• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Gesprekjes: ik pas

Gesprekjes: ik pas

3 augustus 2025 door Dharmapelgrim Reageer

Soms raak je onverwacht in gesprek met iemand. Zomaar op straat. Voor een tuinhekje, op een bankje in het park, op een muurtje op het perron van een treinstation. Het kan overal gebeuren.

“Gaza! Verschrikkelijk!,” zucht mijn kaart-maatje. Wij wachten op de anderen om te gaan klaverjassen. Aan de andere tafels zijn ze al begonnen. “Ik lig er echt af en toe wakker van.”

“Ik niet,” reageer ik eerlijk.

“Jij niet? Het is toch vreselijk wat daar gaande is.”

“Dat ontken ik niet, maar het helpt niemand wanneer ik daar wakker van ga liggen. De ellende gaat gewoon door en ik word van wakker liggen alleen maar moe.”

“Je bent ongevoelig. Als je een beetje gevoel hebt, leef je mee. Ik kan er in ieder geval niet van slapen.”

Onze tegenstanders schuiven aan. We kunnen beginnen. Maar mijn maat moet blijkbaar eerst nog zijn ongenoegen over mijn – door hem vastgestelde – gebrek aan meeleven ventileren. “Hij slaapt er niet minder om, zegt ie!” eindigt hij, om daar onmiddellijk achteraan te zeggen: “Ik schrijf, jij geeft en mijn maat zit ervoor… “ Hij knikt naar mijn linker buurman. (Iedereen die kan klaverjassen, weet wat hij daarmee bedoelt.)  De aangeknikte kijkt eerst wat hij voor kaarten heeft gekregen, en daarna naar mij. “Vind jij het niet erg dan, wat daar gebeurt? O…ik pas.”

“Jij hebt niks te zeggen. Je past voor je beurt!,” corrigeer ik hem, en vervolg “Ik vind het heel erg wat er in Gaza gebeurt, maar ik lig er ook niet wakker van… omdat wakker liggen niets oplost. Ik pas ook”

“Daar ben ik het wel mee eens,” zegt mijn andere buurman en tegenspeler. “Maar wat doe je er dan mee? Ik zou het niet weten. Je bent machteloos. En als je als individu onder aan de ladder toch iets zou doen, is dat een druppel op een gloeiende plaat. Het haalt niks uit. Over een poosje, als alle Gazanen zijn verhongert, doodgedrukt, afgeschoten of wat ook zijn … roepen onze parlementariërs in koor ‘Wir haben es nicht gewusst.’ ”

“Misschien. En wij zingen dan ‘ik stond erbij en ik keek ernaar … hi hi hi, ha ha ha’ en we gaan over tot de orde van de dag”, vult mijn maat aan. Hij kijkt mij aan. “En wat doe jij …?”

“Ik pas.”

“Dat bedoel ik niet, weet je best.”

“Dat bedoel ik wel. Jij vraagt mij … ik geef antwoord. Ik pas! Dat betekent: ik weet niet wat ik kan doen, wat ik moet doen, wat ik mag doen, of wat dan ook … dus ik pas! Of dat ‘machteloos’ is weet ik ook niet. Het enige dat ik weet is dat wakker liggen niet helpt. Zelfverwijt helpt evenmin. Soms denk ik dat het beste dat ik kan doen, het volgende is: 1. Doorgaan met ademhalen, 2. Tegen ieder die het horen wil, zeggen dat ik er geen reet van snap 3. Roepen dat wat daar in Gaza gebeurt absoluut niet in mijn naam gebeurt 4. Hopen dat het stopt en 5. Een volgende keer op een partij stemmen die misschien, heel misschien op een of andere manier iets weet dat hout snijdt.”

“Je doet dus niks!” sneert mijn rechter buurman.

“Ik moet uitkomen,” antwoord ik afgemeten. “En ik hoor graag wat jij doet. Geef mij een constructief voorbeeld. Doe het voor. Leef het voor. Behalve wakker blijven liggen, want dat ben ik niet van plan.”  Ik wend mij tot de man aan mijn linkerzijde. “Dus jij speelt?”  Hij knikt.

Ik gooi een kaart op tafel. “Ieder van ons moet het doen met wat ie in huis heeft, met wat ie kan. Het is in het hele leven zoals het is met kaarten: je probeert het zo goed mogelijk te doen met wat je hebt. Meer kun je niet. Zodra je een kans krijgt, sla je een slag. We zijn nu aan het klaverjassen, en daar heb je een beetje geluk bij nodig. Het is geen bridge, waar je meer grip op de uitkomst van het spel hebt. En wat er in Gaza gebeurt is nog ingewikkelder… Ik schaam mij er niet voor te zeggen dat ik er niet wakker van lig. En ik wil ook niet met het mes op tafel spelen. Dus laten we ophouden elkaar hier de les te lezen of te doen alsof wij hier aan tafel het Gaza probleem kunnen oplossen. Als ik wist hoe… deed ik het nu, onmiddellijk. Dan liet ik jullie hier gewoon zitten, om te doen wat er gedaan moet worden. … “ Ik kijk mijn buurman aan. “Jij bent …”

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Krijgsmacht, Mensenrechten, Politiek Tags: Gaza, klaverjassen, niksdoen, wakker liggen

Lees ook:

  1. Het jaar 2023 – dag 263 – vlagvraag
  2. Het jaar 2023 – dag 283 – verdrietstiltetoekomst
  3. Het jaar 2023 – dag 285 – taaloorlogtankdood
  4. Het jaar 2023 – dag 293 – ………………

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 1 augustus 2025
    Metta is wisdom
  • 4 augustus 2025
    Natuurretraite
  • 5 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 9 augustus 2025
    Weekend Mindfulness Retraite, beginnersniveau, begeleid door een boeddhistische non
  • 12 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Westelijke Jordaanoever – ‘Wanneer kinderen het woord ‘kolonist’ eerder kennen dan het woord ‘school’
    • Guy – dhammazaadjes – De Boeddha over conditionering
    • Gesprekjes: ik pas
    • Gedachten over een haiku 42 – Sora
    • Ardan – Zen en het niksen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.