• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Mahayana » Boeddhistische doeners en denkers – de serie (25)

Boeddhistische doeners en denkers – de serie (25)

20 februari 2020 door gastauteur

De redactie van het Boeddhistisch Dagblad is geïnteresseerd in de ervaringen van mensen die het boeddhistisch pad volgen. De leer bestuderen en praktiseren. Al of niet op een kussen of in een sangha of in je eentje. Ben je zo’n iemand en wil je je ervaringen delen- hoe je het boeddhisme hebt ontdekt, wat het je opbracht en niet, je teleurstellingen en hoop, je verwachting, welke richting je volgt en waarom, of als je het boeddhisme weer hebt verlaten- stuur ons jouw ervaringen in een niet zo’n heel lange tekst toe om in de serie Boeddhistische doeners en denkers gepubliceerd te worden.

‘Een aantal jaren terug werkte ik in het buitenland voor een grote multinational. Ik werd ziek en verloor mijn baan. Toen ik zat te overpeinzen wat ik als volgende zou gaan doen, kreeg ik de intuitie dat ik terug moest keren naar mijn wortels. Ik ben dus terug gegaan naar Nederland, en heb veel zitten denken over mijn kindertijd.

Mijn vader en moeder waren in de hippietijd aanhangers van de Indiase goeroe Osho, en van daaruit heb ik dus veel kennis meegekregen over het Zen boeddhisme, de Tao, het soefisme, en veel andere religieuze stromingen. Mijn opleiding was echter wetenschappelijk van aard, en ik heb deze dingen dus lang naast mij neergelegd terwijl ik mij toespitste op mijn werk in IT.

Maar na mijn terugkomst in Nederland kreeg ik de ingeving dat na zoveel te hebben gehoord in de lezingen van Osho over het boeddhisme, dat ik het maar eens van dichtbij moest gaan bekijken. Ik ben toen bij een Tibetaanse tempel langsgegaan, en heb daar een aantal introductie sessies gevolgd. Dat sloeg aan, en ik ben daar een uitgebreide cursus gaan volgen waarin de meeste grote begrippen van het boeddhisme aan bod kwamen.

Ik heb er veel aan gehad, vooral de leer rond de drie vergiften en het loslaten van de dingen waaraan men is gehecht. Ik kwam veel dingen uit het verleden tegen, zoals een steekje jaloezie als ik weer eens iemand in een mooie Porsche voorbij zag rijden. Maar als je dat eenmaal herleidt tot je eigen hebzucht, dan lost zoiets ook weer op. Je vind op het eind een innerlijke vrede, een mildheid, als je je verleden hebt verwerkt.

Er zijn aardig wat middagen geweest waarin ik uren heb gemediteerd, zittend op de bank of op mijn meditatiekussen. Er zijn een aantal jaren geweest waarin ik heb gedacht, uiteindelijk blijft van het leven toch niets over, dus het is het beste als ik mij nu in de spiritualiteit verdiep. Ik heb daar ook geen spijt van gehad.

Daarnaast ben ik ook een flink aantal boeken gaan lezen, eerst Boeddhisme voor Dummies om een gevoel te krijgen voor de verschillende stromingen, en daarna boeken van Thich Nhat Hanh (wiens lezingen op het internet ik ook erg waardeer), Ajahn Chah, Gil Fronsdal en Stephen Batchelor, onder anderen. Het hielp om een bredere kijk te krijgen op het boeddhisme.

Waar het uiteindelijk op neerkwam is dat ik mezelf toch niet zo kon vinden in het Tibetaanse boeddhisme, het was allemaal net iets te kleurrijk en teveel toegelegd op het vereren. Er waren ook delen van de leer waar ik het moeilijk mee had. De Boeddha heeft gezegd, neem de leer niet zomaar aan, je moet hem toetsen zoals een goudsmid goud toetst op de markt. Hoe toetst men de zes rijken van waarin men wedergeboren kan worden, of het begrip van karma?

Eigenlijk voelde ik mij meer thuis bij de stroming van Thich Nhat Hanh, wiens leer grotendeels gaat over mindfulness, alhoewel de gedachten over een seculier boeddhisme van Stephen Batchelor mij ook wel trekken. Deze waren echter niet dichtbij te vinden. Ik heb dus mijn heil gezocht op het internet bij verschillende forums, om toch een beetje een sangha te hebben waarmee ik mijn gedachten kon bespreken.

Dus ben ik een boeddhist, of misschien een dharmist? Ik ben er nog niet helemaal uit, en ik weet ook niet of het belangrijk is. Ik weet wel dat de leer van de Boeddha goed voor mij is geweest over de afgelopen jaren, ik voel mij een vrediger mens door het in mij op te nemen. Maar ik vul hem wel aan door te luisteren naar verschillende moderne leraren. Uiteindelijk is het pad van elk persoon uniek, en kan men nooit precies het pad van een ander volgen om zijn verlichting te kopiëren.’

Was getekend Jeroen. Wilt u ook uw ervaringen met het boeddhisme delen, mail ze dan naar redactieboeddhistischdagblad@upcmail.nl

 

 

Categorie: Boeddhisme, Boeddhistische denkers en doeners, Mahayana, Zen Tags: Boeddhistische doeners en denkers 25, Jeroen

Lees ook:

Geen gerelateerde berichten.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Joseph Roth messcherpe kroniekschrijver van de chaos
    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.