• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Menno – groentje

Menno – groentje

9 juni 2025 door Dharmapelgrim Reageer

De volgende enigszins voor het BD bewerkte tekst is een passage uit de autobiografie van Dharmapelgrim. Het moffenjong is nu een echte puber. Niemand had het nog over ADHD, anders zou hij zeker Ritalin hebben gekregen … of iets anders. In deze bijdrage is de hoofdpersoon 18 jaar.

Groentje

(Utrecht / Zeist) Zijn leventje bevalt Menno uitstekend, hoewel hij zich in zijn vrije tijd af en toe wel wat eenzaam voelt op zijn kamertje, gehuurd van hospita in de binnenstad van Utrecht. Het ruikt daar zurig in huis.

Zuster Wegink toont zich bereid bij het opstellen van het dienstrooster zoveel mogelijk rekening te houden met de vaste avond in de week dat Menno Yogales heeft, zodat hij de lessen van Yvonne Slager vrijwel altijd kan volgen.

“Yoga hè?” merkt ze op. “Interessant. Als ik jou was, zou ik daar maar niet over praten. Er lopen hier nogal wat gereformeerden rond, en die willen daar helemaal niets van hebben.”

Menno neemt deze opmerking ter kennisgeving aan. De waarschuwing die in haar woorden besloten ligt, ontgaat hem.

“Ben jij homo of zo?” vraagt een vroegere klasgenoot aan Menno wanneer hij hem een keer samen met een paar anderen op straat in Utrecht tegenkomt. “De verpleging? Dat is toch geen werk voor jongens? Billen wassen… ha, ha, ha… Getverderrie. Volgens mij ben jij echt van de kletsklets.” Na deze woorden slaat hij met zijn rechterhand op de rug van zijn linkerhand. Menno reageert niet en loopt door.

De volgende dag vraagt hij aan broeder Louis, een derdejaars op afdeling V, of hij weet wat een homo is. Louis kijkt hem eerst argwanend aan, daarna geamuseerd, en tenslotte, als hij inziet dat Menno het meent, met opperste verbazing. “Weet jij dat echt niet?” vraagt hij. Menno schudt lichtjes zijn hoofd en wacht af. Louis schraapt zijn keel, en zegt met enigszins gedempte toon: “Kijk maar naar broeder Mc Killy. Hij is een echte homo.”

“Ja… en?” dringt Menno aan.

“Homo’s doen het met elkaar,” verduidelijkt Louis.

“Wat?” Menno snapt het nog steeds niet.

Louis raakt geïrriteerd. “Ben jij nou zo vreselijk naïef? Of ben je mij in de maling aan het nemen? Van dattum. Wat anders?” En onder het mompelen van een paar woorden waaruit Menno alleen ’groentje’ oppikt, draait Louis van hem weg en hervat zijn werk.

Het woord naïef blijft in Menno ’s hoofd rondzoemen. Hij heeft het eerder gehoord. Een paar dagen later vraagt hij Jos naar de betekenis van de begrippen homo en naïef.

“Kijk,” begint Jos, en hij trekt een schoolmeesterachtig gezicht. “Een homo is een mens, en een homofiel is er een die van zijns gelijken houdt, in tegenstelling van een heterofiel die liefhebber is van de andere kunne. En… nu wil jij weten wat daar dan zo bijzonder aan is?”

Menno knikt.

“Wel, dat je dát niet weet… dát is nou naïef,” grijnst Jos

“Flikker toch op man.” roept Menno gepikeerd en wil hem de rug toekeren.

“Dat heeft er zekers mee te maken…”vervolgt Jos onverstoorbaar. “Flikker is een ander woord voor homo. Net als bruinganger, mietje, poot, nicht, ‘van de kletsklets’ zijn (en hij slaat met zijn rechterhand op de linker handrug) en zo zijn er nog wel meer synoniemen.”

“Bruinganger?” Jos krijgt Menno ’s volle aandacht.

“Jazekers… dat slaat op de kleurverandering dat een blank mannelijk lid ondergaat wanneer hij eerst in –, en daarna weer uit een endeldarm komt…”

Menno staart zijn broer sprakeloos en vol ongeloof aan. Jos doet zijn best volkomen uitdrukkingsloos te blijven kijken, maar met zichtbaar genoegen over de impact van zijn woorden doceert hij voort: “Kijk… broeder…” Hij spreekt het laatste woord met net iets te veel nadruk uit om het toevallig te laten overkomen. Bovendien wacht hij een fractie van een seconde te lang voor hij doorgaat. “Homo’s doen aan herenliefde, of, als dat zo uitkomt, aan een jongere variant daarvan, de knapenschenderij. Zij houden namelijk niet van vleselijke omgang met vrouwen, en voelen zich derhalve niet aangetrokken tot de geneugten van het vrijen met iemand van de andere kunne. Zij halen hun gerief liever bij de eigen soort. Homo… van hetzelfde… gelijk geaard…

Snap je het nu?”

“Ehh… ja, dat denk ik wel, ja,” antwoordt Menno schor. En naïef? Ze zeggen dat ik naïef doe.”

Jos kijkt hem licht spottend aan. “Jij doet niet naïef,” zegt hij nadrukkelijk, om daar duidelijk aan toe te voegen: “Jij bent het.”

Menno maakt een vragend gebaar. Jos zucht. “Naïef is kinderlijk, onbedorven, spontaan, dat allemaal; maar dat bedoelen ze niet.”

“Wat bedoelen ze dan?”

“Het betekent ook onvolwassen, dom, niet droog achter de oren, onrijp.”

“En groentje?”

“Onvolwassen, dom, niet droog achter de oren, onrijp,” herhaalt zijn broer. Om daar onmiddellijk aan toe te voegen: “Maar dat gaat vanzelf over. Niemand blijft zijn leven lang een groentje. Vroeg of laat verrot je vanzelf een keer.”

Bij deze laatste woorden geeft Jos zijn broer lachend een klap op de schouder. “Groentje. Goed woord. Past wel bij je.”

De volledige biografie is op 24 december 2024 als e-book uitgebracht met ISBN nummer 9789465128023. De fysieke uitgave volgt waarschijnlijk eind 2025.

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Zorg Tags: eenzaam, homo, Utrecht, yoga

Lees ook:

  1. Aangeslagen
  2. Taigu – Wedergeboren in lege ervaring
  3. Boeken – Dit is yoga
  4. Menno – autobiografie van een yogi

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 10 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 11 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 11 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 13 juni 2025
    Kesa en Rakusu naaiworkshop
  • 13 juni 2025
    Meeting of the Minds: Westerse Wetenschap Ontmoet Oosterse Wijsheid
  • 14 juni 2025
    Meditatiedag met Ayya Ānandabodhī
  • 16 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De Boeddha die bereid is te delen
    • Politiek zonder hart (II) – arrogantie
    • Menno – groentje
    • Als God almachtig is kan Hij je laten denken wat Hij wil
    • Een boeddhistische monnik in Palestina

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.