In 1986 maakten Adriaan van Dis en de Dalai Lama kennis met elkaar in het VPRO-boekenprogramma Hier is… Ze spraken onder meer over wetenschap en religie. Dertig jaar later ontmoeten ze elkaar opnieuw in India.
Van Dis groeide op met een theosofische moeder. Tibet, yoga en reïncarnatie waren alledaagse begrippen thuis; hij hield er een gezonde allergie voor zwevers aan over. En toch, de Dalai Lama en de groeiende populariteit van het boeddhisme in het Westen zijn hem blijven boeien. Wat projecteren westerlingen op een 83 jaar oude geestelijk leider die twittert en een facebook-pagina heeft met meer dan 13 miljoen volgers?
De persoonlijke zoektocht van Van Dis naar de betekenis van het boeddhisme in onze samenleving is het vertrekpunt in de 3-delige serie. Als voorbereiding op zijn reis naar Dharamsala, India, en een ontmoeting met de Dalai Lama (die in september voor de grote Boeddha tentoonstelling in de Nieuwe Kerk naar Amsterdam komt) verkent van Dis in de eerste aflevering de groeiende belangstelling voor het boeddhisme in het Westen. Is het een flirt of is het ernst? Projecteren we niet te veel idealen op een oosterse levensfilosofie of godsdienst die wij maar oppervlakkig kennen? Hij spreekt met geleerden, gelovigen en zoekenden. Onder andere met de Amerikaanse comédienne Ruby Wax die veel baat blijkt te vinden bij een praktisch boeddhisme.
Hoe is de groeiende belangstelling en populariteit van het boeddhisme te verklaren? Wat biedt het gedachtengoed en de leefwijze uit het Verre Oosten meer dan de traditionele godsdiensten in het Westen? Wat heb je aan het boeddhisme in deze onrustige wereld? En hoe komt het dat in een tijd van sociale media en korte concentratiespanne zoveel westerlingen zich aangetrokken voelen tot mindfulness? En waarom telt Nederland meer boeddhabeelden dan tuinkabouters?
De reis voert van Dis van West naar Oost, langs schrijvers, geleerden en beoefenaars. Hij ontmoet pleitbezorgers van een praktisch, werelds boeddhisme ontdaan van dogma en magie en bezoekt hét mindfulness-centrum van Europa waar hij deelneemt aan een gezamenlijke ontspanningsmeditatie. Ook spreekt hij met activistische monniken uit Tibet en zoekt hij de broer van de Dalai Lama op. Zelf zegt de Dalai Lama, als je niet oprecht bent in de leer, is het monnikschap niet veel meer dan een verkleedpartij. Wat voor man is de Dalai Lama, kan er nog wel een nieuwe Dalai Lama komen en waar wordt deze dan ‘verwacht’? Alle gesprekken werken toe naar de ontmoeting met de Dalai Lama. Hoeveel wijsheid zit er verborgen achter het gegiechel van His Holiness?