• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het aardse paradijs

Het aardse paradijs

27 april 2017 door Ksaf Vandeputte

Mensen hebben een tomeloze scheppingsdrang. We hebben de hele aarde getransformeerd, inclusief de planten en dieren, het klimaat en ons eigen lichaam. Onophoudelijk bouwen we huizen, wegen, vullen we winkels en restaurants, ontdekken we nieuwe materialen, geneesmiddelen of wapens, en om de haverklap willen we wat we al bezitten of bereikt hebben vernieuwen. Er wordt wat afgewerkt, gepland, verzameld, afgebroken, verbeterd, gepraat en gedroomd. Als je al die energie die de mensheid produceert samen ziet, heb je de kracht van enkele atoombommen. Als al die energie werd geïnvesteerd in nuttige, positieve doelen, leefden we nu in het aardse paradijs.

In Plum Village, de boeddhistische gemeenschap van de zenleraar Thich Nhat Hahn, ving ik een glimp op van hoe zo’n aards paradijs er zou kunnen uitzien. Er werd een feest georganiseerd voor de vierentachtigste verjaardag van ‘Thai’, zoals zijn volgelingen hem noemen. Ik was eerst wat sceptisch over de sfeer van aanbidden van Thai, vooral van de jonge nonnen die voortdurend rond hem hingen als groupies rond een rockster. Scepticisme is dodelijk voor een aards paradijs. Ik besefte dat toen ik merkte dat de zenleraar zelf elke vorm van bewondering afwimpelde. Hij was vooral oprecht geïnteresseerd in wie rond hem aanwezig was en liet geen kans liggen om de inzet van mensen te stimuleren. Een man die al zo lang vanuit zijn hart leeft en zachtheid uitstraalt, dat zijn ego gesmolten lijkt. Leven vanuit een kwetsbaar hart, oprechte interesse in anderen hebben en hun inzet stimuleren, lijken me essentiële bouwstenen van een aards paradijs.

De hele gemeenschap en wij, de cursisten, verzamelden op een binnenplaats. Een picknick voor een paar honderd mensen. Een paar honderd mensen die rustig praten en eten, zonder enig gedrang of lawaai, maar evengoed blij en vol verwachting zijn, is op zich al een gebeuren dat indruk maakt. Er was een korte ceremonie en een tentoonstelling met kalligrafie van Thai. Er was geen massaspektakel, geen groots banket, geen groot orkest. Integendeel, er was een gewone maaltijd voorzien, maar met veel aandacht en liefde bereid en er was gewone thee. Op een bepaald moment speelde een trio strijkers een sonate van Bach. Hemelse muziek en die paar honderd, rustig luisterende, vreedzame mensen. Meer dan dat moet het paradijs voor mij niet zijn.

Als we het paradijs hier en nu op aarde situeren, en niet ergens anders en in een hiernamaals, zullen er barsten en scheuren in zitten. Al wat echt waardevol is, is kwetsbaar en onvolmaakt. Al wat we perfect willen hebben, is illusie en vervreemdt ons van de realiteit, van de anderen in hun kwetsbaarheid en onvolmaaktheid.

In Plum Village vroeg een jong meisje aan Thich Nhat Hahn: ‘Ik ben zo bang dat we de aarde vernietigen, wat kan ik doen om dat te voorkomen?’ Zijn antwoord: ‘Verder doen wat moet gedaan worden. De kans is groot dat het binnen enkele decennia gedaan is met de menselijke beschaving. De aarde zal dan zonder ons bestaan.’ Zijn antwoord trof me door de onverwachte, schijnbare gevoelloosheid. Het meisje zat er wat geslagen bij. Maar zo neutraal is deze waarheid. Menselijke stress gaat over op deze hele planeet. Onze aarde lijdt aan stress door de tomeloze scheppingsdrang die haar ondermijnt. De christelijke mythe van de mens die uit het aardse paradijs werd verdreven is nog altijd actueel. Teveel kennis kan dodelijk zijn. De boodschap van liefde van mensen als Christus en Boeddha is evenzeer actueel. Liefde en zorgzaamheid voor het kleine, dagelijkse maken van de aarde niet enkel een paradijs, ze houden de aarde simpelweg in leven.

 

 

 

 

 

 

Categorie: Columns Tags: groupies, paradijs, Plum Village, Thai

Lees ook:

  1. Commercie – De Boeddha, de splinter en de balk
  2. In paradisum
  3. De omgekeerde wereld
  4. Reislust

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    28 april 2017 om 09:18

    Het BD van vandaag opent met “realisatie maakt deel uit van de wereld”.Laten we inderdaad gewoon ons leven feestelijk leven en ons best doen. Fijn om te lezen dat het met TNH goed gaat. Van harte gefeliciteerd met zijn verjaardag.
    Met groet.

  2. Kay zegt

    29 april 2017 om 08:15

    De verdrijving uit het paradijs is een mythe over de overgang van een dierlijke staat naar een mens worden. Een dier leeft in het hier en nu. De mens is per definitie een schepper. Zonder groei, ontwikkeling en evolutie geen menszijn en worden. De mens is niet af, is niet de kroon van de schepping. Het hier en nu is achteruitgang en tegen menselijk.

  3. Vajrapala Lut Moerman zegt

    1 mei 2017 om 17:58

    Dank je wel Ksaf voor dit mooie artikel.
    In eenvoud en goedheid samen zijn, genieten van de mooie dingen, in zorg en betrokkenheid naar elkaar…. zo eenvoudig en “down-to-earth”…. ik denk dat de Boeddha het echt zo had bedoeld.

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Leegte (P. anatta)
    • Renske haiku – waakhond
    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad
    • Sodis – de virtuele denkster 530

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.