• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Midas

31 januari 2020 door Henk van Kalken

Mijn kat
die heeft drie poten
Drie poten heeft
mijn kat
Maar miste hij geen pot(en)
had hij er vier gehad

Dat van die poten is trouwens zieliger voor mij dan voor hem, omdat, tegen beter weten in, mijn brein blijft doorzeuren dat hij er eigenlijk vier zou moeten hebben. De kat zelf vindt het ogenschijnlijk geen probleem. Zijn reductie met één vierde weerhoudt Midas, zoals hij heet, er niet van om muizen en ratten te vangen, vergeefs op vogels te loeren, katers uit mijn tuin te knokken, buurtuinen sanitair te bezoeken en in kuiten van zijn keuze te bijten. Van karma heeft hij nog nooit gehoord. Hoewel zijn leeftijd vordert, heeft hij soms nog buien van speelse gekte, zoals alleen een kat dat kan hebben. Hij zit rustig, kijkt me met zijn klare, groengele stuiters aan, leviteert dan plotseling met drie poten tegelijk, draait half om zijn as, sprint ongericht als gekatapulteerd een metertje weg en gaat, vrijwel zonder overgang, totaal ontspannen aan zijn buik likken.
Wat is het geluid van één klappende poot?
Zijn authenticiteit ontleent hij aan een tamelijk verlicht aandoende manier om te acteren zonder langdurige denkprocessen. Dit in flagrante tegenstelling tot zijn baasje. Van die moeilijke, altijd karma veroorzakende denkprocessen, voorafgaand aan mijn oordeel over datgene wat ik eerst heb waargenomen, geanalyseerd, be- en vèroordeeld heb. Is Midas dan misschien verlicht? Nee. Hij doodt, terroriseert, en doet over het algemeen maar wat. Volstrekt zonder enige slopende gewetensstrijd, die ons, mensen, zo kenmerkt. Hij krijgt een impuls, en geeft daar direct, oogverblindend snel, gevolg aan. Hij volgt hierin, instinctief en cognitief, zijn gedachten. Hoe beperkt en eenvoudig ook, maar toch. In dzogchen is bekend: het volgen van een gedachte, op welk niveau dan ook, heeft een karmisch gevolg. Dus wordt er geoefend op het niet-reageren op een gedachte. Observeren, niet volgen en rustig wachten tot de gedachte is opgedonderd. Jaja, mooier klinkt natuurlijk dat een gedachte ‘ is opgegaan in zelfbevrijding en opgelost in zijn eigen energie.’
Maar wat is er de zin van om voorbij gedachten, analyses en oordelen te gaan? Het proces van denken is complex en subtiel. Ik zie een bloem. In plaats van het daarbij te laten, denk ik: Oh, jongens, wat mooi. Zal ik hem plukken om er het Thuisfront mee te behagen? Nee, da’s toch eigenlijk niet zo geweldig. Laat groeien en bloeien wat er is in de natuur.
Een mooie gedachte. Vervuld van mijn zelfoverwinning dat ik het groeisel niet geplukt heb loop ik door, gehuld in een Tigle van vijf kleuren, een maanschijf rondom mijn grijze lokken. Aan mijn geconstrueerde ego wordt het goede gevoel dat ik onderscheiden heb toegevoegd. Associatie- en identificatiereeksen worden gestart. Herinneringen aan eerdere goede en minder goede daden die ik verrichtte en het mooie of minder mooie gevoel wat ik daaraan overhield. Eigenlijk ben ik best een goed mens. Ja, maar laatst, met drie glazen wijn op was je weer onhebbelijk tegen het Thuisfront. Geen wijn meer dan? Nou, beter op je woorden letten voortaan. Ah! Dat is de oplossing. Wéér een goed gevoel. Ik weet het nu zeker: ik ben dus toch een goed mens.
Zonder denkprocessen kunnen we niet overleven in deze wereld. Dus kunnen we het nadenken over zaken ook niet uitbannen. Dat moet ook niet. De enige vorm waarin we ooit de verlichting kunnen bereiken is de menselijke. Tenminste, als ik allerlei leraren moet geloven. Ik laat groene Marswezens en overige voor het gemak hier maar even buiten beschouwing. Geen idee of die ook verlicht kunnen worden. Cognitieve processen helpen ons dus om te overleven. Maar dat is ook niet wat bedoeld wordt met aanwezig zijn in de pure, oorspronkelijke kwaliteit van het bewustzijn. Het zijn dualistische denkprocessen die ons verder doen afdwalen van de Oorspronkelijke Staat van Zijn. Het eindeloze indelen, analyseren en beoordelen van verschijnselen, in dit wil ik wel, dat wil ik niet. Dit is mooi, dit is lelijk. Dit is goed, dit is slecht.
Terwijl nergens in het universum dit soort criteria te vinden zijn, behalve dan in menselijke, dualistische breinen. Het brein als verlichtingsparadox, met denkprocessen, identificaties, associaties, oordelen en karma. Nu ik erover nadenk: misschien geldt dit ook wel voor de groene breinen van Marswezens en aanverwante universumbewoners.
Dus gisteren pakte ik Midas op – daar houdt hij totáál niet van – en zei in het fluwelen driehoekje van zijn oor dat hij perfect was met zijn drie poten, dat er geen poot aan toegevoegd of afgehaald hoefde te worden. Hij reageerde zeer dualistisch door zijn tanden krachtig in de muis van mijn hand te zetten en zich los te worstelen. Ik staarde naar de afdrukken in het vergankelijke vlees, waarvan er één een rood bloedknopje liet opbloeien. Prachtige, perfecte afdrukken en bloedknopje, mankeerde niets aan, hoefde niets aan toegevoegd of veranderd te worden, behalve dan dat het verdorie geen pijn moest doen en dat ik moest denken aan de mogelijkheid van een infectie…
Juist, Midas en ik proberen het morgen, aan het begin van een nieuwe dag, met nieuwe kansen en mogelijkheden, gewoon opnieuw.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns Tags: dualistische breinen, goed en slecht, kat, Midas, verlichting

