• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Jules Prast – Op de maat van het menselijk verlangen

Jules Prast – Op de maat van het menselijk verlangen

25 december 2016 door Jules Prast

Of wij, mensen, ons het bodhisattvaschap en de compassie mogen toe-eigenen, is niet een vraag die zich eenvoudig laat beantwoorden.

Ons boeddhisme wil onwetendheid uitbannen, maar de onwetendheid is er juist ingebakken.

Om te beginnen de Boeddha. Het liefst noem ik hem Gautama, om hem te onderscheiden van talloze andere boeddha’s.

Boeddha’s komen in de wereld om het stof van de Dharma af te slaan wanneer de onwetendheid zegeviert.

Wij maken van Gautama een uniek exemplaar alleen al door hem De Boeddha te noemen, maar ook door Hem te willen kennen en Zijn Woord te willen spellen.

Zo verstond men in zijn tijd Gautama niet.

Wij zijn het die hem bekleden met individualiteit en uniciteit omdat wij het verkiezen onwetend te blijven over het mythische karakter van onze hoogsteigen mythologie en kosmologie.

Liever dan onwetendheid bannen wij de zin uit voor het mysterie. Wij zijn er blind voor dat een lineaire tijdsprogressie ook maar een arbitraire voorstelling is en dat we met melkwegstelsels en zwarte gaten een slag in het duister slaan.

De lijn verdringt in ons verstaan de macht van de cirkel en de periodiciteit. Onze kennis van de zogenaamde geschiedenis zadelt ons op met een verlies aan historische relativering.

Doctrinaire fijnslijperij die van ‘het’ boeddhisme eenheidsworst wil maken, beneemt ons het zicht op de cultus die telkens weer een nieuwe boeddhistische vorm aanneemt. Zonder het spoor te volgen van het mysterie waarop de cultus het antwoord probeert te geven, staat ons verstaan niet open voor de Dharma en maken wij er maar iets van, op de maat van het menselijk verlangen.

Mindfulness is er maar iets van maken. Veel mindfulness negeert de Dharma. Of veronderstelt een makkelijke transformatie, alsof de Dharma met de verstilling vanzelf komt aanwaaien. Zonder zin voor mysterie is mindfulness een recept voor zelfbedrog.

Wie verstaat Hisamatsu wanneer hij het heeft over de geschiedenis overstijgen? Wie verstaat Dogen’s uji-tijd-zijn?

Woorden als bodhisattva en compassie en boeddhanatuur zul je mij niet snel in de mond horen nemen zolang wij het mysterie de zuurstof ontnemen om ons ontwaken tot ontbranding laten komen; zolang wij onszelf niet herkennen als ploeteraars en dwazen die zich eerst maar eens moeten kwalificeren voor een verstaan van wat er aan de hand is.

Er zijn talloze boeddha’s die zich laten kennen wanneer wij ons in staat stellen het mysterie naderbij te komen. Boeddha’s die klaarstaan om zich in onze onvolkomen cultus te laten opnemen. Zo is het altijd gegaan.

Er is niet één juiste weg, niet één ware boeddha. Wie het mysterie binnentreedt, weet niet waaraan hij of zij begint en waar het zal eindigen.

Levend in de Grote Breuk met brandende vragen over Leven en Dood zijn er in de spirituele ruimte werelden in werelden met en zonder boeddha’s.

Of wij, mensen, ons het bodhisattvaschap en de compassie mogen toe-eigenen, is niet een vraag die zich eenvoudig laat beantwoorden.

Er is een weg voor iedereen; een wegennet eerder, niet één weg. Niet een rechte weg, en evenmin eentje met alleen Gautama. Hoe heeft het toch zover kunnen komen dat wij geloof zijn gaan hechten aan zoveel onzin?

Namu Amida Butsu,
Taigu

Categorie: Columns, Jules Prast Tags: bodisattva, dharma, fijnslijperij, mindfulness

Lees ook:

  1. Berusten, ervaren, geloven
  2. Waakvlam
  3. Er is geen Boeddha of Dharma buiten de ene Geest
  4. De essentie van alle religie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules Prast (1961) is van origine historicus en journalist, maar bracht het grootste deel van zijn werkzame leven door bij overheid (ministerie van Financiën) en bedrijfsleven (ABN Amro en Philips). Hij is voormalig reserve-officier van de Koninklijke Luchtmacht. Van 2012 tot 2025 schreef hij zeer regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Onder zijn dharmanaam Taigu (Japans voor ‘grote dwaas’) worden veelal oudere stukken over spiritualiteit herplaatst. Als Jules schrijft hij over de actualiteit en andere wereldse onderwerpen. Behalve door Thich Nhat Hanh en zen wordt hij diep bewogen door Shinran en de nembutsu. De complementariteit van christendom en boeddhisme vormt een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.