• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Zoals een grasspriet door asfalt – over de kracht die leven heet

Zoals een grasspriet door asfalt – over de kracht die leven heet

7 oktober 2025 door Rob van Boven en Luuk Mur 1 Reactie

Het innerlijke gezin als weg van overleven naar werkelijk leven.

Niets kan de drang tot leven werkelijk stoppen.
Zelfs onder asfalt vindt een grasspriet zijn weg omhoog.
Het leven zoekt altijd een weg. Zelfs een kind voelt: wat wil groeien, laat zich niet tegenhouden. Die stille kracht die telkens weer tot leven aanzet, noemen we de wordingsdrang.

Deze wordingsdrang vormt de kern van het leven zelf. Toch raken we er vaak van vervreemd. We verliezen het contact met die natuurlijke stroom en gaan leven vanuit gewoonte, angst of plicht. In ieder mens speelt zich dan een subtiel samenspel af – alsof er een innerlijk gezin in ons leeft.

Het innerlijke gezin

  • Het authentieke kind – bron van speelsheid, nieuwsgierigheid en verbondenheid. Hier stroomt de wordingsdrang vrij.
  • De strateeg – helpt het authentieke kind beschermen en helpt dromen te realiseren.
  • De overlever – neemt de leiding wanneer onveiligheid overheerst en zet het authentieke kind opzij.
  • De innerlijke volwassene – bewaakt de samenwerking en zorgt voor balans.

Wanneer dit innerlijke gezin in harmonie is, stroomt de wordingsdrang vrij.
Maar als de overlever de regie overneemt, raken we verstikt en verliezen we onze vitaliteit.

Van strateeg naar overlever

De strateeg en de overlever zijn twee gezichten van dezelfde kracht.
Met voldoende steun blijft de strateeg een bondgenoot: hij helpt het kind groeien.
Ontbreekt die steun, dan verandert de strateeg in een overlever – gericht op angst en controle.
Op korte termijn biedt dat bescherming, maar op de lange termijn leidt het tot stress, leegte en burn-out.
Zelfs jonge mensen raken hier tegenwoordig al door uitgeput.

Hersenen en samenleving

De Britse psychiater Iain McGilchrist laat zien hoe dit mechanisme ook in onze hersenen werkt:

  • De linkerhersenhelft analyseert, meet en wil beheersen. Ze lijkt op de strateeg – en kan doorschieten in de overlever.
  • De rechterhersenhelft ziet patronen, betekenis en samenhang. Ze weerspiegelt het authentieke kind en is verbonden met de wordingsdrang.

Volgens McGilchrist is onze cultuur sterk overgeheld naar de linkerhersenhelft. Alles moet meetbaar, maakbaar en efficiënt zijn.
Zo raken we als samenleving gevangen in de reflex van de overlever – het deel dat probeert te beheersen wat niet te beheersen valt.

Voorbeelden uit het dagelijks leven

  • Opvoeding:
    Een ouder die ruimte geeft voor spel, voedt de wordingsdrang.
    Wie alleen prestaties verwacht, duwt het kind richting de overlever.
    Een kind dat trots zijn tekening laat zien en hoort: “Je bent over de lijntjes gegaan”, voelt hoe de levensstroom stokt.
  • Onderwijs:
    Kinderen leren van nature.
    Maar een systeem dat draait om cijfers en toetsen blokkeert de vreugde van het leren.
  • Werk:
    Medewerkers die hun talenten mogen ontwikkelen, bloeien op.
    Wie voortdurend wordt afgerekend op targets, verliest motivatie.
  • Relaties:
    Partners die elkaar ruimte geven, stimuleren elkaars groei.
    Wie elkaar controleert, houdt elkaar klein.

Balans herstellen

De innerlijke volwassene maakt hierin het verschil.
Hij erkent de angst van de overlever, benut de kracht van de strateeg en beschermt het authentieke kind.
Zo krijgt de wordingsdrang weer ademruimte.

Dit vraagt dat we leren vertrouwen op de grotere stroom van het leven.
In boeddhistische zin: beseffen dat niets vaststaat – alles is voortdurend in wording.
Lijden ontstaat juist wanneer we krampachtig proberen vast te houden.

Slot

Afstemmen op de wordingsdrang van het universum betekent: het leven niet dichttimmeren, maar ruimte geven.
Niet langer genoegen nemen met overleven.
Maar de moed vinden om werkelijk te leven.

En dan merken we: zoals een grasspriet door asfalt breekt, zo breekt ook in ons steeds weer iets nieuws door.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Columns, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: Iain McGilchrist, innerlijk gezin, leven, overlever, weg zoeken, wordingsdrang

Lees ook:

  1. Jongeren zoeken houvast – en lopen in dezelfde val
  2. De ziel en de chip (8) – Spiritualiteit en de binnenkant van de mens
  3. Wordingsdrang: De oerkracht die ons draagt
  4. Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    7 oktober 2025 om 13:36

    In hoeverre is wordingsdrang dan iets anders dan de drang tot bestaan (bhava tanha) die de Boeddha onderwees als de oorzaak van lijden?

    In hoeverre is het wat anders dan begeerte? In hoeverre is het niet een ingebakken programma, een conditionering?

    Is wordingsdrang niet het kamma wat we hebben verzameld? Oftewel de potentiële energie die we bij ons hebben en is verzameld doordat we altijd dit of dat gewild hebben i vele vorige levens? Maar keert die potentiële energie zich niet tegen ons?

    Is de Dhamma niet juist gericht op het blussen van de wordingsdrang? Het nimmer eindigend worden. Het brengt dan weer de hemel, dan weer een hel, dan weer bestaan als mens etc? Dan weer een agressieve mindset, dan weer een verwonderde, dan weer een duistere, dan weer een opgewekte, dan weer een depressieve etc. Altijd maar onderhevig aan wording.

    Tert afbakening van die wordingsdrang, stel, je zit op een kussen maar je wordt erg onrustig en wilt opstaan, is dat wordingsdrang?
    Is de gewone gejaagdheid en rusteloos van een mens wordingsdrang en is dat dan gunstig of heilzaam?
    Als een kunstenaar moet creëren omdat ie anders ziek wordt of depressief of ellendig er aan toe, een uit nood-zaak geboren creëren, is dat wordingsdrang en is dat iets gunstigs of heilzaam?

    Is het niet juist de bedoeling van de Dhamma dat we “de grote stroom van het leven” begrijpen als iets wat enkel de werking is onwetendheid en begeerte en deze blinde stroom, dat worden, ook niet gelijkstellen aan het leven?

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 16 september 2025
    Introductiecursus zenmeditatie
  • 7 oktober 2025
    Volle Maan mantra chant
  • 8 oktober 2025
    Samen mediteren online najaar 2025
  • 8 oktober 2025
    Online lezingenserie 'Theosofia, de moeder van alle religies' (2)
  • 8 oktober 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 9 oktober 2025
    Basiscursus Inzichtmeditatie in Hilversum
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Zoals een grasspriet door asfalt – over de kracht die leven heet
    • Goff – fabels voor fabeldieren (23) – inktvis
    • Geen dood geen vrees (67) – Morfinepompje
    • Wat weegt zwaarder, een pond wijsheid of een pond geluk?
    • Dagopening

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.