• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Afhankelijk ontstaan – kom in hogere sferen

Afhankelijk ontstaan – kom in hogere sferen

10 maart 2019 door Ujukarin

Paticca Samutpada oftewel de wetmatigheid van afhankelijk ontstaan is een der basisleringen die Boeddha gaf. Kort gezegd: acties hebben gevolgen, dus als je jouw gedrag verandert dan kan daarmee zowel de wereld om je heen als jijzelf beter worden. Hieromheen bestaan wat basisleringen in het boeddhisme: o.a. het verschil tussen oorzaak en conditie, de 12 wereldse schakels (nidanas) van het levenswiel en de 12 positieve schakels van het spiralen pad. Vandaag deel 3 in een serie van Ujukarin.

In de eerdere praatjes keken we naar oorzakelijkheid als algemeen principe (de dominostenen), en de ‘gehechte’ oorzakelijkheid in de twaalf schakels van het levenswiel. In die schakels zag je al de keuze op het moment dat gevoel ervaren wordt: laat je begeerte winnen of juist diens tegenpool? Als die positieve tegenpool wint, dan zal jouw gedrag zorgen dat sommige vervelende oorzaken stoppen en goede oorzaken ontstaan.

Deze keer de oorzakelijkheid die dan in aktie komt – dit heet ‘de twaalf positieve nidanas’ of in de volksmond het spiralen pad. Niet te verwarren met het achtvoudig pad, hoewel er best overeenkomsten zijn.

Het idee volgens Boeddha zie je in bijgaande ruwe schets: vanuit het bekende pauzemoment na gevoel (‘mind the gap’) maak je de keuze om behulpzaam inplaats van op-automatische-piloot te handelen. En daarmee betreed je een aantal fasen, twaalf dus, die uiteindelijk zouden kunnen eindigen in verlichting. Voor elk ervan is constante aandacht en energie nodig. En om het tastbaar te houden werk ik ook liever niet met het beeld van ‘permanent een totaal ander bewustzijnsniveau behalen’ maar om glimpen ervan te ervaren; zoals bijvoorbeeld in een retraite. En vanuit dat punt je dagelijks leven voort te zetten. Waarbij je zeker nog de twaalf samsarische levenswiel-schakels ervaart; maar je wordt minder beïnvloed door begeerte-haat-onwetendheid dan eerst en hebt meer pauzes tussen de schakels – meer keuzemomenten om geen actie-en-reactie te volgen maar the ghetto te vermijden. Met andere woorden je zit in de ‘buitenbaan van het wiel’ en verder af van de aantrekkingskracht van de drie vergiften die het hart ervan vormen. In het schema noem ik het maar de ‘onbewust leven’ versus de ‘bewust leven’ banen van het wiel.