Lees ook:

  1. Hoe lang voordat je boeddha wordt?
  2. Het wegvallen van het zelf
  3. Het boeddhistisch abattoir
  4. Ksaf – Wat zou de Boeddha doen? (1)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Hernam Eduardo van Vuure zegt

    31 januari 2020 om 19:18

    ja, dat heb je ervan: bemoei je je met zo’n kat: houd je er een kater aan over

    • Henk van Kalken zegt

      1 februari 2020 om 09:22

      Vandaag ging het beter. Hij gaf een kopje en probeerde in mijn neus te bijten.

  2. G.J. Smeets zegt

    1 februari 2020 om 12:50

    Henk, nooit tegen een kater zeggen dat ie perfect is. Dan gaan ze zich schamen. En al helemaal niet als ie vernoemd is naar koning Midas die, zoals mythologisch bekend, de schaamtedood is gestorven. Ongevraagd advies: begin een nieuwe dag met je dierbare schurk met hem te zeggen waar het op staat: uitvreter, struikrover, lastpak.

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 januari 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 27 januari 2021
    Lezingenserie ONLINE: 'Reïncarnatie en karma’
  • 27 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 28 januari 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 28 januari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen 2021 – ‘Er is menselijke warmte nodig in de politiek’

Wouter ter Braake - 18 januari 2021

Ik lanceer een ander alternatief. Een brede bewustzijnsbeweging. Een beweging van kiezers die het geluk van alle mensen vooropstelt en als uitgangspunt neemt. Op basis van een bewustzijn dat boosheid transformeert in wijsheid. Een bewustzijn dat gefundeerd is in het besef van verbondenheid van al wat leeft. Een bewustzijn dat verschillen respecteert en met een warm hart en open mind openstaat voor dialoog.

De Lotussoetra – boeddhisme en politiek

Erik Hoogcarspel - 14 januari 2021

In de Lotussoetra worden de geboorte, de meditaties, het ontwaken het preken en de dood van de Boeddha beschreven als niet meer dan een show die hij opvoert. Het is een didactische methode. In feite is hij de eeuwige wetgever van het universum en daarom de inrichter van de ware politiek.

Het boeddhisme en religie

Erik Hoogcarspel - 12 januari 2021

Is het boeddhisme een religie, een levensweg of een filosofie? Als je deze vraag aan meerdere mensen stelt krijg je geheid verschillende antwoorden en voor elk antwoord valt wel iets te zeggen.

Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Joop Ha Hoek - 8 januari 2021

...

Jasper Schaaf – Marx’ diepe respect voor Aristoteles

gastauteur - 1 januari 2021

Jasper Schaaf: 'Aristoteles noemt het doel van het menselijk bestaan ‘geluk’. Klinkt dit te makkelijk? Is het vreemd? Speelt zo’n ver, groot en toch belangrijk doel echter ook geen belangrijke rol in de vroegere geschriften van Marx, waar hij nog meer dan later op de werken van Georg Hegel en Ludwig Feuerbach leunt?'

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Avondklokrellen: protest of uitlaatklep? College met politicoloog Gaard Kets
  • Het jaar 2021 – dag 26 – destabiel
  • Dier&Recht – Brandbrief tegen ontheffing avondklok voor jagers
  • Wouter – stadsrellen
  • Boeken – Oh ja! Van kijken naar zien

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens