• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2019 – dag 210 – kindermisbruik

Het jaar 2019 – dag 210 – kindermisbruik

29 juli 2019 door Joop Ha Hoek

Ik keek laatst naar een documentaire waarin te zien is hoe programmamaker en boeddhiste Erica Terpstra een bezoek brengt aan het boeddhistische Birma (Myanmar). Zij is altijd goedlachs en meegaand. Te soms. Over de massale vervolging, moord en verkrachting  door het Birmese leger en boeddhistische bendes van duizenden Rohingya moslims in dat land merkte ze in één zin op dat het met minderheden nog niet zo goed geregeld was. Zanger Hans de Booij zei eens in een interview met mij dat ‘deze mensen, de soldaten, geen boeddhisten zijn’ en ik sluit me van harte bij hem aan.

Ik wil het hebben over die schapen van kinderen die in boeddhistische centra bijeengedreven zijn, sommigen kunnen nog maar net lopen en zijn al gekleed  in monnikspijtje. Ze lopen er rond en bedelen om eten in een jarenlange- soms levenslange opleiding tot monnik. Ze hebben niet voor dat wrede lot gekozen. Erica sprak ze vriendelijk toe en gaf ze een schepje rijst en een envelopje, een gift meen ik. Net als over de Rohingya zweeg ze over het wrede onrecht dat deze kinderen wordt aangedaan. Kinderen horen te spelen, te rennen, te ravotten en normaal onderwijs te volgen en bij hun ouders te zijn. Door moeder getroost worden als ze vallen, bij opa en oma meer vrijheid ervaren dan thuis. Als ze later zin hebben kunnen ze er altijd nog voor kiezen om monnik te worden. Maar daar hoorde je Terpstra niet over. Ze vond de slachtoffertjes van verregaande kindermishandeling wel schattig.

Ik weet wel dat in sommige boeddhistische landen van ouders wordt verwacht dat ze een of meerdere kinderen afstaan aan de sangha’s. In Birma speelt nog wat anders mee: daar zijn de boeddhisten bang dat ze de meerderheid zullen verliezen en moslims de overhand krijgen. Boeddhisme is daar macht en kinderen zijn de nieuwe boeddhistische bewakers van de orde.

Het is overigens vreemd hoe de gemiddelde westerse mens reageert op een boeddhistische monnik in een al of niet gekleurde pij die ze op straat of in een winkel zien passeren. Bijna altijd rijzen de handen boven het hoofd van die mensen en imiteren ze wat ze op tv gezien hebben. Buigen, buigen en handen vouwen. Vaak zijn die niet-monniken in boeddhistische centra gekleed in rode truien, soms broeken of rokken. Ze zeggen daarmee: Wij horen bij deze monnik. Ze verkwanselen hun eigenheid en worden naamloze volgers.

Er zijn mensen die hebben eelt op hun neus van het buigen. Als je te veel buigt verlies je het contact met je omgeving. In een gedicht van Annie M.G. Schmidt zegt een moeder vogel tegen haar kind dat hij niet zo veel omhoog moet kijken maar in de grond moet peuren naar wormen. Even later wordt ze opgevreten door een roofvogel die ze niet zag door al dat bukken.

Een dominee of pastor wordt zo niet behandeld, die hebben niks exotisch. Monniken worden ook eerwaard genoemd maar dat zouden ze eerst maar eens moeten bewijzen. Ik was ooit bevriend met een boeddhistische monnik die overdag gekleed was in spijkerbroek en T-shirt. Alleen in de gompa had hij zijn gewaad aan. En ik eet weleens een loempia met een monnik zonder pij maar verder wel gekleed. En ook de bekende boeddhist en auteur van het boek ‘voor de dood niet bang’ Gelek rinpoche was vaak gekleed in een mooi kostuum. Het is  niet de pij die de goede mens maakt. Ik verdenk die monniken in pijen in het Westen er wel eens van dat ze op willen vallen, anders willen zijn dan anderen. Aandacht willen trekken, hun ego laten strelen. Aap wat heb je mooie kleren.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of er kruipt een poes op je hoofd. Of te twijfelen aan het nu. Of gepensioneerde uitvreter te worden.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Joop Hoek Tags: Birma, Erica Terpstra, Gelek Rinpoche, Hans de Booij, kindermishandeling, Max, monnik, pij, Rohingya

Lees ook:

  1. Birmese junta laat haatzaaiende boeddhistische monnik Ashin Wirathu vrij
  2. Het jaar 2018 – de vijftigste dag – boeddhismebeeld
  3. Het jaar 2017 – de achtendertigste dag – de meta monnik
  4. Het jaar 2017 – de driehonderdennegenenveertigste dag – Boeddhaschaamte

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Gerry Verbeek zegt

    30 juli 2019 om 10:54

    Al die verkleedpartijtjes. Het is je reinste volksverlakkerij en dommig machtsvertoon:’De nieuwe kleren van de Keizer’ als je het mij vraagt.

  2. Joost zegt

    30 juli 2019 om 12:29

    Weer eens heel goed gezien Joop.

  3. Ruud van Bokhoven zegt

    30 juli 2019 om 21:00

    Kinderen horen inderdaad bij hun (boeddhistische) ouders en daar hun opvoeding te krijgen en eenmaal op hun school onderwijs in de dharma te krijgen en in religie, dit om hen kennis te laten maken met wat er in de wereld hieromtrent bestaat.
    Dit laatste kan ook oa in andere landen onderwezen worden ipv een eenzijdige religieuze opvoeding.

  4. Bert Aarts zegt

    31 juli 2019 om 09:09

    Er zijn zoveel culturen en overtuigingen op deze aardkloot dat ik er niet tegen opgewassen ben om ze allemaal tot mezelf te maken. Wat ik wel probeer om mijn eigen omgeving een beetje te begrijpen en daar heb ik het al behoorlijk moeilijk mee.
    Moedig voorwaarts!

  5. Hemasa zegt

    2 augustus 2019 om 19:52

    Belangrijk is dat je de leer van de Boeddha toepast in je dagelijkse leven. Kleding en uiterlijk zijn bijzaken. Met een monnikspij aan geef je aan dat je de wereld verzaakt, niet vasthoudt aan uiterlijk en bezit. Ieder mens is op weg naar bewustwording en ontwikkeling. We zijn gelukkig niet allemaal hetzelfde en daardoor in verschillende stadia van ontwikkeling. Niemand is volmaakt, we maken allemaal fouten. Door dit te zien, kweek je empathie en mededogen in plaats van veroordeling.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.