• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Belangeloze goedheid.

Belangeloze goedheid.

31 mei 2020 door Henk van Kalken

De stenen van de grote parkeerplaats voor het station Leeuwarden glommen door het weerkaatste licht van de oranje straatverlichting. Het was opgehouden met regenen, maar je kon voelen dat de dreiging van nieuwe neerslag  aanwezig was. Er stond een handvol auto’s op de nagenoeg lege parkeerplaats. Mijn vriendin en ik hadden geparkeerd en maakten ons op om naar de bioscoop te gaan.
De 2CV – een Lelijke Eend – waarvan de lichten brandden, stond op enkele meters afstand. Een rode, waarschijnlijk, maar dat was in het oranje licht niet goed te zien. Er zat niemand in. Ook geen mensen in de omgeving te zien die we konden waarschuwen. ‘Nou,’ zei mijn vriendin en keek om zich heen.  ‘Die man zal lelijk op zijn neus kijken als hij terugkomt. ‘Of die vrouw,’ nuanceerde ik. Want feminisme was ín en ik hield toen voor de buitenwereld nog het beeld in stand van een progressief, geëngageerd mens. Ik liep naar het vehikel en probeerde de portieren. Alle vier, want zo luxueus waren Eenden in die tijd. Ik kende ze als mijn broekzak, want ik had er drie versleten voor de overgang naar een vierwielige vervuiler met iets meer vermogen onder de kap. De achterklep van deze Eend bleek niet op slot. Ik keek nogmaals om mij heen, want de altruïstische daad die in mij opwelde kon bij onverwachte toeschouwers, zoals politie of de eigenaar zelf heftige reacties oproepen. Zoals verdenkingen van auto-inbraak. Probeer bij een heterdaadje zoiets maar eens uit te leggen aan een of meer Friese politiemannen, die toch al niet overal bekend stonden om hun inlevingsvermogen.
Ik was nog redelijk jong en een leeftijdgebonden buik was rudimentair aanwezig, maar nog niet al te manifest. Ik wurmde mezelf naar binnen, ruggelings over de stang van de achterbank, tot ik bij het dashboard kwam. Twee bevredigende klikjes en de lichten doofden. Het terugwurmtraject verliep iets minder soepel, maar even later stond ik nog nahijgend naast de Eend. Nog steeds niemand te zien. Ik keek naar de koplampen, die er gewoon stil en donker uitzagen, alsof ze nooit iets anders gedaan hadden. De film die draaide was van Jean-Luc Godard,  Le Vent d’est, dus verantwoord cultureel, zoals dat hoorde in die jaren. Een dramatische film waar iedereen somber van werd, behalve ik. Ik kon mijn aandacht er niet goed bijhouden. Steeds keerden mijn gedachten terug naar de Eend, die eenzaam op de nattige parkeerplaats stond te wachten op de terugkeer van zijn eigenaar of eigenares. Deze onbekende zou nooit weten waarvoor ik – hem voor het gemak – behoed had. Fascinerende gedachte. Ik had nu bovendien iets gedaan waar ik zelf niet beter van geworden was. Ik had zelfs risico’s genomen op een woedende eigenaar die juist terugkeerde, barse politiemensen die mij bekeurden of erger, arresteerden wegens auto-inbraak. Mijn baan als maatschappelijk werker had op de tocht kunnen komen te staan. Waarom deed ik zoiets? Was ik dan toch een halve heilige? Naast die vragen was er toch vooral dat allesoverheersende, bevredigende gevoel iets goeds te hebben gedaan. Iets voor een ander, iemand die ik zelfs niet kende en ook nooit zou leren kennen. Ik voelde een aureool om mijn hoofd stralen.
Maar, vertelde een inwendig stemmetje, was toch er een secundaire winst. Het bevredigende gevoel Goed te zijn geweest. Het Brave Hendrikgevoel.
Van de Boeddha en zijn leer had ik wel eens oppervlakkig gehoord, maar wat mij betrof was Boeddha toen natuurlijk een godheid met regels, voorschriften en een religieuze beweging die ongetwijfeld naïeve gelovigen koeioneerde. Godsdienst was opium van het volk, volgens Karl Marx (en voor het volk volgens Lenin, voor de volledigheid. Het Achtvoudige Pad en de Juiste Vrijgevigheid zeiden mij niets. Vijfenveertig jaar na het incident met de Eend kom ik tot de conclusie dat ik door de jaren heen, wanneer ik hieraan terugdenk, nog steeds diezelfde fascinatie en bevrediging voel. Het gevoel een goede daad te hebben verricht. Alleen is het stemmetje van toen nu een stem geworden, met veel volume. Dus niks belangeloze goedheid. Gewoon een kriebeling van het ego, zoals ik dag in, dag uit dat ego kriebel, met dingen te doen of te laten. Het doven van die autoverlichting heeft hoe dan ook mijn Innerlijke Verlichting niet ontstoken.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dzogchen, Geluk Tags: achtvoudige pad, Leeuwarden, lelijke eend, vrijgevigheid

Lees ook:

  1. Doshin Houtman – Vrijgevigheid: één van de drie bronnen van geluk
  2. Sleutel tot inzicht – Het Edel Achtvoudige Pad
  3. Nāgārjuna’s adviezen over politiek aan de koning
  4. Rechtvaardigheid en een menswaardig bestaan

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. zeshin zegt

    31 mei 2020 om 18:10

    ach,verlichting…. ik denk dat het inzicht wat de daad heeft opgeleverd verlichting op zich is.

  2. Henk van Kalken zegt

    1 juni 2020 om 11:04

    Ik help het je denken, Zeshin.

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 4 november 2025
    Global Peace Prayer Festival
  • 19 november 2025
    Samen mediteren online najaar 2025
  • 19 november 2025
    Online lezingenserie ´De essentie van Universele Broederschap´ (4)
  • 19 november 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 21 november 2025
    Eeuwenoude wijsheid voor ons hedendaagse leven
  • 22 november 2025
    Meditatiedag in Afferden (GLD): meditatie en creativiteit
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

    Nicole Mulders - 14 november 2025

    Eind november 2025 neemt Michael Ritman afscheid als voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). In maart 2020 interviewde Nicole Mulders hem voor het Boeddhistisch Dagblad. De boeddhistische wereld verkeerde geruime tijd voor dat interview in zwaar weer door seksueel- en machtsmisbruik door boeddhistische leraren. Het aantal leden van de BUN is van 37 naar ruim 50 gegroeid, onder meer door de aansluiting van Aziatische boeddhistische tempels waar Ritman het contact mee aanging.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De woorden van de Oude Cheng (3)
    • Sleutelen aan de vrije wil
    • Dagopening
    • Het jaar 2025 – dag 321 – snelwegmetta
    • Rotterdam Palestina Coalitie organiseert Glazen Huis van Verzet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.