• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2020 – dag 357 – boeddhabeving

Het jaar 2020 – dag 357 – boeddhabeving

23 december 2020 door Joop Ha Hoek

Er is heuglijk nieuws, een nieuwe Boeddha, de verhevene, de verlichte, is op deze aarde gekomen. Hij was er al, is 29 jaar geleden geboren, maar toen nog niet verlicht. Nee, het is niet Maitreya, de opvolger van Gautama. Maar een eigentijdse die mogelijk jongeren meer aanspreekt.

Afgelopen nacht schudde nabij de gemeente Loppersum in de provincie Groningen de aarde. Nou gebeurt dat daar wel vaker, weten de landgenoten die daar in met balken en ijzeren palen gestutte huizen wonen. Maar dit was toch anders. Het KNMI registreerde geen beving in de aardkorst op de schaal van Richter. Er moest iets spiritueels gaande zijn, iets wat het verstand van de nuchtere Groninger te boven gaat.

Drie bijzondere opsporingsambtenaren (BOA’s)  die op weg waren naar Loppersum om daar de orde te handhaven, voelden de beving ook. Hun auto reed net langs een park met herten toen ze bijna van de weg afraakten door het geweld in de bodem. Ze belden direct met de alarmcentrale in Rotterdam, tot dat district behoorden ze, om het gebeef door te geven, maar constateerden ook dat geen enkel huis, boerderij en buurtcentrum schade had opgelopen door de beving. Ze konden dat vaststellen bij het licht van een gasboringsinstallatie van de NAM die net aan het affakkelen was. Het licht van de heldere ster aan de hemel verbleekte daarbij. Alle donders, sprak een van hen.

Een van de boa’s was een voormalige beroeps boeddhist, de bedenker van een nationale organisatie van commerciële boeddhistische centra, de anderen een voormalige stuurman op de grote vaart en een eenvoudig huisschilder, door omstandigheden brodeloos geworden. Ze hadden, voordat ze in dienst traden bij de dienst, een ellendige tijd achter de rug. Geen nagel om de kont te krabben en omdat er toen nog geen voedselbanken waren zo mager als een lat. De ribben staken uit de borstkast, een asceet was er niks bij. Maar ze zagen er nu uitstekend uit nu ze de orde mochten handhaven in hun uniform en hoge schoenen. Here we are, Loppersum.

De rechercheafdeling van de boa dienst in Rotterdam werd ingeschakeld. Al spoedig liep het spoor van de veroorzaker van de beving, die ze eens een flinke bekeuring zouden geven, naar Kethel, een gehucht bij de Nieuwe Maasstad. De speurders troffen er op een parkeerterrein nabij de Middenstraat een man in meditatiezit aan. Ze sommeerden hem zich ogenblikkelijk bekend te maken, het bleek om Ewald Knip (29) te gaan zoon van een voormalige plaatselijk leider van de opgeheven dienst Bescherming Bevolking die met zijn gezin in een oude BB-bunker in het buitengebied van Kethel woonde. Een paar keer was de kinderbescherming en later, toen de kinderen van Knip senior groot waren, maatschappelijk werkers daar over de vloer gekomen, bij wijze van spreken.

Omdat Knip zijn kinderen isoleerde van de wereld, ze zelfs niet buiten mochten spelen, en de stalen deur van de bunker alleen geopend werd om het brood van de bakker en de waren van de kruidenier in ontvangst te nemen. Maar de gespecialiseerde hulpverleners konden senior niks maken omdat het zijn kinderen aan niets ontbrak, behalve aan frisse lucht, want in zo’n bunker kan het knap benauwd zijn. Hij wilde ze alleen maar beschermen tegen de ellende buiten, dat was hem zo geleerd toen hij tot de BB toetrad.

Vorige week ontsnapte Ewald uit de bunker, liep verdwaasd door de buurt, kreeg gelijk corona, zag hoe ambulances af- en aan reden, hoe er lange rijen voor de voedselbanken stonden en mensen onder de bruggen sliepen. En de supermarkten goede zaken deden en gek werden van de omzetcijfers. Dat was dus waartegen zijn vader hem wilde beschermen, besefte Ewald, die moedeloos bij de Kethelse Beek ging nadenken over zijn  situatie. Hij was alleen die nacht en tikte bemoedigend op de aarde. Zijn aarde. En ze hoorden het in Loppersum donderen.

Gaat deze Ewald onderwijzen, heeft hij nieuwe inzichten? Is hij anti coronavaccin dat een eind aan lijden maakt? Gaat hij ondergronds? We zullen het gaan meemaken.

Boven Loppersum is nu een heldere ster te zien. Het affakkelen is gestopt. De 3 boa’s houden de wacht. De ex-stuurman zegt: recht zo die gaat.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Joop Hoek Tags: bescherming, beving, bunker, loppersum, nieuwe boedha

Lees ook:

  1. Het jaar 2017 -de driehonderdenachtendertigste dag – woensdrecht
  2. Het jaar 2021 – dag 54 – verlichting
  3. Heeft het kind nog rechtsbescherming?
  4. Birmese monnik zegt alle LHBTI’ers in zijn land ‘neer te willen schieten’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.