De twaalf schakels

  1. Het begint met dukkha oftewel psychologisch lijden. En die schakel is in feite het hele levenswiel, wat er daar gebeurt kan je motiveren om bij een volgend moment dat er gevoel opkomt tot 3 te tellen en daarna eens linksaf inplaats van rechtdoor te koersen. Oftewel niet meer op automatische piloot naar the next ghetto (begeerte, grijpen, worden en daarna weer wind zaaien en storm oogsten). Doch linksaf, het wiel uit. Of in ieder geval naar de buitenbaan vanuit de binnenbaan, als eerste stap.
  2. Die motivatie noemen we ook wel vertrouwen. Je weet (intuïtie en ervaring) dat er meer in het leven zit dan ronddraaien in een cirkel; er is iets hogers in jezelf en beter gedrag in de wereld mogelijk, en die idealen motiveren je om aan de slag te gaan met bijvoorbeeld meditatie, ethisch leven en andere gedragsverandering.
  3. De volgende schakel is tevredenheid of vreugde (pammojja). Door bijvoorbeeld meer aandacht te geven aan je ethiek, en anderen te behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden, zul je een schoner geweten hebben; en op termijn wordt je zelf ook beter behandeld door anderen. Ook helderder communicatie met je omgeving, en spirituele vriendschappen waarin confessie een rol kan spelen, leiden tot meer tevredenheid.
  4. Vervoering is een andere, vaak volgende, stap. Je zult het wel herkennen van diepere meditaties, bijvoorbeeld in retraites. De dhyana-factoren worden hier vaak aan gekoppeld. Gehechtheid aan zintuiglijk verlangen is in behoorlijke mate afwezig als je vervoering ervaart; alle dingen die je ‘opgeeft’ voor het langere mediteren voelen nu als minder waard dan wat ervoor in de plaats komt. Dus (in ieder geval tijdelijk) is het tabee voor een moeilijk bedwingbare hang naar snoepen, je smartphone en alle informatie/personen tot wie deze toegang geeft, sex of noem maar op wat er gewoonlijk je emoties bepaalt.
  5. Na vervoering kan je meditatie nog een aantal lagen dieper gaan, maar de opborrelende energieën moeten dan wél even stabiel worden. De volgende schakel heet dan ook diepe rust; de Engelse term tranquillity in bijgaand schema is nog pakkender. Je bent nu, binnen en buiten meditatie, zodanig kalm dat geen zintuigelijke stimulans nog de overhand kan krijgen en die rust kan verstoren. Je zou als vergelijking kunnen geven dat in eerdere fasen jouw gemoedstoestand nog aardig in de war kan worden gebracht door pakweg een passerende ruziezoeker. Maar in deze diepe rust kan die ruziezoeker jou totaal niet van je voetstuk brengen; hij is als een lichtgewicht boksertje dat probeert een 200 kg zware sumoworstelaar omver te duwen.
  6. Het houdt niet op: nu komen de fasen die zelfs als korte glimp vrij ver van je bed liggen voor een ‘normale’ boeddhistisch student. Maar wanhoop niet, als de condities maar gelegd worden (o.a. door langere retraites) is veel mogelijk. Gelukzaligheid oftewel sukha gaat zo ver dat je in meditatie niet meer gewaar bent van je lichaam. Dit raakt wederom aan de (hogere) dhyana-factoren. Boeddha waarschuwde zijn leerlingen expliciet om hun bewustzijn niet te laten overweldigen door sukha, omdat het kan ontaarden in een doel op zich. Zoals Sangharakshita ooit samenvatte: ‘Het doel van meditatie is om dichter bij verlichting te komen, niet om goede meditaties te hebben.’
  7. Samadhi oftewel volledige concentratie is de fase hierna. De teksten zeggen dat dit de laatste ‘wereldse’ schakel is van het spirale pad. Vanaf schakel h) praat je dus al over het niveau van de stroombetreder, want wie eenmaal deze geestestoestand bereikt heeft kan niet meer terugvallen naar de lagere ontwikkelingsniveau’s.
  8. Het stroombetreders-leven begint bij deze fase van kennis en inzicht oftewel yathabhuta-nandassana. De student begrijpt nu de ultieme betekenis der dingen; hoewel de soetras dat niet al te veel noemen moet hier ook sterke metta bij horen, want op dit niveau realiseer je je ook dat er geen essentieel verschil is tussen jezelf en andere levende wezens.
  9. Hierna komt de nibbida fase, oftewel walging/terugtrekken. Het klinkt negatief maar is dat niet: de student ervaart simpelweg tot in de poriën dat wereldse gehechtheden niet helpen en alleen tijdelijk geluk bieden, terwijl ze dieper geluk (voor jezelf én de anderen) in de weg staan. Net zoals bepaalde stukken kinderspeelgoed in je jeugd langdurig essentieel voor je zijn, en bij de tienerleeftijd plotseling waardeloos. En de student zal dus de interesse in pakweg sex, smartphones of chocola grotendeels verliezen.
  10. Viraga of ‘objectieve afstandelijkheid’ vloeit weer voort uit deze eerdere bewustzijnsfase. Het is een dieper niveau van rust dan e); denk meer aan totale spirituele onverstoorbaarheid, met wederom een onderliggende metta.
  11. De laatste twee schakels, bevrijding (vimukti) en ontstijgen van verkeerde visies en neigingen (vimukti-nandassana) zijn in gewone mensentaal moeilijk te onderscheiden. Beiden zou je verlichting (nirvana) kunnen noemen, maar de laatste schakel is nog wat verfijnder en geeft kennis van alle onverlichte neigingen die op het pad kunnen opduiken. Waardoor de Verlichte, oftewel de Boeddha, op dit niveau deze neigingen niet meer zal volgen..

Dat dit spirale pad met verlichting, de hoogst mogelijke sfeer, zou eindigen is natuurlijk geen verrassing. En de losse stapjes erheen kunnen, hoe moeilijk ze soms ook lijken, toch inspiratie geven die direct in je leven hier en nu toepasbaar is. Vandaar dat een serie praatjes over afhankelijk ontstaan niet kompleet is zonder dit spirale pad.

De relatie met leefstijl

Ongetwijfeld leidt het lezen hiervan tot reflecties over je eigen leven. Want werken aan je eigen gedrag en ethiek, en proberen een bijdrage te leveren aan het transformeren van de wereld buiten jezelf, zijn zo simpel nog niet. We hebben hier vrij vaak gepraat over zintuigen, onbehulpzame prikkels vermijden, betere meditaties door retraites. En voor sommigen leidt dat tot vragen als:

‘waarom zou ik niet meer fulltime boeddhist gaan worden, en bijvoorbeeld me terugtrekken uit de ratten-economie en in een woongemeenschap en liefst retraitecentrum gaan wonen’ of ‘dit spirale pad is toch allemaal onhaalbaar voor mij, ik kan het beste wat donaties doen aan fulltimers die dan zorgen voor een betere wereld’.

