• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeddhistische doeners en denkers – de serie (48)

Boeddhistische doeners en denkers – de serie (48)

3 juni 2021 door gastauteur

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

‘In mijn jeugd groeide ik op in Bussum. In 1958 kwam ik ter wereld aan de Karel Doormanlaan in deze gemeente. Ik herinner mij mijn kleutertijd daar. De geur van het paard van de schillenboer, de scharensliep ( scharen en messenslijper die met een kar langs de deuren kwam), de bakkerskar, de groenteboer met zijn kar, de haringkar. Mijn voettochten naar de kleuterschool ( al op jonge leeftijd alleen naar school).

We woonden in een klein huisje en verhuisden later naar de Bijenschans vlak bij de heide waar ik het grootste deel van mijn jeugd doorbracht. Toen wij pas verhuisd waren overleed mijn vader aan een hersentumor. Ik was toen vijf jaar en het was de zwartste dag van mijn leven. Mijn moeder was in diepe rouw en verdriet en ik zocht mijn troost op de heidevelden in de natuur. Ik was een fantasierijk kind, schreef fantasierijke opstellen en tekende veel. Ondanks het overlijden van mijn vader had ik een gelukkige troostrijke jeugd vlakbij en in de natuur. ’s Zomers ging ik vaak mee met de vader van mijn vriendje en mijn vriendje zelf naar hun volkstuin aan het Naardermeer. Het waren mooie gelukkige dagen met werken in de tuin ( onkruid wieden), roeien met mijn vriendje en vissen in de karnemelkse sloot die grensde aan het Naardermeer. Na het werk kreeg ik groente mee voor thuis waar ik mijn moeder blij mee maakte. Zij was een lieve moeder die hield van eenvoud en de waarde van de kleine dingen inzag maar veel verdriet bij zich droeg.

Ik zocht de natuur op en leerde de vogels, dieren en planten kennen die mij vervulden van een gelukkig gevoel. In de pubertijd werd ik somberder. Om mijn moeder te laten zien dat ik mijn best deed leerde ik goed op school en deed mijn best om haar zoveel mogelijk te laten zien dat ze om mij geen zorgen hoefde te hebben. Toen de keuze kwam voor voortgezet hoger onderwijs koos ik tussen mijn liefde voor de natuur en mijn creativiteit. Het werd uiteindelijk Kunstacademie. Ik volgde daar de richting ” Vrije grafiek” maar werd gedurende de opleiding steeds somberder en angstiger. Een crisis in een relatie met een toenmalige vriendin versterkte dit. Uiteindelijk mondde dit uit in een poging om uit het leven te stappen.

Ik belandde in een kliniek en tijdens mijn verblijf daar werd duidelijk dat ik enorm worstelde met de dood van mijn vader en een hechtingsproblematiek die daar uit voortvloeide.

Na drie jaar mijzelf intens binnenstebuiten gekeerd te hebben, keerde ik terug in de maatschappij. De harde verwarrende maatschappij en had moeite mij weer in het gareel te krijgen.

Ik begon te lezen over natuurvolken en raakte gefascineerd door hun leefwijze. Verder las ik alles wat los en vast zat over het boeddhisme. Hetzelfde boeddhisme dat mij min of meer over mijn angst voor de dood heen hielp, een overblijfsel van het verlies van mijn vader.

De meest troostrijke en geruststellenste gedachte kwam van een boeddhistische monnik die sprak over het leven en de dood als een golf die geboren wordt op zee, sterft op de kust maar terugkeert naar wat hij was namelijk water. Het hielp mij enorm de dood te accepteren en vooral te leven.

Hoewel ik niet streng ben in de boeddhistische leefwijze, zie ik het als een prachtige leidraad om je eigen weg te vinden.

Ik ben er een gelukkig mens door geworden en besef mij dat alles vergankelijk is en dat succes niet betekend dat je materieel succesvol bent maar kunt genieten van al de mooie kleine dingen die het leven te bieden heeft. De natuur, de liefde, mijn creativiteit, de dankbaarheid voor een dak boven mijn hoofd, eten op tafel, boeken, kunst etc.

De enorme waardering voor onze aarde, wat zij geeft en al wat leeft en dit mede dankzij natuurvolken en het boeddhisme die mij met hun wijsheid de ogen openden.

Ik ben nu 62 jaar en geniet van het leven. Ondanks het verdriet om wat er op deze aarde gaande is aan vernietiging en vernielzucht en hebberigheid. Ik probeer in mijn kleine omgeving positief te blijven en mijn eigen “paradijsje” te creëren. Ik heb een lieve vriendin, een lieve volwassen zoon en vind troost in de kunst en schilderijen die ik maak, het vrijwilligerswerk in een bejaardentehuis en in een psychiatrische kliniek en in de natuur (zowel in het klein in mijn tuin als in het groot).

Ik stroom verder in tijd en ruimte met een liefdevol soms ook kritisch en alert hart tot het mijn tijd is om terug te keren naar de bron als een druppel water in een onmetelijke oceaan. Ik ben niets en tegelijk onderdeel van alles. “Om mani padme hum”.

Was getekend Bert. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen, mail ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

 

Categorie: Boeddhisme, Boeddhistische denkers en doeners, Geluk, Gezondheid Tags: Bussum, dood vader, ontwikkeling

Lees ook:

  1. Bijeenkomst Den Haag – ‘Zonder religie geen vrede en recht’
  2. Bert Dorrestijn – ‘cultuur en natuur rode draad in mijn werk’
  3. Dick – Bloem, onkruid en ruimte
  4. ‘Discussie over wie de BUN vertegenwoordigt volstrekt zinloos’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde
    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip
    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.