• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boekbespreking – Ik ben de wereld

Boekbespreking – Ik ben de wereld

9 december 2021 door Erik Hoogcarspel

Jan Wandorff is geboren in Ghana, waar zijn ouders als artsen werkten. Na de International Community School te hebben doorlopen en wat te hebben gereisd, studeerde hij aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht. In 1997 publiceerde hij in Trouw/Letter&Geest een essay getiteld “Van Dit en Het”. Sindsdien heeft zich gewijd aan een verdere ontwikkeling van wat daarin heel compact werd gepresenteerd. Het boek “Geen idee”, dat in 2017 is gepubliceerd, was daarvan het eerste resultaat. Recentelijk is zijn volgende boek verschenen onder de titel “Ik ben de wereld”. Zijn voornaamste inspiratiebronnen zijn het boeddhisme, Teilhard de Chardin, Ortega y Gasset (1883-1955) en Saint Exupery’s “De Kleine Prins”.

De zin van het leven

We moeten anders gaan denken, vindt de auteur. Als lezer vraag je je dan af waarom, kan dat wel en hoe moet dat dan? Bovendien verwijst het woordje “denken” naar een nogal vaag begrip. Wandorff onderscheidt twee soorten denken: het gewone dat we de hele dag door doen en het filosofische. Het filosofische denken is volgens hem een poging om vanuit een breder dan vanuit het eigen perspectief te denken. De resultaten van dit filosofische denken worden na verloop van tijd echter vaak als vaststaand aangenomen. Soms raken we er zelfs aan gehecht, zodat het ter discussie stellen ervan een ongemakkelijk gevoel geeft. Volgens Wandorff hebben in de eerste helft van de 20e eeuw veel filosofen ons denken ter discussie gesteld, hij noemt dit de “kritische continentale filosofie”. Daar heeft hij zich door laten inspireren.

Een belangrijk punt dat hij van deze filosofie heeft geleerd, is dat er een tweedeling is ontstaan in onze wereld. Aan de ene kant is er de wereld zoals we die dagelijks ervaren en aan de andere kant is er de wereld die de wetenschapper beschrijft en die beschouwd wordt als de enige ware wereld. Het gevolg van deze tweedeling is dat we “het wonderbaarlijke mysterie dat ons leven echter nog altijd is” (bladzijde 14) over het hoofd zien. De crisis waarin wij ons op dit moment bevinden toont volgens Wandorff de noodzaak aan van de herontdekking van het leven dat zelf zijn.

Hoe is het zo gekomen?

Een belangrijke oorzaak van onze huidige crisis is volgens Warndorff de globalisering. We kunnen in principe elk moment met elke medemens op de wereld communiceren en deze zelfs binnen 24 uur ontmoeten. Dit geeft ons het gevoel dat we met alle mensen dezelfde ruimte delen, met andere woorden wat anderen doen gaat ons direct of indirect ook aan.

Volgens Wandorff is er een westers gevoel van superioriteit ontstaan, dit komt gedeeltelijk doordat de technologie en de wetenschap voor het grootste deel in het Westen zijn ontwikkeld. Een andere oorzaak is het christendom. Wandorff ziet deze godsdienst als een onverdraagzame vervorming van de Joodse godsdienst waaruit ze is voortgekomen. Het heeft geleid tot de opvatting dat de mens vanzelfsprekend superieur is aan de aarde. Dit is in de moderne tijd alleen nog maar erger geworden. “Toen alleen het christendom heerste, was de natuurlijke wereld nog doortrokken van een heilig mysterie, en bewogen de Europeanen zich met een zekere schroom en deemoed over de aarde. Maar vanaf het moment dat men het nationalisme opnieuw omarmde … Gaat men de aarde zien als een groot mechanistisch bouwwerk, aangedreven door doofstomme krachten, waarmee de mens mag doen wat hij wil.” (bladzijde 26 – 27).

Het gevolg van dit alles is de klimaatcrisis en die vormt een tweede noodzaak om onze manier van denken te veranderen. De derde reden is volgens Wandorff dat de wetenschap, die ernaar streeft om alles te kennen, een even sterk streven heeft te ontkennen. De wetenschap ontkent dat het leven een mysterie is. Ze heeft bovendien de filosofie, het overdenken van dit mysterie, voor overbodig verklaard. Na verloop van tijd sloeg volgens Wandorff de evolutieleer en Freud’s leer van het onderbewuste een breuk in het westerse zelfvertrouwen. Het maakte echter geen indruk en het superioriteitsgevoel bleef overeind.

