• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Geen dood, geen vrees (33) – De kracht van bidden

Geen dood, geen vrees (33) – De kracht van bidden

25 juni 2022 door Jan Veenendaal

In een serie columns schrijft Jan Veenendaal aan de hand van boeken van Thich Nhat Hanh over zijn ongeneeslijke ziekte en de bijzondere, spirituele reis die hij hierdoor maakt. Jan is lid van de ‘Orde van Interzijn’. Zijn dharmanaam is: ‘True ripening gratitude’.

In het boeddhisme weten we dat degene tot wie we bidden in ons is en ook buiten ons is.

Boeddha is in ons en ook buiten ons. Boeddha is in ons hart en God ook. Het is fout te denken dat God alleen maar buiten is.

We kunnen een letter A schrijven, symbool voor de persoon die bidt, en een letter B, symbool voor degene die het onderwerp is van ons gebed. We kunnen een cirkel tekenen die God voorstelt. Er zijn twee zienswijzen op onze relatie tot de cirkel. Als God een apart iets is, zenden we onze gebeden naar God en God geeft ze door aan het voorwerp van ons gebed. Maar we kunnen ook A en B in dezelfde cirkel stoppen. Door dat te doen verwijderen we een van de lagen van verkeerde waarneming die voortkomt uit het idee dat wij en Boeddha twee zijn, dat wij en God twee zijn.

Het collectieve bewustzijn bestaat uit individueel bewustzijn en het individuele bewustzijn bestaat uit collectief bewustzijn. Deze twee maken elkaar mogelijk. Het is niet zo dat het ene eerst komt en het andere later. Er is geen ‘boven’ zonder ‘beneden’, er is geen ‘binnen’ zonder ‘buiten’; de twee dingen moeten er tegelijk zijn. Hetzelfde geldt voor ‘ik’ en ‘wij’: zij maken elkaar mogelijk. ‘Dit is omdat dat is, dat is omdat dit is.’

De eerste keer dat ik jaren gelden deze tekst van Thich Nhat Hanh uit zijn boek De kracht van bidden las, kon ik er weinig mee. Bidden zoals ik dat in mijn protestantse opvoeding had geleerd deed ik al jaren niet meer. Het begrip God had ik nooit kunnen omarmen omdat ik het niet snapte. Het boek las ik niet uit.

Toen ik vijf jaar geleden hoorde dat ik ziek was kwam het bidden langzaam weer in mijn leven. Maar keer op keer wees ik het af omdat ik het erg hypocriet van mezelf vond om nu ik ziek was wel te gaan bidden voor mijn genezing. Ik pakte het boek erbij en met name de bovenstaande passage kwam bij me binnen. Waar ik in eerste instantie bad voor mijn eigen heil kwam ik tot het inzicht zoals boven omschreven. Ik ben onlosmakelijk die ander, er is geen ‘ik’ zonder ‘wij’.

In mijn gebeden, die ik vijf keer per dag doe – voor iedere maaltijd en bij het opstaan en voor het slapen gaan – bid ik in de ‘wij’ vorm of in de onbepaalde vorm. Het geeft me een grote verbinding met alles en iedereen; iedereen die ziek is lijdt, iedereen die niet in vrede – binnen of buiten zichzelf – kan leven, lijdt.

Van Thich Nhat Hanh heb ik voor het eten geleerd bij de volgende teksten stil te staan:

  • ik zie in dit voedsel de immense bijdrage van de hel kosmos die me leven geeft
  • veel wezens op aarde vechten voor hun bestaan, ik oefen ook voor hen
  • mijn bord is leeg, ik zie mijn groot geluk, genoeg te eten voor mijn beoefening

Als gebed heb ik eraan toegevoegd:

  • mag iedereen veilig zijn,
  • mag iedereen gezond zijn,
  • mag iedereen gelukkig zijn,
  • mag iedereen in vrede leven.

Met daarbij de concentratie in stilte op gezond eten, liefdevol denken, liefdevol spreken en liefdevol handelen. Ik ga zelfs zo ver dat ik mijn zieke cellen omarm en bedank voor wat ik van ze geleerd heb en nog leer en dat ik wat ik van ze leer de wereld in mag brengen.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Jan Veenendaal Tags: 33, bidden

Lees ook:

  1. Zuid-Koreaanse monniken bidden voor wereldvrede
  2. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (33)
  3. Ondanks coronapandemie – boeddhistisch nieuwjaarritueel in Kyoto
  4. God en de stad – bidden met Paul van der Velde

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jan Veenendaal

Jan Veenendaal (1951) is lid van de Leven in Aandacht sangha in de traditie van Thich Nhat Hanh waarbinnen hij lid is van de internationale Orde van Interzijn’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.