• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Omgaan met geestelijke energie (1) – O zuivere en lichte vlam

Omgaan met geestelijke energie (1) – O zuivere en lichte vlam

22 november 2024 door Ksaf Vandeputte

Hopelijk blijf ik me zo lang ik nog leef afvragen wat bewustzijn is. De laatste tijd spookt een zin door mijn hoofd die daar iets mee te maken heeft, al weet ik niet goed wat. Inzicht komt bij mij zelden als een grote flits maar eerder als iets dat in kleine sprongetjes nadert. Deze keer misschien in de vorm van de zin: ‘O flamme pure et légère.’

Het is een regel uit een lied dat gezongen wordt door een van de personages in de strips ‘Koos Voos.’ Ik las die strips van Gotlib in de oorspronkelijke uitgave, ‘Pervers Pépère’, als een aangename manier om Frans te leren. De regel over de ‘zuivere en lichte vlam’ is spottend bedoeld, een toespeling op de hoogdravendheid van het (oude) scoutisme. Ik las de strip ondertussen tientallen jaren geleden, en toch blijf ik het gevoel hebben dat die regel een verre herinnering is die opduikt omdat hij nu plots relevant is voor mijn leven.

Ik zit in een nieuwe levensfase; ik word voelbaar ouder en ben een chronisch kankerpatiënt. Mijn ziekte, de effecten van mijn behandelingen en mijn onzekere levensverwachting doen mijn wereld krimpen. Ik probeer niet te vechten tegen moeheid en moedeloosheid, en mijn beperkte energie te richten op realistische, constructieve invullingen van wat ik nog aankan. Het grote voordeel van beperking is dat je scherper nutteloze, gedachten en bezigheden uitwiedt. Ik weet niet hoe ik verder moet maar ik weet wel sneller wat ik niet moet doen. Meestal is dat gewoon in het hier en nu de dingen doen die zich aandienen. Boeddhistischer kan het niet. Al is het maar erop vertrouwen dat een onschuldig zinnetje niet zomaar door mijn hoofd speelt.

Ook mijn toestand van onzekerheid is een uitgangspunt van het boeddhisme. Het zenboeddhisme gebruikt de termen ‘leegte’ of ‘niet-weten’ als fundamentele eigenschappen van een open bewustzijn. Vaste ideeën en concepten, verlangens en oordelen loslaten. We staan op een draaiende bol in een draaiende omloop rond een ster. We staan bovenop leegte en na onze dood worden we zelf leegte. De paradox is dat leegte vol is, vol van mogelijkheden. Vanwaar de term ‘creatieve leegte.’ Om een werkelijk vernieuwd bewustzijn te vormen moeten we oude opvattingen en de plannen loslaten waarmee we onze toekomst proberen vast te leggen. Dit besef houdt mij wakker, ook als ik moe of moedeloos ben. Het maakt mij onbevangen, ook als ik me oud voel.

‘Niet-weten’ is aanvankelijk twijfelen. Als ik vol hou niet te weten, lost de twijfel op. Op het moment dat ik de moed opbreng om alle houvasten los te laten, bevind ik me midden in het kloppende hart van de allesomvattende realiteit. Middenin het lijden dat onvermijdelijk bij dit leven hoort, maar met wat minder lijden dat ik er zelf aan toevoeg. Ik laat meteen ook alle onzin los over alles alleen moeten aankunnen. Er zijn dingen die ik alleen kan, en dan moet ik me niet achter anderen verschuilen of van hen gebruik maken. Maar voor de meeste dingen ben ik afhankelijk van anderen en van hemel en aarde. Niet-weten is een manier om vrede met mezelf te hebben. Ik moet niet meer doen dan wat ik kan, ik hoef niemand anders te zijn dan mezelf. Wat ‘mezelf’ ook moge zijn. Naar anderen toe zet niet-weten me aan tot bescheidenheid en dankbaarheid. En tot mededogen met al wie net zoals ik zonder veel houvasten in dit leven geworpen is. Het besef dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten is wellicht ons enige echte houvast.

Wanneer ik lijd is mijn grootste uitdaging om mijn bewustzijn niet te vernauwen tot enkel het lijden. De pijn is er, maar ondertussen blijft de rest van de wereld ook aanwezig. In momenten van diepe ellende voel ik dat aan de rand van mijn bewustzijn een opening zit. De rand omlijnt de beperkte vorm van mijn lichaam en geest, zoals een striptekenaar de figuren in zijn verhaal met inkt omlijnt. Ben ik geen figuur die zichzelf tekent? Als ik zowel mijn lijden ervaar als mijn aandacht blijf richten op de opening in mijn rand, voel ik soms de mogelijkheid om contact te maken met wat mij omvat. Wat in het zenboeddhisme de ‘Grote Geest’ wordt genoemd, die achter mijn kleine geest schuilt. In het Zuivere Land-boeddhisme is het Amithaba Boeddha die begaan is met iedereen die de weg naar zijn onbegrensde rijk niet vindt. Ik ervaar die onbegrensdheid soms als een grote hangmat waarin het universum mij via bemiddeling van Amithaba laat schommelen.