De oplossing

Hoe kom je hieruit? Hoe begin je met een nieuwe manier van denken? Een noodzakelijke eerste stap is volgens Wandorff om de oude modernistische manier van denken onder ogen te zien en daarbij in te zien dat we er verslaafd aan zijn geraakt. Hij schrijft op bladzijde 65: “In wezen betreft de Europese manier van denken een grandioze inversie van denken en werkelijkheid. Wat wij direct en onbemiddeld als werkelijkheid ervaren, wordt beschouwd als een illusie; de denkbeelden die we daarvoor in de plaats stellen, gelden als de ware werkelijkheid.” Wandorff verbaast zich er vooral over dat de natuurwetenschap veronderstelt dat onze werkelijkheid, dus het heelal, in feite bestaat uit niets dan energie, terwijl ze niet eens kan uitleggen wat ze met dit woord bedoelt. Dit toont volgens hem aan dat de gehele wetenschap op een illusie is gebaseerd. De wetenschap denkt dat ze de werkelijkheid ontdekt, maar in feite doet ze niets anders dan de werkelijkheid bedenken, volgens de door haar bedachte modellen.

Wandorff wil echter niet de wetenschap afschaffen, want deze blijkt in de praktijk erg nuttig te zijn en zelfs onmisbaar. We moeten de weldaad van de wetenschappen behouden, maar de gewelddaad ervan proberen te vermijden. Dit kan als we ruimte maken voor een ander soort denken, een nadenken. Daartoe moeten we inzien dat de wetenschap weliswaar een uiterst gedetailleerde plattegrond van onze werkelijkheid heeft gemaakt, maar dat we in een plattegrond niet kunnen wonen. Dan ontdekken we dat het wonen zoveel meer te bieden heeft dan de plattegrond laat zien.

Wandorff vindt bijvoorbeeld dat onze aanwezigheid op de aarde op zich al een enorm diep mysterie is. Dit mysterie kunnen we ervaren als we ons ervoor open stellen. We ervaren dan dat de werkelijkheid geen object van kennis is, maar dat we er deel van uitmaken en dat we ervoor moeten zorgen. We moeten volgens Wandorff de werkelijkheid liefhebben. Hij heeft een ander boek geschreven waarin hij laat zien wat dit betekent bij verschillende soorten menselijke activiteit, zoals spel, kunst, huishouden en de omgang met anderen. Denken moet een uiting zijn van liefde.

De verandering van denken gaat in twee stappen. De eerste stap bestaat uit twee fasen. We moeten eerst inzien dat kennis altijd over iets bepaalds gaat en dat deze kennis daarom een scheiding aanbrengt tussen kenner en gekende. Vervolgens moeten we dit gekende veranderen in wat er hier en nu met de kenner aan de hand is.

Dit

Wandorff noemt dat wat aan de hand is het “dit”. “Dit” is er met ons aan de hand, we moeten ons ervoor openstellen en het omarmen. Volgens hem heeft de fenomenologie dit wel erkend, maar het bleek moeilijk om het in woorden te beschrijven. Dàoïsme en boeddhisme hebben er volgens Wandorff ook veel over nagedacht (bladzijde 79). In het boeddhisme wordt dit volgens hem “de leegte” genoemd. Wandorff lijkt hier eigenlijk een eenvoudige formulering te hebben gevonden voor wat Heidegger het “zijn” noemt, alleen was de laatste niet zo van het omarmen. Het doet ook denken aan de hobby van vele Amerikaanse goeroes, zoals bijvoorbeeld Eckhart Tolle, om in het hier en nu te zijn.

Volgens Wandorff betrekken we met deze aandacht voor de concrete aanwezigheid onszelf bij de wereld en hij gaat zelfs zover dat hij dit een universele betrokkenheid noemt. Hij noemt het een moreel Esperanto (bladzijde 85). Het omvat volgens hem een universele eerbied voor het leven, om dat we zelf ook uit leven bestaan. Als je zegt “dit is wat hier gebeurt”, dan constateer je niet alleen wat er met jezelf en anderen aan de hand is, maar ook dat je dit constateert.

Dit, of de concreetheid, is volgens Wandorff gelijk aan de leegte, want je kunt het niet vatten en toch is het overal. Het neemt geen plaats in het neemt geen tijd in beslag, want het is er al voordat er tijd en ruimte kunnen zijn. Aan de ene kant is deze concreetheid uniek, maar aan de andere kant delen we haar het alle andere levende wezens. Het belangrijkste is echter wel dat het een bevrijding betekent uit het onderdrukkende systeem van het objectieve denken.

Conclusie

Wandorff heeft geen lijvig boekwerk geschreven, maar een korte uiteenzetting en het leest vlot, misschien wel iets te vlot. Wie zijn aanbevelingen probeert op te volgen, komt daar al gauw achter. De fenomenologie heeft dit al grondiger gedaan en niet iedereen werd daar plotseling deemoedig van, of werd over vallen door eerbied voor het leven. De combinatie doet trouwens nogal christelijk aan en ook de modieuze veronderstelling dat het in het Oosten en in Israël allemaal een stuk beter is. Dit is helaas complete onzin. Jezelf “het Uitverkoren Volk” noemen is geen daad van bescheidenheid en zowel Indiërs als Chinezen vinden hun eigen cultuur het zwaartepunt van de menselijke beschaving. Het Westen heeft echt niet het monopolie op veroveringen en oorlogen, onderdrukking en uitbuiting. Wandorff neemt dit voetstoots aan omdat hij niet op de hoogte is van de geschiedenis van Azië.

