• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Menno – zen (2)

Menno – zen (2)

22 september 2025 door Dharmapelgrim Reageer

De volgende enigszins voor het BD bewerkte tekst is een passage uit de autobiografie van Dharmapelgrim. De hoofdpersoon is inmiddels Yogaleraar, gediplomeerd verpleegkundige A en B, Docent-verpleegkundige en heeft onder meer een opleiding (post HBO) ziekenhuishygiëne (Infection Controle) op zak. Hij is gescheiden, hertrouwd en heeft nu zes kinderen. In deze bijdrage is de hoofdpersoon 37 jaar.

Zen (2)

Menno heeft zich opnieuw opgegeven voor een zevendaagse Zen-sesshin in de abdij Maria Toevlucht in Zundert. Zijn ouders passen op de pubers. Vol goede moed begint hij aan een nieuwe serie van dagenlang lang tienmaal per etmaal een half uur stilzitten. De eerste twee dagen gebeurt er helemaal niets. Hij zit. Dat is het.

Hij begint juist een gevoel van teleurstelling te ontwikkelen, als hij een vreemde onrust in zichzelf waarneemt. Met geen mogelijk kan hij het gevoel thuisbrengen. Hij verwacht weer tranen, maar die blijven uit. Er klopt iets niet. Hij zit toch rustig? En hij telt toch netjes zijn ademhalingen van één tot tien en daarna weer opnieuw? Hij besluit op te houden met tellen en alleen maar te zitten. Shikantaza heet dat: alleen maar zitten. Alles observeren, niets doen.

De onrust blijft, neemt zelfs toe. Hij vindt het steeds moeilijker om stil te blijven zitten. In de middagsessie van de derde dag gebeurt het: hij voelt een onbedaarlijke lachbui opkomen, die hij met alle kracht in zich probeert te onderdrukken. Door dit onderdrukte lachen schudt zijn hele lijf op en neer en heen en weer op het kussen waar hij op zit. Zijn hoofd ontploft bijna, tot hij het werkelijk niet meer houdt en proestend van de lach opstaat, de meditatiezaal uit- en de abdijkeuken in vlucht, waar hij een grote wasbak weet met een flinke kraan erboven. Bulderend, gierend, snikkend van het lachen draait hij de kraan open en steekt zijn hoofd eronder, tot hij langzaam tot bedaren komt. De broeder die in de keuken aan het werk is, zegt niets. Breed glimlachend en met pretoogjes reikt hij hem een handdoek aan, knikt, schudt zijn hoofd en gaat verder met zijn werk. Menno zoekt zijn kamer op en hikt daar nog wat na.

De rest van de dag lukt het hem niet om zijn gezicht in de plooi te houden. Hij loopt rond met een grijns van oor tot oor. Ditmaal spreekt een vrouw hem voorzichtig aan: “Wat gebeurt er?” wil ze weten.

“Ik schoot in de lach,” antwoordt Menno waarheidsgetrouw.

“Maar wat is er dan zo leuk?”

“Alles.” giert Menno. “Alles! Kijk om je heen, kijk naar de wereld, kijk naar al dat kneuterige gedoe van al die o zo moeilijk doende mensen. Het is om je te bescheuren. We doen er zelf aan mee. Vind je het zelf niet gek dat wij hier zeven dagen naar een muur zitten te kijken? Dat is toch volslagen idioot.”

“Vind je?” Het klinkt gekwetst.

“Ja, dat vind ik, en ik geniet ervan. Ik voel me zo bevrijd van al dat zwaarmoedige gezoek naar de betekenis van het leven, naar wat goed is en wat niet goed, naar wat moet en wat mag en wat niet moet en niet mag en weet ik veel wat nog meer. Leef. Adem in, adem uit. Tel niks meer, stop met tellen. LEEF.”

“En daar moet jij om lachen?”

“Ja, ik kan er niks aan doen, en wíl er ook niks aan doen. Het is geweldig. Ik lach me werkelijk nog hartstikke dood,” antwoordt Menno grinnikend. “En als jij jezelf serieus neemt, ben je nog gekker dan ik nu al ben”.

Er komen nu tranen, van het lachen. De vrouw draait zich om en wandelt van hem weg, met een doodernstig gezicht. Hikkend loopt Menno de andere kant op. Het is misschien beter iedereen uit de weg te gaan met zijn plezier. Ze zullen het toch niet begrijpen. Dat doet ie tenslotte zelf ook niet. Er valt niets te begrijpen. Het is allemaal om te gillen.

Op het station van Breda verneemt hij dat de wereld veranderd is. In Tsjernobyl heeft een kernramp plaatsgevonden.

De volledige biografie is op 24 december 2024 als e-book uitgebracht met ISBN nummer 9789465128023. De fysieke uitgave volgt waarschijnlijk eind 2025.

 

Categorie: Columns, Dharmapelgrim Tags: abdij Maria Toevlucht in Zundert, autobiografie, onrust, serie, Shikantaza

Lees ook:

  1. Menno – aids
  2. Over Theologie deel 8 – Sacramenten
  3. Over Theologie 36: Hocus pocus
  4. Over Theologie 39: Dommamismen (III)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 16 september 2025
    Introductiecursus zenmeditatie
  • 23 september 2025
    The mandala of the five buddhas
  • 23 september 2025
    Meditatieavond met de boeddhistische non Yangdzom
  • 24 september 2025
    Online lezingenserie: Universele Wijsheid ontdekken in jezelf (2)
  • 24 september 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 25 september 2025
    Cursus introductie meditatie en mindfulness in Afferden (GLD) - 4. Het doel van meditatie in boeddhistische psychologie
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Wat is ethiek? 25 voorschriften uit 5 wereldreligies en wat ze hebben opgeleverd

    Hans van Dam - 11 september 2025

    Het jodendom, het christendom, de islam, het boeddhisme en het hindoeïsme zijn duizenden jaren oud. Ze hebben in hun lange historie alle denkbare middelen ingezet om moreel gedrag te stimuleren en af te dwingen. Waaronder middelen die volledig tegen de eigen moraal ingingen, zoals de Inquisitie, de fatwa, de heilige oorlog, de kruistocht. Wat heeft het opgeleverd? Heeft het wat opgeleverd?

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Menno – zen (2)
    • Geen dood geen vrees (51) – In het moment
    • Twee baasjes met een hondenbaan
    • Dagopening
    • Guy – dhammazaadjes – Laat boosheid (P. kodha) je niet destabiliseren

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.