Hierop valt geen algemeen antwoord te geven, zeker op de eerste vraag niet. Wel kan ik je wat principes en ervaringen als leidraad meegeven.

  • Het gaat om de wijsheid en mededogen van de persoon, niet om parttime danwel fulltime bezig zijn. Sommige ‘mensen in de wereld’ hebben een beduidend ethischer leven en vermoedelijk hoger spiritueel niveau dan sommige anderen die fulltime in pakweg een retraitecentrum leven! Om de simpele reden dat ‘in de wereld’ niet gelijk staat aan ‘van de wereld’. En ja, zelfs in een retraitecentrum kan de staf soms van-de-wereld worden.
  • Rust-eenvoud-tevredenheid (samtushti) zijn belangrijk voor het spirituele pad, en een fulltime dharmabestaan, of dat nu ondersteund door mede-boeddhisten is of vanwege een overheidsuitkering/pensioen door andere oorzaken, dwingt je daar eerder toe dan volop meedraaien in de ratten-economie met hypotheken, studies van kinderen enzo. Doch ook hier zijn volop paradoxen aanwezig, een jarenlang leven als parttime mantelzorger – of ouder van een groot gezin – bijvoorbeeld betekent ook o.a. samtushti terwijl je toch middenin de wereld zit.
  • Tijd hebben voor een retraiteachtig leven en expliciete dharmabeoefening helpt ook op het spirituele pad. Mits wel gekoppeld aan voldoende spirituele vriendschap, retraitesfeer kan ook tot net iets te veel kluizenaarsgedrag leiden.
  • Donaties/dana zijn best, bijvoorbeeld om iemand ‘vrij te spelen’ om de hele sangha op praktisch en spiritueel vlak te steunen. Maar dana is op geen enkele wijze een vervanging van werken aan je eigen gedrag en ethiek (inclusief meditatie).

De eerste twee punten tonen maar weer: fulltime boeddhisme zorgt niet dat je automatisch op de ‘buitenbaan’ van het wiel of zelfs verder op het spirituele pad belandt. Het gaat allemaal om betere condities; ze geven geen garanties op resultaat. Denk aan Meghiya die per se alleen in het perfect stille bos wilde mediteren tegen Boeddha’s advies in, en na 1 dag proberen met de staart tussen de benen naar zijn Meester terugkwam. Of aan Aziatische kloosters waar hun opgebouwde materiële bezit bepaald niet past in de Samtushti-gedachte.

Realiseer je ook dat spirituele vooruitgang tijdelijk en conditie-afhankelijk kan zijn. Er zijn zat gevallen van de “spirituele held(in)” die na jarenlang meditatief leven in het bos een stadscentrum gaat leiden, en ‘door allerlei factoren’ binnen 2 jaar een familiemens wordt met nauwelijks tijd voor expliciete dharma-activiteit. Die factoren leidden namelijk voor de leraar/lerares tot een bord vol van allerlei samsarische verplichtingen. En per saldo is zhij niet beter af dan iemand die jarenlang als familiemens beoefend heeft.

De bottom line

Terug naar het hoofdonderwerp. Als serieus boeddhist is het devies om te werken aan je eigen gedrag en ethiek, en te proberen een bijdrage te leveren aan het transformeren van de wereld buiten je. Leefstijl maakt in principe weinig uit; het gaat om waarden als rust-eenvoud-tevredenheid en beperken van onbehulpzame stimulansen van je zintuigen. Vanuit daar kun je dan meer wijsheid en mededogen bereiken. In welke leefsituatie dat goed gaat: dat kan alleen jijzelf besluiten, samen met je spirituele vrienden en vriendinnen. Als je door de juiste keuzen te maken maar minimaal in vlagen op de ‘bewust-leven baan van het wiel’ belandt, dan ben je gewoon op het goede pad beland en ga je richting de gewenste hogere sferen.

 

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: afhankelijk bestaan, ujukarin

Lees ook:

  1. Indra’s Net – vluchten kan niet meer
  2. Ujukarin – Van zafu-zitter naar zuivere zakenman (2 en slot)
  3. Ujukarin – fundamenten voor elke boeddhistische traditie
  4. Mudita: vreugdevol spiritueel een-tweetje

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Ujukarin

Ujukarin is lid van de Triratna Boeddhistische Orde. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.