• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Betekenisdiarree

Betekenisdiarree

30 juni 2017 door André Droogers

Sinds Homo Sapiens is gaan nadenken, lijdt h/zij aan betekenisdiarree. Alles en iedereen wordt voorzien van uiteenlopende betekenissen, en dat verandert dan ook nog met de setting en de tijd. Gelukkig reikt hetzelfde overmatige denken een probaat middel aan: het schema. Dat luwt de breinstorm, zonder dat er windstilte intreedt. Het schema biedt houvast, zonder de betekenisgeving vast te zetten.

Een schema is een minimaal script voor een bepaalde gedachte, emotie of handeling. Schema’s werken als scenario’s, modellen, prototypes. Ze bieden een beperkend kader, maar ter vrije invulling. Ze laten zich desnoods zelfs vervangen.

Schema’s worden ingevoerd, zo nodig aangepast en soms ook weer afgeschaft. Wie met pensioen gaat, leeft verder zonder een aantal schema’s en maakt kennis met nieuwe. De overgang van een dictatuur naar een democratie is een ingrijpende wisseling van schema’s. En omgekeerd.

We leven de hele dag met schema’s. Triviaal voorbeeld: mijn vrouw en ik hebben samen een afwasschema, met een vuil deel, een afwasdeel (in onze rolverdeling mijn vrouws werkplek), en een afdroogdeel (mijn afdeling, plus wegzetten). Vast, minimaal schema, met elke dag andere voorwerpen. Zouden we een afwasmachine kopen, dan komt daarmee een ander schema ons huis binnen.

Ander voorbeeld: mijn schema voor een druppel-column temt elke week mijn ongesorteerde ideeën zodat ze keurig gedisciplineerd op een min of meer overzichtelijk rijtje gaan staan. Zelfde schema, maar sinds vandaag al 175 keer met steeds een andere inhoud.

Samenlevingen en culturen onderscheiden zich van elkaar doordat ze geheel eigen schema’s hanteren. Ze bouwen schemarepertoires op die in opvoeding en scholing worden doorgegeven of zelfs opgelegd. Machtsverhoudingen zorgen voor handhaving van dominante repertoires, maar kunnen ook heel andere schema’s introduceren. Tegenbewegingen komen altijd met nieuwe schema’s. Mensen ontlenen hun identiteit aan al die schemarepertoires, of hun alternatieven, door zich die eigen te maken en ze binnen de marges vrij in te vullen.

Het kan ook wat verhevener, meer in de sfeer van de zingeving. Filosofen werken al eeuwen met basisschema’s zoals geest/materie, waar/onwaar, subject/object, en vullen die op uiteenlopende manieren in. Theologen kunnen er ook wat van. Als de christelijke theologen God presenteren als de heilige drievuldigheid van vader, zoon en geest, hanteren ze een gemeenschappelijk schema. Dat werken ze dan elk weer op eigen wijze uit, zoals met een bepaalde taakverdeling tussen de drie, bijvoorbeeld schepper, verlosser, trooster.

Ritueel is een heel apart schema. Voor het natuurlijk gegeven schema van de levensloop leveren religies en ideologieën begeleidende rituele invullingen. Die markeren de overgangen van geboorte, inwijding, huwelijk, ziekte, dood. Elk ritueel laat gestandaardiseerd gedrag zien dat volgens een vast schema verloopt, maar bij elke gelegenheid met eigen invulling. Voor de verantwoorde uitvoering zijn vaak rituele specialisten nodig.

Ook zonder dat ze er hun beroep van maken, hebben mensen, in de rol van zingevers, hun eigen omgang met schema’s. De invulling van het minimale schema dat het mogelijk is God te ontmoeten, brengt sommigen in de absolute stilte van de meditatie, terwijl voor anderen de dreunende bas van relipop de vindplaats is. Het basisschema van het humanisme wordt uiteenlopend ingevuld, van orthodoxe atheïsten tot religieuze humanisten. Er zijn vrijzinnigen die zweren bij de VVD, anderen bij Groen Links.

Schema’s zorgen er kortom voor dat het onbeperkte vermogen tot betekenistoekenning hanteerbaar wordt, zelfs met behoud van enige vrijheid. Ze beperken de diarreeneiging, maar zijn geen paardenmiddel. Het minimale karakter van schema’s garandeert sowieso speelruimte. We laten ons niet totaal temmen.

Zo hanteren we allemaal een schema rond het overgangsritueel vakantie. Daarbij onttrekken we ons tijdelijk aan een aantal vaste schema’s in ons werk en thuis. We geven onszelf vrijaf, een time-out, een heidag van een paar weken. Een mooie kans om in vrijheid andere schema’s uit te proberen!

Toch volgen we daarbij – hoe paradoxaal – weer een schema: a. naar een andere plek gaan na de laatste werk- of thuisdag, b. daar een tijdje verblijven, zonder te werken, en c. terugkeren en het gewone leven weer oppakken. Maar we vullen het allemaal op individuele wijze in, alsof het een leeg standaardformulier is.

Na deze druppel-column hanteer ik mijn eigen invulling van het vakantieschema. De eerstvolgende aflevering staat gepland voor over tien weken, op vrijdag 15 september.

Ik wens iedereen een plezierige invulling van het eigen vakantieschema en veel tijd om van een afstandje de vertrouwde schema’s nog eens kritisch door te nemen!

Maar kijk uit voor vakantiediarree…

Omslagfoto Joop Hoek.

Categorie: Columns Tags: hanteerbaar, ritueel, schema, zingeving

Lees ook:

  1. De ander is een andere IK
  2. André – leken
  3. Moderniteit en metafysica
  4. Dharmapelgrim – Zoeken naar zin is zinloos

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 2: neti neti zelfonderzoek
    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.