Er is zoveel waarover ik vandaag zou willen schrijven. Er zijn zoveel mooie dingen om over te vertellen. Wat is het leven toch mooi als je het écht kunt ervaren, dingen écht kunt zien.
Een wandeling in de uitlopende natuur, met de heen en weer waaiende bomen in de storm, het geluid van de vogels, de driftige meerkoeten en ganzen, is een feest. En lopen over de begraafplaats waar ik vlakbij woon geven altijd nieuwe inzichten. Sommige graven zijn ruim honderd jaar oud, op sommige grafstenen staan liefdevolle teksten, op de pas gedolven graven ligt nog geen steen maar liggen heel veel bloemen. Er zijn graven van heel oude mensen, en graven van heel jonge kinderen.
Hoe zouden de ouders zich voelen van hun kind van wie ze op de steen onder zijn naam hebben laten zetten, geboren op 23-01-1969, overleden op 25-02-1969. Wat is er gebeurd, wat is ze overkomen?
Het leven overkomt ons allemaal. We denken er invloed op te hebben. Wanneer de juiste oorzaken en omstandigheden er zijn kunnen we ons manifesteren, wanneer die er niet meer zijn houdt de manifestatie op te bestaan.
In het onderstaande stukje uit de Soetra over de lessen voor de zieke (Anathapindika soetra) staat het zo mooi en duidelijk beschreven:
‘Vriend Anathapindika, alles wat ontstaat is te danken aan oorzaken en omstandigheden. Alles wat is heeft de aard van geen-geboorte en geen-dood, niet aan te komen en niet weg te gaan. Als ogen ontstaan, dan ontstaan ze, maar ze komen nergens vandaan. Als ogen ophouden te bestaan, dan houden ze op te bestaan, maar ze gaan nergens heen. Ogen zijn niet niet-bestaand voordat ze ontstaan, noch bestaan ze nadat ze zijn ontstaan. Alles wat is, is ontstaan uit een samenspel van oorzaken en omstandigheden. Als er voldoende oorzaken en omstandigheden zijn, dan ontstaan er ogen. Als er onvoldoende oorzaken en omstandigheden zijn, dan ontstaan er geen ogen. Hetzelfde geldt voor oren, neus, tong, lichaam en geest; vorm, geluid, geur, smaak, aanraking en gedachte; zicht, gehoor, en de soorten bewustzijn die horen bij neus, tong, lichaam en geest; de Zes Elementen, de Vijf Samenstellingen en de Drie Tijden.’
In de ultieme dimensie zijn we nooit geboren en zullen we nooit sterven. In de historische dimensie (veelal ons dagelijkse leven) leven we in vergetelheid en zijn we zelden springlevend. We leven als doden.
Ons opnieuw manifesteren kunnen we allemaal. De beoefening is dat je jezelf steeds weer tot leven wekt, dat je terugkeert naar je geest en je lichaam door mindful te ademen en te lopen. Hierdoor kunnen we volledig in het hier en nu aanwezig zijn. Vrij van het verleden en de toekomst kunnen we wortelen in het hier en nu. We zijn volledig in het hier en nu en leven echt. Dat is de basis beoefening van het boeddhisme. Of je nu eet of drinkt, ademt, loopt, of zit, je kunt jezelf opnieuw manifesteren. Blijf geworteld in het hier en nu, volledig aanwezig en levendig. Dat is de echte beoefening van opnieuw manifesteren.