De meest gerichte vraag die ik in mijn zoektocht naar de essentie van bewustzijn heb is: in welke vormen manifesteert bewustzijn zich? Waaruit bestaat bewustzijn nu eigenlijk? Ik kom tijdens introspectie meestal uit bij energie. Energie is de ‘lichte’, beweeglijke keerzijde van het uiterlijk schijnbaar ‘zware’ fenomeen materie. Schijnbaar, want ook wat we als statische materie zien, is een dans van atomen en sub-atomaire deeltjes.

Is dat misschien het inzicht dat verscholen zat in de zin ‘zuivere en lichte vlam’? Bewustzijn is de uitdaging om wakker te blijven, en licht zien is in zowat alle culturen een symbool van inzicht. Ik besef dat ‘energie’ een vaag begrip is, toch als het over de energie gaat die we als mens hebben of voelen. Mijn concrete ervaring is dat ik mijn levensenergie voel op en neer gaan. Naarmate ik ouder wordt en soms langdurig ziek ben, voel ik hoe die levensenergie ook afneemt. Als je naar een dode kijkt, kan je zien dat het lijk enkel nog materie is, dat de bezieling ervan weg is. Ik heb een memorabele ervaring opgedaan toen ik mediteerde tijdens een depressie. Hoe moeizaam het was om licht in het donker te zien, hoe zwak dat licht was, hoe het flakkerde, vaak als een vaal soort geel, zelden een zuiver wit. Al is het wellicht een subjectieve interpretatie dat puur licht zuiver wit is.

Alles straalt en stroomt van potentie

Zou het niet kunnen dat onze fascinatie voor licht weergeeft dat we ons bewust zijn dat licht een aspect is van de oer-energie waaruit ons universum zich vormt en voortdurend hervormt? Dat naarmate de voortbrengselen van het universum zich complexer organiseren, er parallel meer bewustzijn mee gepaard gaat?. Zou bewustzijn in feite niet zelf de oer-energie zijn die alles vormt? Licht dat uit het duister opflakkert als facet van het latent bewustzijn van het universum. Een steen, een plant, een dier, een mens, een melkwegstelsel, alles straalt en stroomt van potentie. Is de voornaamste vorm van menselijk bewustzijn, en tegelijk onze voornaamste overlevingskracht niet nieuwsgierigheid? Steeds meer, tot in de kleinste details, en hopelijk ook tot in de grootst mogelijke samenhang, willen weten hoe het leven in mekaar zit. Zoals in de mooie uitdrukking: ‘Een nieuw licht werpen op iets.’ Vaak krijgen we pas een echt nieuwe kijk op iets wanneer we de confrontatie durven aangaan met iemand met een ‘afwijkende’ mening. Wat gewoon wil zeggen dat die iemand gewoon anders naar de dingen kijkt dan wij. Opnieuw hebben de Fransen daarvoor een prachtige omschrijving: ‘Du choc des idées jaillit la lumière.’

Dit artikel werd eerder in het BD geplaatst.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Ksaf Tags: Koos Voos, leegte, leegte is vol, levensverwachting, nieuwe levensfase, open bewustzijn, sterfelijkheid, vertrouwen, vlam

Lees ook:

  1. Op een waarheid kun je niet lopen
  2. Collectief manisch-depressief
  3. Taigu – Wedergeboren in lege ervaring
  4. Schrijven op een fractie van een millimeter van de leegte

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Nirvair Kaur de Ruiter zegt

    22 november 2024 om 20:09

    ‘Zou bewustzijn in feite niet zelf de oer-energie zijn die alles vormt? Licht dat uit het duister opflakkert als facet van het latent bewustzijn van het universum’.

    Een aantal jaren geleden, in de laatste nacht van mijn vaders leven vroeg hij mij om een pen en papier. Ik reikte hem mijn dagboek waarin ik schreef als ik naast hem zat gedurende de lange nachten van waken….hij probeerde te beschrijven wat hij op dat moment voelde.

    Zijn magere handen … die handen die ik zo goed kende, want was hij niet mijn levenslijn geweest voor zovele jaren, tekende een aantal krassen in de vorm van een bliksemschicht op het blanke papier. Zijn stem door de kanker in zijn longen nog nauwelijks hoorbaar fluisterde zachtjes.. VUUR, BRANDEN, LICHT.

    Ik voelde een diep gevoel van dankbaarheid, de boeddhist in mij wist waar hij over sprak..maar hier was mijn vader, een gewonde oorlogsveteraan die voor decennia lang zijn toevlucht, verdoving en heil had gezocht in de spirit van alcohol. ‘The spirit of amber fluid in a bottle’ Maar wat wist ik van zijn gedachtegoed..en de plekken die hij in zijn geest verkend had?

    Het ontnuchterde me, geen diepe kennis van de dharma, geen gebeden of meditaties, behalve dan die van mij, die onafgebroken bij hem was voor vele maanden… het liet me weten dat in elk moment van elk leven er de volledige bewustwording van het vuur, het licht, de oorspronkelijke oer-energie kan zijn… Mogen wij allen op een dag daar naar terug keren.

    Dit artikel van Ksaf Vandeputte raakte me diep en bracht deze herinnering.

    Dank je voor het opnieuw plaatsen

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.