• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Belangeloze goedheid.

Belangeloze goedheid.

31 mei 2020 door Henk van Kalken

De stenen van de grote parkeerplaats voor het station Leeuwarden glommen door het weerkaatste licht van de oranje straatverlichting. Het was opgehouden met regenen, maar je kon voelen dat de dreiging van nieuwe neerslag  aanwezig was. Er stond een handvol auto’s op de nagenoeg lege parkeerplaats. Mijn vriendin en ik hadden geparkeerd en maakten ons op om naar de bioscoop te gaan.
De 2CV – een Lelijke Eend – waarvan de lichten brandden, stond op enkele meters afstand. Een rode, waarschijnlijk, maar dat was in het oranje licht niet goed te zien. Er zat niemand in. Ook geen mensen in de omgeving te zien die we konden waarschuwen. ‘Nou,’ zei mijn vriendin en keek om zich heen.  ‘Die man zal lelijk op zijn neus kijken als hij terugkomt. ‘Of die vrouw,’ nuanceerde ik. Want feminisme was ín en ik hield toen voor de buitenwereld nog het beeld in stand van een progressief, geëngageerd mens. Ik liep naar het vehikel en probeerde de portieren. Alle vier, want zo luxueus waren Eenden in die tijd. Ik kende ze als mijn broekzak, want ik had er drie versleten voor de overgang naar een vierwielige vervuiler met iets meer vermogen onder de kap. De achterklep van deze Eend bleek niet op slot. Ik keek nogmaals om mij heen, want de altruïstische daad die in mij opwelde kon bij onverwachte toeschouwers, zoals politie of de eigenaar zelf heftige reacties oproepen. Zoals verdenkingen van auto-inbraak. Probeer bij een heterdaadje zoiets maar eens uit te leggen aan een of meer Friese politiemannen, die toch al niet overal bekend stonden om hun inlevingsvermogen.
Ik was nog redelijk jong en een leeftijdgebonden buik was rudimentair aanwezig, maar nog niet al te manifest. Ik wurmde mezelf naar binnen, ruggelings over de stang van de achterbank, tot ik bij het dashboard kwam. Twee bevredigende klikjes en de lichten doofden. Het terugwurmtraject verliep iets minder soepel, maar even later stond ik nog nahijgend naast de Eend. Nog steeds niemand te zien. Ik keek naar de koplampen, die er gewoon stil en donker uitzagen, alsof ze nooit iets anders gedaan hadden. De film die draaide was van Jean-Luc Godard,  Le Vent d’est, dus verantwoord cultureel, zoals dat hoorde in die jaren. Een dramatische film waar iedereen somber van werd, behalve ik. Ik kon mijn aandacht er niet goed bijhouden. Steeds keerden mijn gedachten terug naar de Eend, die eenzaam op de nattige parkeerplaats stond te wachten op de terugkeer van zijn eigenaar of eigenares. Deze onbekende zou nooit weten waarvoor ik – hem voor het gemak – behoed had. Fascinerende gedachte. Ik had nu bovendien iets gedaan waar ik zelf niet beter van geworden was. Ik had zelfs risico’s genomen op een woedende eigenaar die juist terugkeerde, barse politiemensen die mij bekeurden of erger, arresteerden wegens auto-inbraak. Mijn baan als maatschappelijk werker had op de tocht kunnen komen te staan. Waarom deed ik zoiets? Was ik dan toch een halve heilige? Naast die vragen was er toch vooral dat allesoverheersende, bevredigende gevoel iets goeds te hebben gedaan. Iets voor een ander, iemand die ik zelfs niet kende en ook nooit zou leren kennen. Ik voelde een aureool om mijn hoofd stralen.
Maar, vertelde een inwendig stemmetje, was toch er een secundaire winst. Het bevredigende gevoel Goed te zijn geweest. Het Brave Hendrikgevoel.
Van de Boeddha en zijn leer had ik wel eens oppervlakkig gehoord, maar wat mij betrof was Boeddha toen natuurlijk een godheid met regels, voorschriften en een religieuze beweging die ongetwijfeld naïeve gelovigen koeioneerde. Godsdienst was opium van het volk, volgens Karl Marx (en voor het volk volgens Lenin, voor de volledigheid. Het Achtvoudige Pad en de Juiste Vrijgevigheid zeiden mij niets. Vijfenveertig jaar na het incident met de Eend kom ik tot de conclusie dat ik door de jaren heen, wanneer ik hieraan terugdenk, nog steeds diezelfde fascinatie en bevrediging voel. Het gevoel een goede daad te hebben verricht. Alleen is het stemmetje van toen nu een stem geworden, met veel volume. Dus niks belangeloze goedheid. Gewoon een kriebeling van het ego, zoals ik dag in, dag uit dat ego kriebel, met dingen te doen of te laten. Het doven van die autoverlichting heeft hoe dan ook mijn Innerlijke Verlichting niet ontstoken.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dzogchen, Geluk Tags: achtvoudige pad, Leeuwarden, lelijke eend, vrijgevigheid

Lees ook:

  1. Doshin Houtman – Vrijgevigheid: één van de drie bronnen van geluk
  2. Sleutel tot inzicht – Het Edel Achtvoudige Pad
  3. Nāgārjuna’s adviezen over politiek aan de koning
  4. Rechtvaardigheid en een menswaardig bestaan

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. zeshin zegt

    31 mei 2020 om 18:10

    ach,verlichting…. ik denk dat het inzicht wat de daad heeft opgeleverd verlichting op zich is.

  2. Henk van Kalken zegt

    1 juni 2020 om 11:04

    Ik help het je denken, Zeshin.

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.