• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2019 – dag 23 – rouwrauw

Het jaar 2019 – dag 23 – rouwrauw

23 januari 2019 door Joop Ha Hoek

Vorige week hoorde ik een hoogopgeleide rouwverwerkingsexpert op tv zeggen dat hij stopt met het aanleren van rouwverwerking bij zijn klanten en ook het begrip rouw bij het grofvuil zet. De expert is niet zo maar iemand maar een ontwikkelaar van het rouwproces. Zeg maar de dr. Spock van de dood.

Hij wil niet meer benoemen, geen labels plakken. Hij kwam erachter dat rouw een te eng begrip is: je bent in de rouw. Verlatenheid is niet met woorden te vangen. Net als de wind niet in een potje te stoppen is.

Deze week sprak ik met iemand waarvan de partner gestorven is. In de gemeente waar hij woont zijn wel tig rouwverwerkingsgroepen die hem hebben uitgenodigd om met anderen in die groep over het verlies en zijn rouw te praten. De groepen gingen er van uit dat hij daar behoefte aan heeft. Ik ben zelf nooit naar zo’n groep gegaan, omdat ik nooit in de rouw ben geweest en erg schuw ben. Groepen groter dan twee personen mijd ik.

Ik zocht op een site wat er bedoeld wordt met rouw en de verwerking ervan. En las:

‘Het was niet alleen het verlies. Het leek alsof ik ineens in een andere wereld leefde. Alles was anders. En ik kon niet met die nieuwe werkelijkheid mee. Er was verdriet en gemis, maar ik was veel meer kwijt. Mezelf, lijkt het wel. Met rouwen bedoelen we het proces waar je doorheen gaat als je iets kwijtraakt. Dat kan iemand zijn, dat kan een plek zijn, mogelijkheden die wegvallen, noem maar op.

Je rouwt al je hele leven, het hoort erbij. En omdat je niet echt leert rouwen, vind je je eigen weg. Voor bijna iedereen is die weg ‘Ik wil zo snel mogelijk van dit rotgevoel af.’ Je leerde jezelf hoe je dat het snelst doet. Dat is je goed gelukt… tot nu.’

En zo ging het door. Ik weet niet wat voor prijskaartje eraan hangt om met een coach je rouw te leren verwerken, en of het Zilveren Kruis en/of de GGZ dit vergoedt. Wat is verwerken eigenlijk, ‘het’ een plaatsje geven. Wat geef je een plaatsje, de dode weet van niks.

Als een jonge grijsaard maakte ik mee dat relatief veel dierbare mensen in mijn omgeving stierven. Mijn ouders, grootouders, ooms en tantes, een broer en zus, collega’s, vrienden en kennissen, oud en jong. En er zullen er nog wel wat volgen voordat ik zelf mijn laatste adem uitblaas.

Aan al die dode mensen was ik gehecht. Mijn broer stierf ten gevolge van een infectie aan het hart na een operatie aan een knie. Mijn zus ging dood aan een griepje. Dat maakt hun dood anders, meer bijzonder. Mijn moeder werd herbegraven op een begraafplaats op de Veluwe, op een dag zo heet dat de kraaien dood uit de bomen vielen. De undertaker had enorme haast en de brancard met wielen racete over de paden, tot ik hem vroeg of het minder snel kon, ik kon het tempo niet bijhouden. Ik hing als een aanhanger achteraan de brancard, dreigde neer te storten.

Ik was in Portugal toen mijn dochter belde dat een dochter van dierbare vrienden verongelukt was. Ik was hier, en daar als de dood zich aandiende. Toen mijn moeder stierf zag ik haar jas aan de kapstok hangen en zag ik dat de inhoud van het dressoir door haar al was geordend, opgeruimd.

Al die mensen mis ik, de een meer dan de ander. Maar ik ben nooit in de rouw geweest, weet niet wat dat betekent. Ik heb niks verwerkt en wil dat ook niet. Hun dood is rauw en ongeordend. Ik wil geen ordening. Als ik aan mijn moeder denk beleef ik die hete dag op de Veluwe en het dressoir in de woonkamer. Als ik griep heb denk ik aan mijn zus. Als ik de crematie van mijn vader voor ogen heb ruik ik de smerige diesellucht die uit de uitlaat van de kistauto kwam waar wij achter liepen en de nabestaanden bijkans om het leven bracht. Als ik aan mijn oma denk hoor ik mijn kleine dochter van (toen) vier vragen: ‘Ligt oma in een doos? Dat zijn geen rouwherinneringen maar het spektakel van het leven zelf rond de dode, waar ik zo van hou. Miniatuurtjes waarvan de verf nog nat is. Geen coach kan die beeldlaag drogen, dat wil ik ook niet.

Het zijn mijn beelden rond het sterven van die lieve mensen die mij hun leven en dood laten herinneren. Niet de dood zelf, die zo bij het leven hoort. Dat is zo hoopvol.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of er kruipt een poes op je hoofd.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Joop Hoek Tags: aanleren, groep, joop hoek, rauw, rouw, rouwverwerking

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de tweehonderdentweeentachtigste dag – rouwlast
  2. Het jaar 2019 – dag 199 – rouwelingen
  3. Het jaar 2019 – dag 100 – gelukkig
  4. Het jaar 2020 – dag 107 -troostschaal

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Dhyan Willem zegt

    26 januari 2019 om 16:42

    Even was ik beduusd door dit ‘verhaal’.Ja, wat is rouw, rouwen?
    Ik verloor veel, de afgelopen jaren:
    Mijn 9 jaar jongere broer en reismakker, een goede vriendin, 3 vrienden, jonger dan ik, alle aan kanker.
    mijn werk, door vervroegde pensionering.
    Op mijn 14e mijn (enige en erg geliefde) grootmoeder, op mijn 24e plotseling mijn vader .
    Ook vriendschappen.
    Ik brand af en toe een kaarsje voor mijn broers foto. Is dat rouwen? Ik weet het niet.
    Moet ik me maar niet meer hechten aan mensen, zaken? Onthechten als een kluizenaar? Nee, voel ik.
    Iedereen krijgt in het leven te maken met verlies.
    Het hoort bij het leven . Is dát misschien rouw: acceptatie? Leren te accepteren, dat ook verlies onderdeel is van ons leven?
    Wellicht.
    Dhyan Willem

    (Ben benieuwd wat anderen hier van vinden)

  2. Paul de Jager zegt

    29 januari 2019 om 14:49

    mooi stuk.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.