• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dick – Laat je raken

Dick – Laat je raken

22 januari 2022 door Dick Verstegen

Moeten we mensen indelen in ‘zen’ of ‘niet-zen’? Nee toch hè? Ik stel voor dat we alle plakplaatjes gewoon achterwege laten. Hebben we immers niet allemaal dezelfde ‘missie’ in leven en werk – geraakt worden door wat zich aan ons voordoet? Om dat in te zien helpt het gedichtje van Willem Hussem:

wanneer je kijkt
zie je nog niet
wanneer je ziet
grijpt het je aan

‘De betekenis van het leven is om te zien’, zei ooit de antieke zenmeester Huineng. Zien zoals Willem Hussem en de oude zenmeester bedoelen is open, vrij, ontvankelijk, aandachtig zijn. Je durven blootstellen aan het leven en daar ja tegen zeggen, leuk en niet leuk. Wat er is mag er zijn. Voor wie het kan zien, kan alles voeren tot verwondering en geraakt worden. Je laten raken is tegelijkertijd ook het beste managementgereedschap.

Geraakt zijn is het wonder van het alledaagse ondervinden. Wijzelf zullen de bereidheid tot die ondervinding moeten voeden. Hoera dus voor meditatie- en inspiratieruimten in de werksituatie! Want dat helpt het voedingsproces. Maar dan moeten het liefst wel levende ruimten blijven die er voor de gebruikers organisch en energetisch helemaal bij horen. Zoals een hand en een hart bij een lichaam.

Ook wie al lang onderweg is, komt bij het ‘voeden van de ondervinding’ steeds uit bij ‘zichzelf’. Altijd weer opnieuw. The question is me, zingt jazzzangeres Ineke van Doorn in één van haar eerste albums. Want wat we zelf zijn, weten we niet. Niet echt. Naarmate we dat meer open kunnen laten, komt geraaktheid makkelijker tot stand.

Maria, een bevriende zuster van Schijndel, laat me keer op keer zien dat geraakt worden valt of staat met ontvankelijkheid. In een stil, verlaten bos hoorde ze eens hoe een moeder een slaapliedje zong voor haar kind. Stil stond ze met open aandacht. Terwijl ze het vertelt, schieten de tranen haar weer in de ogen: ‘Alsof het hele heelal zong voor één mensenkind’. Kun je openstaan voor wat zich in het moment ontvouwt? Kun je de symboliek en de betekenis ervan herkennen? Dat is het: openstaan en toelaten. Het andere, waarin het mysterie en het alledaagse samenkomen, is er al. Het is er altijd al. Je hoeft het alleen maar te zien. Vanuit het boeddhisme zou je kunnen zeggen: De Dharma is overal. Vanuit de bijbel zou het kunnen heten: Zie, ik maak alle dingen nieuw.

In een van de voorleesboeken in ZIN staat een verhaal over een wanhopige, berooide bijstandsmoeder die geen perspectief meer zag. Haar doorbraak tot aanvaarding van het leven zoals het zich elk ogenblik ontvouwt, begon bij haar toen zij haar blote zoontje in veel te grote laarzen en met een onderbroek op zijn hoofd de kamer binnen zag komen. Opeens ZAG zij en werd geraakt.

‘Op zo’n moment ziet het kind in je dat het bestaan een wonder is’, aldus ch’anmeester Ton Lathouwers in een interview dat ik met hem had. ‘Het komt als de stilte van een zachte bries, de stem van tedere stilte (I Koningen 19, vers 12). Het komt op kousenvoeten, is nooit af te dwingen en is voor iedereen weer geheel anders.’ Al duurt geraaktheid meestal kort, zij werkt als ervaring levenslang door, opent je steeds verder en bouwt meteen aan de volgende verwondering.

In mijn zengroepen stelde ik een keer bij wijze van inleiding één enkele vraag: Waardoor ben je vandaag geraakt? Een deelnemer vertelde dat hij grote weerstand voelde tegen beoogde verandering op zijn werk. In een vergadering werd hij opeens de echte gezichten gewaar van zijn collega’s en superieuren. Plotseling zaten daar worstelende mensen. Hij liet zich daardoor raken en hij ervoer dit moment als ‘eeuwigheid met de weemoed van vergankelijkheid’. Zijn frustratie zette zich om in ontroering en dat leverde hem de inspiratie zijn weerstand te transformeren in creatieve oplossingen.

Kun je dit ‘leren’? Niet echt, maar je kunt er wel aandachtig voor leren openstaan. Dat is wat we zowel in zen als bij ZIN proberen te doen. Mensen helpen in leven en werk het wonder van het alledaagse te zien. Want daar begint elke vorm van transformatie.

Als je bereid bent je steeds weer te verwonderen en je te laten raken, dan hoef je geen missionaris te worden in je eigen omgeving. Door je simpele manier van zijn en door de keuzes die je maakt, draag je uit waar het om gaat: Ook in zakelijkheid kan bezieling heersen. Ook in samenwerking en het bereiken van doelen kan liefde de effectieve leidraad zijn.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dick Verstegen, Geluk, Zen Tags: geraakt worden, Huineng, Ineke van Doorn, laat je raken, ondervinding, ontvankelijkheid, werksituatie, Willem Hussem

Lees ook:

  1. De beweging van het gemoed
  2. De Woonboot
  3. Dick – IJsblokje
  4. Dick – De ware stem van je hart

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.