• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Gesprekjes: WWBD of zoiets

Gesprekjes: WWBD of zoiets

6 september 2025 door Dharmapelgrim

Soms raak je onverwacht in gesprek met iemand. Zomaar op straat. Voor een tuinhekje, op een bankje in het park, op een muurtje op het perron van een treinstation. Het kan overal gebeuren.

De man staat verscholen achter een flinke bos ‘onkruid’ zijn woeste tuin te besproeien. Zijn tuin valt op, doordat het de enige is – in een lange rij – die niet vol staat met de standaard hortensia’s, rozenstruiken, in allerlei vormen geknipte struiken en ander in stevig doorwiede tuingrond gecultiveerd gewas.

“Eindelijk een natuurlijke tuin,” roep ik hem toe, in het voorbijgaan.

“Dank,” reageert hij. “U bent de eerste die het waardeert. Mijn buren hebben alleen maar commentaar.”

“Mag u van hen niet sproeien?”

“Weet ik niet. Nee, daar hebben ze geen moeite mee, denk ik.”

“Waar hebben ze dan moeite mee?” wil ik weten.

De man loopt al sproeiend op mij af. Gelukkig houdt hij de waterstraal op het gewas gericht, zodat ik droog blijf. Met zijn linkerarm zwaait hij naar het groen in zijn tuin. “Ze vinden het allemaal onkruid!” zegt hij vermoeid. “Ze zien duidelijk niet wat ik zie.”

“Wat ziet u dan?”

“Géén onkruid. Onkruid bestaat uit plantjes die groeien waar je het niet wilt hebben. Ik wil dit juist wel in mijn tuin, en daarom is het géén onkruid. Het is puur natuur.”

Ik beaam dat. Onkruid bestaat vooral in de vermeende wijsheid van lieden die denken dat het tot een bol of spiraal knippen van een struik of zelfs boom natuurlijk is. In de hele straat waar ik doorheen loop, zie ik tuinen die allesbehalve natuurlijk zijn. Dit is in mijn ogen de enige natuurlijke tuin. Distels, klaver, klaprozen, korenbloemen, allerlei hoge en kortere grassoorten, mossen, en nog veel meer. En daarboven zie ik hommels, bijen, zweefvliegen, sluipwespen en libelles, want die laatsten houden wel van water en dát is er ook, in de vorm van een kleine, bijna dichtgegroeid vijver.

“Waarom sproeit u?”

“Ik heb gezaaid en zaadjes hebben vocht nodig,” verklaart de man. “Allemaal eenjarig spul. Voor volgend jaar. Ik zie wel wat er op komt en wat niet. Wat je hier nu ziet heb ik vorig jaar gezaaid, en er is ook een en ander gewoon aan komen waaien. Prachtig.”

“Dat zijn uw buren dus niet met u eens.”

De man zucht en schudt het hoofd. “Mijn buurman links heeft al aangeboden alles uit te roeien. Hij heeft een bosmaaier en wil kosteloos de boel omploegen met een klein trekkertje.”

“Zonde,” stel ik vast.

“Zeg dat. Doodzonde. Ik denk wel eens Wee Wee Jee Dee.”

Ik snap het niet. Dat merkt de man en hij licht toe: “What would Jezus Do”.

“Wat heeft Jee ermee te maken?”

“U gelooft niet?” vraagt de man. Hij wacht mijn antwoord niet af. “Hij zou volgens mij de natuur nooit als ongewenst te lijf gaan met bosmaaiers, landbouwgif of andere manieren van verdelgen. Als God gewild had dat struiken bolvormig zouden groeien, of spiraalvormig, had Hij dat wel zo geregeld. Volgens mij zag het paradijs er ook niet uit als een soort tuincentrum. Ik denk: laat groeien wat groeit en zie hoe mooi zelfs de kleinste bloemetjes zijn, bijvoorbeeld van bloeiend mos. Dat moet je niet tussen tegels of klinkers wegkrabben. Haal liever die stenen uit je tuin.”

“Mee eens,” beaam ik, “en om uw vraag terug te komen: ik geloof wel degelijk, maar denk dan Wee Wee Bee Dee.”

Dat snapt de man niet. Dus leg ik het maar uit: “What would Boeddha do.”

“Die heeft de wereld niet geschapen!”

“Wee Wee Es dan of Wee Wee Vee?”

“Shiva en Vishnu?”

Grote ogen.

De sproeier gaat uit. De tuinman kijkt mij ernstig aan. “U neemt mij niet serieus.”

Ik ontken dat. “Ik ben bloedserieus! Ik denk dat elke van de genoemden – te beginnen dus bij Jee…, eerder de natuur erkennen in wat zomaar woest door elkaar groeit en bloeit en tussen gloeiende tegels tegen de verdrukking in probeert tot bloei te komen, dan in schoongekrabde of onder zwarte- of rode mijnsteen dan wel zakken vol houtsnippers of boomschors volgeplempte vlakten waar elk teer sprietje dat de kop opsteekt wordt uitgerukt.”

Ik steek bij wijze van groet mijn hand op en vervolg mijn weg. De straat uit, langs aangeharkte, kaalgewiede, volgeplempte en onnatuurlijk aangelegde tuinen.

 

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Natuur Tags: oertuin, Onkruid, onnatuurlijk aangelegde tuinen

Lees ook:

  1. Het jaar 2019- dag 162 – oergebied
  2. Het jaar 2018 – de tweehonderdenachtentwintigste dag – onkruidkoan
  3. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  4. Gesprekjes: Giraf en Mammoet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 16 september 2025
    Introductiecursus zenmeditatie
  • 8 oktober 2025
    Online lezingenserie 'Theosofia, de moeder van alle religies' (2)
  • 8 oktober 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 9 oktober 2025
    Basiscursus Inzichtmeditatie in Hilversum
  • 10 oktober 2025
    Eeuwenoude wijsheid voor ons hedendaagse leven
  • 10 oktober 2025
    Vreugde ontdekken van mededogen in het dagelijks leven
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 281 – sombermans
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Ruim 20.000 dak- en thuisloze mensen in regio Amsterdam-Amstelland en Den Haag
    • Guy – dhammazaadjes – Tilakkhana
    • Heftige undercoverbeelden en rapport Spaanse octopuskwekerij

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.