• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dalai Lama – ‘Ik geloof dat alle religies ons leren om meer mededogen te tonen’

Dalai Lama – ‘Ik geloof dat alle religies ons leren om meer mededogen te tonen’

9 september 2019 door de redactie

‘Ik heb veel waardevolle dingen geleerd van andere tradities. Veel van hun volgelingen en leiders zijn mijn vrienden. Ze hebben me kennis laten maken met hun geschriften en mij uitgenodigd om hun geloof te ervaren in hun gebedsplaatsen. Ik ben in hindoetempels geweest, in moskeeën en in kerken om hymnen te zingen, met een kruis om mijn nek. Ik heb gebeden bij talrijke heiligdommen, gurudwaras en synagogen. Veel van mijn vrienden komen graag naar de boeddhistische leer luisteren en bezoeken onze kloosters. Het is een nuttige manier om je eigen geloof en tradities te verrijken. Het bouwt bruggen en bevordert vriendschappen.

Ik ben boeddhist. Ik geloof dat het boeddhisme het beste voor mij is – mijn specifieke aanleg en mijn behoeften. Dat betekent niet dat andere religies op enigerlei wijze inferieur zijn. Ieder van ons moet een religie of geloofsovertuiging volgen die het best geschikt is.

Ik geloof dat alle religies ons leren om meer mededogen te tonen. Het is het fundament van persoonlijke tevredenheid en van een leven in harmonie met anderen. Hoewel alle religies dit bevorderen, delen ze niet dezelfde ideeën over de aard van de werkelijkheid, filosofie of praktijken. Er zijn substantiële verschillen.

Waarom zijn er zoveel verschillende geloofsovertuigingen ontstaan? We leven in verschillende fysieke, politieke en culturele omgevingen. We hebben verschillende mentale gesteldheden, voorkeuren en capaciteiten. Geen enkele religie, filosofie of methode kan ieders persoonlijke behoeften en de sociale uitdagingen waar verschillende gemeenschappen mee te maken hebben vervullen.

Voor sommigen is een persoonlijke filosofie niet essentieel; overgave aan een allesomvattende, krachtige schepper God is (voor hen) gemakkelijker. Als zij handelen volgens de aanwijzingen en de wijsheid van een almachtig superieur wezen, geeft het hen meer vertrouwen, troost en kracht. Anderen benaderen hun leven puur op basis van verstand en logica. Zij hebben een gevoel van autonomie nodig en nemen een persoonlijke verantwoordelijkheid voor hun leven. Boeddhisten geloven in karma, de onpersoonlijke wet van oorzakelijkheid; zij geloven dat alles wat zich ontvouwt een gevolg is van hun gedachten en handelen, karma. Ongeacht de verschillende filosofieën gaat het om een gedisciplineerde geest en een warm hart.

Toen ik in Tibet was, was er geen contact met andere religies. In ballingschap heb ik mensen uit vele verschillende tradities ontmoet. Ik ben ervan overtuigd dat ze allemaal de potentie hebben om mensen goed en gelukkig te maken die in staat zijn om in harmonie te leven met zichzelf en met anderen.

Toen landen en continenten relatief geïsoleerd waren, was het concept van één waarheid, één religie relevant. Tegenwoordig is de situatie anders. Als we als soort willen overleven, zullen we pluralisme moeten accepteren en diversiteit moeten vieren. We moeten samenwerken om mondiale uitdagingen aan te pakken, zowel morele als praktische, van kwesties als gelijkheid en mensenrechten tot het milieu, de verdeling van natuurlijke hulpbronnen, ontwapening en handel.’

Bron de Dalai Lama/BNN.

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Dalai Lama Tags: bruggen bouwen, dalai lama, geest, kennismaken, religies, respect, warm hart

Lees ook:

  1. Dalai Lama- geloven is een privé kwestie
  2. Lezing Thubten Chodron Maitreya Amsterdam
  3. Illegaal vervaardigd portret Dalai Lama in Ahoy Rotterdam
  4. Dam Amsterdam – Tibetaanse gemeenschap viert 84ste verjaardag van de Dalai Lama

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
11 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 140 – hippieniks
    • De levenstocht, een visualisatie (1)
    • Inschrijvingen Emoena weer geopend
    • Openbaar tonen van nazisymbolen in Australië strafbaar
    • Rechter spreekt demonstrant XR vrij: ‘Mishandeling en verzet bij aanhouding niet bewezen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens