziet de duisternis van het taoïsme er dus uit: sprankelende witvisjes.

Michel Dijkstra
Taoïsme
Athenaeum-Polak en Van Gennep 2022
Elementaire Deeltjes
Paperback, 144 pag.
Prijs: € 12,50

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking, Geluk Tags: Michel Dijkstra, taoisme

Lees ook:

  1. Boeken – Wuwei, Ubuntu, Buen vivir
  2. Chomei’s donderend stilvallen
  3. Boeken – Wu wei, Ubuntu, Buen Vivir’ – levenskunsten uit de hele wereld
  4. Boeken – De essentie van Dōgen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 30 augustus 2025
    Open Dag Nyingma Centrum Nederland
  • 31 augustus 2025
    Open Dag - Maitreya Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Milieudefensie waarschuwt: toekomst bedrijven op het spel zonder goed klimaatplan
    • Don’t Believe The Happiness Hype!
    • Goff – fabels voor fabeldieren (16) -vleermuis
    • Boeken – maak kennis met Laozi
    • The Vajrasattva Mahatantra: Uniting in Our Equality with the End of the Sky

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.