‘Ik heb veel waardevolle dingen geleerd van andere tradities. Veel van hun volgelingen en leiders zijn mijn vrienden. Ze hebben me kennis laten maken met hun geschriften en mij uitgenodigd om hun geloof te ervaren in hun gebedsplaatsen. Ik ben in hindoetempels geweest, in moskeeën en in kerken om hymnen te zingen, met een kruis om mijn nek. Ik heb gebeden bij talrijke heiligdommen, gurudwaras en synagogen. Veel van mijn vrienden komen graag naar de boeddhistische leer luisteren en bezoeken onze kloosters. Het is een nuttige manier om je eigen geloof en tradities te verrijken. Het bouwt bruggen en bevordert vriendschappen.
Ik ben boeddhist. Ik geloof dat het boeddhisme het beste voor mij is – mijn specifieke aanleg en mijn behoeften. Dat betekent niet dat andere religies op enigerlei wijze inferieur zijn. Ieder van ons moet een religie of geloofsovertuiging volgen die het best geschikt is.
Ik geloof dat alle religies ons leren om meer mededogen te tonen. Het is het fundament van persoonlijke tevredenheid en van een leven in harmonie met anderen. Hoewel alle religies dit bevorderen, delen ze niet dezelfde ideeën over de aard van de werkelijkheid, filosofie of praktijken. Er zijn substantiële verschillen.
Waarom zijn er zoveel verschillende geloofsovertuigingen ontstaan? We leven in verschillende fysieke, politieke en culturele omgevingen. We hebben verschillende mentale gesteldheden, voorkeuren en capaciteiten. Geen enkele religie, filosofie of methode kan ieders persoonlijke behoeften en de sociale uitdagingen waar verschillende gemeenschappen mee te maken hebben vervullen.
Voor sommigen is een persoonlijke filosofie niet essentieel; overgave aan een allesomvattende, krachtige schepper God is (voor hen) gemakkelijker. Als zij handelen volgens de aanwijzingen en de wijsheid van een almachtig superieur wezen, geeft het hen meer vertrouwen, troost en kracht. Anderen benaderen hun leven puur op basis van verstand en logica. Zij hebben een gevoel van autonomie nodig en nemen een persoonlijke verantwoordelijkheid voor hun leven. Boeddhisten geloven in karma, de onpersoonlijke wet van oorzakelijkheid; zij geloven dat alles wat zich ontvouwt een gevolg is van hun gedachten en handelen, karma. Ongeacht de verschillende filosofieën gaat het om een gedisciplineerde geest en een warm hart.
Toen ik in Tibet was, was er geen contact met andere religies. In ballingschap heb ik mensen uit vele verschillende tradities ontmoet. Ik ben ervan overtuigd dat ze allemaal de potentie hebben om mensen goed en gelukkig te maken die in staat zijn om in harmonie te leven met zichzelf en met anderen.
Toen landen en continenten relatief geïsoleerd waren, was het concept van één waarheid, één religie relevant. Tegenwoordig is de situatie anders. Als we als soort willen overleven, zullen we pluralisme moeten accepteren en diversiteit moeten vieren. We moeten samenwerken om mondiale uitdagingen aan te pakken, zowel morele als praktische, van kwesties als gelijkheid en mensenrechten tot het milieu, de verdeling van natuurlijke hulpbronnen, ontwapening en handel.’
Bron de Dalai Lama/BNN.