• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Andre Droogers » Vrijdag Zindag – Oorlogsweken

Vrijdag Zindag – Oorlogsweken

19 september 2025 door André Droogers

Hoe kun je de Verlichting door je cultuur laten gaan en dan toch oorlog in je repertoire houden? Hoe redelijk is het om oorlog te voeren? Sinds de oertijd is oorlog deel van mensencultuur en blijft hardnekkig aanwezig. De huidige oorlogen illustreren de voortgaande onredelijkheid.

Ander perspectief

  • Moord is normaal gesproken verboden, in oorlogstijd normaal.
  • De regel in vredestijd dat wie vernielt betaalt, geldt niet meer in oorlogstijd, hooguit na de vrede als herstelbetalingen gedaan worden.
  • De medische stand doet er alles aan om mensen in leven te houden. Oorlog offert zonder blikken of blozen mensenlevens op.
  • Economisch gedrag is redelijk, maar staat haaks op de kapitaalvernietiging in een oorlog.
  • De economische wetenschap maakt werk van de optimale verdeling van schaarse middelen, maar voorkomt niet dat schaarste oorlogen veroorzaakt.
  • Morele overwegingen worden met omhaal van argumenten weggedrukt.’Gij zult niet doden’, naastenliefde en mededogen gelden tijdelijk niet.
  • De voorspelbaarheid van de oorlogscyclus – achtereenvolgens dreiging, aanval, strijd, onderhandelingen, wapenstilstand, vrede, wederopbouw, nieuwe dreiging – voorkomt niet dat men de hele cyclus blindelings doorloopt.

 

Moderne oorlog

  • Door de Verlichting en de groei van de wetenschap is de schaal waarop militaire middelen schade aanrichten enorm vergroot, tot nucleaire en chemisch-biologische wapens aan toe. Kernwapens zijn onbruikbaar want ze zouden de mensheid vernietigen. Dus, heel onredelijk, dienen ze alleen als afschrikking. Tegen hoge kosten.
  • Drones beperken personele verliezen aan de kant van de aanvaller – slim! – maar vergroten burgerverliezen aan de kant van de aangevallene – ellende!.
  • AI-geprogrammeerde robotsoldaten voeren toekomstige oorlogen, waardoor ‘autonome wapens’ beslissen over de aangerichte verliezen aan mensenlevens en materiële schade.
  • Terwijl elke onderneming en elke bank voor grote investeringen met een business plan werken, reserveren alle NAVO-landen 5 % van het BNP voor het militaire budget, zonder dat duidelijk is waar dat geld aan uitgegeven wordt. Zou men hetzelfde bedrag voor klimaatdoelen reserveren, dan discussieert het parlement minstens een jaar over de besteding.
  • De regels die golden voor de oorlog met knotsen en pijl-en-boog gelden onaangepast voor moderne wapens. Zo ‘primitief’ zijn we als ‘geciviliseerden’.

 

Effecten

  • ‘Slechts één op de vijf oorlogen kent een duidelijke winnaar’ (Tim Sweijts, NRC 2.8.25).
  • Oorlogen zonder duidelijke winnaar prolongeren zichzelf.
  • Oorlogen verlopen niet volgens de planning die op de militaire academies wordt onderwezen. Er zijn altijd schadelijke nevenverschijnselen: burgerdoden, verkrachting, corruptie, klimaatschade, vergisbombardementen, slechte behandeling krijgsgevangenen, schending van mensenrechten, post-traumatisch stresssyndroom PTSS.
  • Het kapitalistische systeem profiteert vooraf en tijdens de oorlog via de wapenindustrie, achteraf dankzij de wederopbouw.
  • Oorlogen geven een vrijbrief aan autocratische regimes, want leiders roepen op tot nationale eenheid en loyaliteit. Oorlogen werken anti-democratisch, ook als ze dienen om de democratie te verdedigen.
  • Een leger is per definitie autocratisch.
  • Wapens liggen meer voor de hand als probleemoplossers dan andere manieren om een conflict op te lossen.
  • Met name geweldloosheid is taboe als het militaire discours domineert.
  • Als oorlog een normale manier is om een conflict op te lossen, sluipt militair jargon binnen in taal en cultuur. Dat werkt onbewust normaliserend, ook op de lange termijn. Elke oorlog is een cultuuroorlog.

 

Kortom: De oorlog is buiten het bereik van de Verlichting gebleven. Op dit punt faalt de redelijkheid. Bijgevolg hebben we één Vredesweek per jaar en 51 oorlogsweken.

 

Categorie: Andre Droogers, Columns Tags: oorlog en vrede, oorlogsweken

Lees ook:

  1. Ik ben tegen het doden van mensen…
  2. Tussen oorlog en vrede
  3. De verwarring die oorlogsrecht heet
  4. Jasper – Over conservatisme en socialisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Erik Hoogcarspel zegt

    20 september 2025 om 08:34

    In de oertijd waren mensen jager-verzamelaars en was er geen oorlog. Die kwam pas met de landbouw en de veeteelt. Groepsbezit is oorlog!?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 16 september 2025
    Introductiecursus zenmeditatie
  • 10 oktober 2025
    Eeuwenoude wijsheid voor ons hedendaagse leven
  • 10 oktober 2025
    Vreugde ontdekken van mededogen in het dagelijks leven
  • 11 oktober 2025
    Gevorderde Vipassanā-retraite – Eerste Fundament van Mindfulness
  • 11 oktober 2025
    In de Spiegel van de Dood
  • 11 oktober 2025
    Rigpa Zaterdag
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ad van Dun – De Weg is niet collectief, de Weg is niet functioneel
    • Geen dood, geen vrees (70) – Overlijden. Over lijden.
    • Ethiek a la carte: 25 moraalfilosofieën voor zedenmeesters
    • Dagopening
    • Het jaar 2025 – dag 282 – I did it my way

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.