• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Waarom schrijven en lezen manieren zijn om ter communie te gaan

Waarom schrijven en lezen manieren zijn om ter communie te gaan

31 december 2021 door Ksaf Vandeputte

Pas sinds een tweetal jaar, op erg hoge leeftijd eindelijk toch iets wijzer geworden, besef ik dat ik in wezen een schrijver ben. Echt een schrijver, wat in de praktijk betekent, dat ik om het even welk onderwerp dat mijn aandacht trekt, bijna dwangmatig omzet in eigen woorden. Vandaag blijkt dat de communie te zijn.

De ‘communie’ is in het katholicisme het ritueel van één worden met het lichaam en het bloed van Jezus. Een ervaring die men symbolisch opwekt door tijdens een mis het brood van een hostie in te slikken (niet kauwen op Jezus!) en gewijde wijn te drinken. Het woord ‘communie’ komt van het Latijnse ‘communio’, dat ‘gemeenschap’ betekent. En wat is schrijven anders dan het oprekken van de nuchtere betekenis van woorden door er symbolische betekenissen in te smokkelen? Ik aarzel daarom niet om ‘gemeenschap’ te associëren met de fysieke én geestelijke ervaring die twee of zelfs meerdere mensen met mekaar kunnen hebben. En omdat het vandaag een van die onbestemde dagen tussen kerstmis en nieuwjaar is, een wat verloren dag in feite, kwamen vanmorgen tijdens het ontbijt onwillekeurig nog andere associaties in mij op.

Sommige associaties leiden ons enkel af, het zijn letterlijk omwegen, frivole opwellingen die meestal als doel hebben tijd te verdrijven. Waarom zou je in godsnaam een zo kostbaar gegeven als tijd verdrijven? Daarop wil ik in deze donkere dagen een antwoord formuleren. Ik weet het, het klinkt gezwollen, de schrijver die een kikker was en zichzelf opblies tot koning die ontplofte als een clown. En toch geloof ik, zelfs al is het alleen ik, dat dit een boodschap van hoop kan zijn.

Een eerste boodschap. Wanneer ik de term ‘gemeenschap hebben’ googel vind ik tot mijn verrassing Bijbelse passages als deze: ‘Weiger elkaar de gemeenschap niet, of het moest zijn dat u er wederzijds mee instemt u enige tijd aan het gebed te wijden. Kom daarna echter weer samen; anders zal Satan uw gebrek aan zelfbeheersing gebruiken om u te verleiden.’ (1 Korintiërs 7:5). Afgezien van Satan die wat zielig als stok achter de deur moet dienen, vind ik het een doordenkertje, en het is verfrissend dat het oorspronkelijke christendom net als het boeddhisme vond dat we seks niet moeten banaliseren maar evenmin als iets verfoeilijks zien.

Een tweede boodschap. Schrijven lijkt het tegendeel van gemeenschap hebben. Wil je als schrijver bij je lezer een doorvoelde betekenis opwekken, moet je jezelf paradoxaal genoeg overgeven aan een eenzame daad. Wat een associatie oproept waarop ik niet dieper wil ingaan. Het brengt me wel bij de interessante gedachte dat je jezelf al schrijvend moet terugtrekken. Wat dan weer de associatie opwekt met de oude, niet zo betrouwbare anticonceptiemethode die men omschreef als ‘voor het zingen de kerk uitgaan.’

Die eerder frustrerende ervaring is schrijven nu juist niet. De eenzame bezigheid voelt enkel als het gevreesde, schrijnende gemis wanneer je vastzit. Wat, althans bij mij, de associatie oproept dat de keren dat ik vastzat in een bedreven liefdespartner, ik wenste dat het lang zou blijven duren. Wat het doorgaans niet deed. En wat schrijven doorgaans juist wel doet. Het is een vervullende soort eenzaamheid.

Misschien lijkt het niet zo, maar ik nader de kern van wat ik wil aantonen. Wanneer we, in eenzaamheid, diep durven doorvoelen wat we hier lopen of zitten te doen, beseffen we dat we in wezen allen alleen zijn. Alleen zijn is een existentieel gegeven dat mooi verwoord is in de uitdrukking ‘we zijn op onszelf teruggeworpen.’ Of zoals Jezus riep: ‘Mijn god, waarom hebt Gij mij verlaten?’

Ik denk dat god ons verlaten heeft opdat wij de moed zouden opbrengen zo diep mogelijk in onszelf af te dalen. Omdat Hij daar, op onze bodem, op ons zit te wachten. Al eeuwen ondertussen, dat is pas eenzaamheid. Er is immers zoiets als zelfverkozen eenzaamheid, en bij god is dat de bede dat we hem niet vanzelfsprekend zouden vinden. Het is zelfs niet vanzelfsprekend dat de meeste mensen amper literatuur lezen. Misschien verbergt god zich ook daarvoor, uit sympathiserende schaamte.

Voor mij is zelfverkozen eenzaamheid een van de grootste vormen van rijkdom die een mens kan verwerven. De grote, heilige paradox van het menselijk bestaan is dat wij alleen zijn, maar ons enkel eenzaam voelen als we niet beseffen dat elke ervaring van je afgescheiden voelen een illusie is. We kunnen simpelweg niet afgescheiden zijn, heel ons lichaam bestaat uit elementen die we uit onze omgeving halen. Hoe zou het anders kunnen zijn met onze geest die zonder lichaam niet in staat is om erg veel uit te richten?

Het is dus een geschenk om er dagelijks aan herinnerd te worden dat ik niet eenzaam hoef te zijn, op voorwaarde dat ik iets zinnigs doe met mijn tijd. Het wordt nog beter als dat zinnig iets ook anderen ten goede komt. Vandaar dat ik blijf schaven en polijsten aan een tekst, tot zijn vorm, de kelk, een gouden glans heeft gekregen. Om dan angstvallig het moment voor te bereiden waarop ik u het resultaat opdien, de inhoud, mijn wijn die helpt bij het doorslikken van uw hostie.

Namo amida bu,
Ksaf

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, godsdienst, Ksaf Tags: communie, eenzaamheid

Lees ook:

  1. Leonie Drost – vrije val
  2. Het jaar 2020 – dag 111 – Jimmy Stone
  3. Het jaar 2020 – dag 129 – opruiming
  4. Illusie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    2 januari 2022 om 16:45

    Waarom heb jij de katholieke god verlaten, Ksaf? Je weet hoe het werkt, ook ik ben ooit katholiek gedoopt? Is het dat je nu in het boeddhisme die verlaten god zoekt, of is het allemaal symboliek en een voorbeeld van dit niet kunnen loslaten?

    ‘Om dan angstvallig het moment voor te bereiden waarop ik u het resultaat opdien, de inhoud, mijn wijn die helpt bij het doorslikken van uw hostie.’ Ksaf, je verkeert volgens mij in een diepe katholieke geloofscrisis, maar dat maakt je niet tot boeddhist voor zover dit iets uitmaakt. Sterkte.

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad
    • Sodis – de virtuele denkster 530
    • RPC en Charity from the heart – Laat ons Kind zijn
    • Taigu – Zonder leven na de dood geen boeddhisme
    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.