• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » SPEELKWARTIER

SPEELKWARTIER

10 februari 2017 door André Droogers

Het was eruit voordat ik het in de gaten had. We zaten met een klein gezelschap genoeglijk na te tafelen toen het gesprek op huisdieren kwam. Iemand zei bang te zijn voor honden. Mij ontsnapte: ‘Ik ben vooral bang voor het mensdier’.

Later dacht ik erover na waarom ik dat zo spontaan gezegd had. Of was het eigenlijk helemaal niet spontaan, en was die uitspraak de korte samenvatting van een levensvisie die ik al langer met me mee draag?

Ik ben opgegroeid in een gematigd calvinistische omgeving. Mijn middelbare school was ooit naar Johannes Calvijn genoemd. In de kerk en op catechisatie kreeg ik mee ‘dat de mens in zonde ontvangen en geboren is’ en ‘geneigd tot alle kwaad’. In diezelfde omgeving was gelukkig voldoende bewijs van het tegendeel, maar zulke zinnetjes bleven toch haken.

Later werd ik gepokt en gemazeld in de culturele antropologie. Ik specialiseerde op religie als cultuuraspect en leerde doorzien hoe geloofsvoorstellingen en machtsprocessen in groepsprocessen samenhangen. Van die manier van kijken werd het mensbeeld uit mijn jeugd niet vrolijker, want macht deelt in de neiging tot alle kwaad. Met versmoesde geloofsvoorstellingen nestelt het kwaad zich in mensdieren – die vervolgens machtsmisbruik niet meer onderkennen.

Maar een tijd lang, zeg van 1968 tot 2001, leek het kwade mensdier zo getemd te worden dat ik er niet meer bang voor hoefde te zijn. De verbeelding kwam aan de macht. Nationalisme werd een vies woord. Ook al werden er oorlogen gevoerd, van de weeromstuit versterkten ze de vredesbeweging. Mensen demonstreerden massaal tegen kernwapens. Ontwikkelingshulp kwam op gang en welvaart werd meer gedeeld. Wereldwinkels ontstonden. Vrouwen emancipeerden. De muur viel. Apartheid werd afgeschaft. En allerlei dictaturen kwamen aan hun eindje. Tussen vertegenwoordigers van kerken en wereldreligies ontstond voorzichtig een dialoog. Zelf dacht ik door mijn soort werk, hier en overzee (Kongo en Brazilië), bij te dragen aan een betere wereld. Het was een weldadige tijd. Maar het bleek slechts het speelkwartier.

Dat is nu duidelijk voorbij. We zijn weer bij de les bepaald. De macht komt aan de verbeelding. Er is ruimschoots aanleiding om bang te zijn voor het mensdier. De wereld is ingewikkelder geworden. De democratische politieke kaders die lang het kwaad temden, blijken verouderd en machteloos. Ook versmoesd. Ze worden verdrongen door economische aansturing. Die geldt wereldwijd en heeft de wendbaarheid en werking van een bulldozer.

Uit reactie zoeken mensen, onzeker geworden, hun toevlucht tot de vluchtheuvel van het exclusieve (= uitsluitende) nationalisme. Andere mensen zien zich genoodzaakt echt te vluchten, juist vanwege betwiste nationale kaders – plus ongelijke economische verdeling.

Na een tijd waarin het mensdier er iets moois van leek te gaan maken, zijn we nu weer beland in de neerwaartse spiraal. Door die trend blijk ik al zo geconditioneerd te zijn dat ik, bijna op de automatische piloot, zeg dat ik bang ben voor het mensdier.

Valt er dan nog iets positiefs te zeggen? Het mensdier is behalve knoeier ook een knapperd, al staat die knapte nu vooral in dienst van dominante knoeiers. De weldadige periode laat zien dat het anders kan.

Het speelkwartier zou, op de getijbeweging van de geschiedenis, zomaar weer afgekondigd kunnen worden.

Categorie: Columns Tags: dialoog, knapperd, mensdier, vluchten

Lees ook:

  1. Verschil
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…ruzie om seks
  3. De gouden teerling is geworpen (3a) – racisme en discriminatie
  4. Vluchten kan niet meer!

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wulf van Loenen zegt

    11 februari 2017 om 12:06

    Het gaat om de mensdieren die nu (gelijktijdig) op aarde zijn, wat die van hun ouders (en geschiedenis) meekregen, en weer voor later weten te investeren via de opvoeding van hun kinderen, dus voor de populaties die dan weer gelijktijdig de aarde bevolken. Een belangrijk kenmerk van het mensdier is dat ze bevangen zijn door machtswellust, niet in twijfel gebracht willen worden of ze hetzelf goed doen dus andersdenkende veroordelen of zelfs elimineren. En … ze verdommen het om lering te trekken uit de geschiedenis en ze gaan dan zich dan weer terugtrekken, dreigen en (koude)oorlog voeren. Men vertrouwt verbondenheid in het groot niet, men denkt dat de ander profiteert en parasiteert. Het herhaalt zich en het herhaalt zich. Alle religies en filosofieën ten spijt. Sterker nog … om dat laatste wordt er zelfs vaak gevochten.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 2: neti neti zelfonderzoek
    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.