Wandorff’s pretentie is nogal overdreven. De oorzaken van de huidige problemen liggen niet bij de mensen die Wandorff’s boek lezen. De meesten ervan hebben sowieso al eerbied voor het leven. De grootste boosdoener is het internationale kapitalisme, een vernietigende moloch, die haar aanhangers inkapselt en verhindert om überhaupt te denken. Deze krijg je niet weg door eerbied voor het leven. Een boeddhist zou bovendien uitleggen dat eerbied voor het leven ook eerbied voor de dood moet inhouden, want het een kan niet zonder het ander.

Wandorff noemt de fenomenologie een kritische filosofie, dit is verwarrend, want de beweging die zich “Kritische Filosofie” noemde is een hele andere, namelijk de zogenaamde Frankfurter Schule. Wandorff zou daar overigens nog heel wat van kunnen leren. Een andere filosofische richting waar Wandorff niets van schijnt te weten is de Stoïcijnse filosofie, die eigenlijk alles aan boord heeft waar Warndorff zo naar verlangt. Niettemin is het een leuk en interessant maar inleidend boek, dat inspireert tot verder nadenken en discussiëren.

Erik Hoogcarspel studeerde filosofie en Indische talen aan de rijksuniversiteiten in Groningen en Leiden. Hij ontmoette in 1975 de 16e Karmapa, het hoofd van de Karma Kagyü School, één van de vier kloosterscholen van het Tibetaans boeddhisme en was penningmeester van de Nederlandse stichting van deze school. In 1978 richtte hij samen met Jildi Mohamad Sjah het Boeddhistisch Meditatiecentrum te Groningen op. Hij was columnist in verschillende bladen en publiceerde ‘Koken met Filosofie’ en een vertaling van de belangrijkste tekst van Nagarjuna ‘Grondregels van de filosofie van het midden’ (Olive Press, Amsterdam 2005, alsmede een Engelse versie). Hij doceerde aan de Radboud Universiteit Nijmegen, de Goudse Scholengemeenschap Leo Vroman en is verbonden aan het Internationale School voor Wijsbegeerte in Leusden. Dit is tevens de uitgever van zijn boek ‘Het Boeddha-fenomeen’ (2016), de Engelse versie draagt de titel ‘Phenomenal Emptyness’ en is verkrijgbaar bij Amazon.
Jan Wandorff: Ik ben de wereld, anders denken in de 21e eeuw, Lemniscaat 2021, paperback, 128 bladzijden.

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking, Geluk, Pakhuis van Verlangen Tags: boekbespreking, Ik ben de wereld, Jan Wandorff

Lees ook:

  1. Sporen van het boeddhisme in Centraal-Azië
  2. Boekbespreking – Edel Maex: Het kan anders. Naar een ommekeer in ons denken en doen.
  3. Boekbespreking – Je weg vinden in het daoïsme
  4. Gemene genen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bert Dorrestijn zegt

    12 december 2021 om 00:30

    Wat ook stof tot nadenken geeft is dat de mens op deze aarde zo’n 7 miljard in aantal in 2050 zo’n 9 miljard in aantal zal zijn. Kan deze aarde zo’n groot aantal van dit ‘roofdier’ wel aan qua grondstoffen. Het huidige systeem is gebaseerd op consumeren van zowat alle denkbare grondstoffen uit onze moeder aarde zonder enige scrupules. Van voeding tot brandstof tot grondstoffen voor computers, smartphones etc. Hoe lang nog voordat dit hele systeem zich tegen ons keert en waarvan de eerste tekenen al zichtbaar zijn in de vorm van klimaatverandering en een pandemie. Hoe lang denkt de mens nog dat de wereld ‘maakbaar’ is en de natuur ondergeschikt aan het economisch model? Waarschijnlijk is terug naar zelfvoorziening in voedsel, kleding en andere basisbehoeften zonder verkwisting één manier maar ik vrees dat het al rijkelijk laat is om de verwende mens tot inkeer te brengen en zijn arrogantie ten opzichte van álle levende medewezens te laten varen en deze aarde niet langer als gebruiksvoorwerp te zien maar als een levend wezen!

Primaire Sidebar

Door:

Erik Hoogcarspel

Erik Hoogcarspel studeerde filosofie en Indische talen aan de rijksuniversiteiten in Groningen en Leiden. Hij publiceerde ‘Koken met Filosofie’ en een vertaling van de belangrijkste tekst van Nagarjuna ‘Grondregels van de filosofie van het midden’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 3 juni 2025
    Zenmeditatie in Maastricht
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Zenmummies
    • Menno – pre-klinische periode
    • Waarom God niet alwetend kan zijn
    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.