• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het verloren gaan van onze bezielende kracht

Het verloren gaan van onze bezielende kracht

1 april 2016 door Paul de Blot

We leven in een crisis, een crisis die ons persoonlijke – en maatschappelijke leven dreigt te ontwrichten. Door de bomaanslagen in Parijs en Brussel, door de angst voor meer terreur en door de enorme stroom van vluchtelingen komt de Europese samenwerking onder druk te staan. Men weet vaak geen raad en speelt paniekvoetbal. Ook in ons land moet het algemeen belang soms wijken voor de belangen van politieke partijen. Voorbeelden daarvan zijn het fiasco van de kinderbescherming en het conflict rondom de kinderombudsman. In Nederland hebben we bovendien te maken met een golf van ontslagen, met toenemende armoede en onverdraagzaamheid en met minder goede zorgverlening voor ouderen. Het zijn allemaal problemen waarop we nog geen gezamenlijk antwoord hebben gevonden. Het lijkt alsof de bezielende kracht, die de samenhang van een volk mogelijk maakt, dreigt weg te vallen.

De generatie die de Tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt kan zich nog herinneren, hoe door hun bezielende kracht, ons land van een puinhoop tot een groots Nederland werd gemaakt. De daaropvolgende generaties hebben van deze resultaten kunnen profiteren en hebben ons land in economisch en technisch opzicht verder ontwikkeld. Maar deze economische en technische vooruitgang heeft helaas ook tot verlies aan bezielende kracht geleid. Het leven werd gerationaliseerd en de menselijke problemen werden gereduceerd tot abstracte cijfers en statistieken.

De pijn wordt niet meer ervaren als een concrete pijn van mensen, want we denken in cijfers en statistieken en werken met abstracte noodgevallen. We zijn ons te weinig bewust dat het gaat om mensen van vlees en bloed, om vereenzaamde angstige kinderen en gefrustreerde wanhopige ouders. Als je dagelijks bomaanslagen beleeft zoals die in Brussel, is vluchten de enige uitweg naar een veiliger plaats.

Er is bezieling nodig om uit de crisis te komen. De bezielende kracht werkt kleinschalig van mens tot mens. Het resultaat is merkbaar als we zien hoe gelukkig we een vluchteling maken, als we aandacht schenken en willen luisteren. De media geven ons een onheilspellend beeld van de crisis maar het zijn de kleinschalige relaties van mens tot mens die de bezielende kracht van een volk vormen.

Categorie: Columns, Geluk, Mensenrechten, Paul de Blot, Politiek Tags: kracht, vluchtelingen

Lees ook:

  1. Vluchtelingen – Het beleid gaat om mensen en niet om cijfers
  2. We hebben geen keuze
  3. Asielzoekers in diskrediet
  4. Schandaal van onze eeuw

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    1 april 2016 om 21:44

    ‘De pijn wordt niet meer ervaren als een concrete pijn van mensen, want we denken in cijfers en statistieken en werken met abstracte noodgevallen.’

    Excuses, Paul, maar dat is zeer ten dele waar en je mening doet velen onrecht. Ik heb in de ouderenzorg gewerkt en nu werk ik in een groot ziekenhuis, maar niet op de werkvloer. Door mijn werk heb ik contacten met uitvoerenden en ondersteunende medewerkers en managers weet ik dat er zeer veel bezieling is. Er zijn natuurlijk uitzonderingen.

    Neem van mij aan dat ze wel degelijk bezield zijn en zich bewust zijn dat ze met mensen van vlees en bloed te maken hebben!

    Als er ergens al een gebrek aan bezieling zou zijn, dan zeker niet daar. Mijns inziens is er over de hele linie tot op staatsniveau, ondanks alles, beslist geen gebrek aan bezieling.

    Killing zijn echter de (politieke) waan van de dag, politiek scoringsgedrag, populistisch geschreeuw, bureaucratie, controle op controle op controle op controle op controle en regelzucht e.d. Dit alles vanuit de beste bedoelingen.

    Paul, wat nu?

    • Sjoerd zegt

      1 april 2016 om 23:48

      Kees, ik deel jouw ervaring en opvatting dat op de vloer nog steeds met veel bezieling wordt gewerkt.
      Wat betreft de politieke echelons ben ik somberder over hun reality testing en hun vermogen tot compassie.

      • kees moerbeek zegt

        4 april 2016 om 19:06

        Sjoerd, dat is nogal een harde uitspraak :-)
        https://www.youtube.com/watch?v=YCYXNOlybiE

        • Sjoerd zegt

          4 april 2016 om 23:49

          Wel Kees, daar heb ik reden voor. Als je zelf je oor te luisteren legt en je blik richt op de huidige afbraak van de zorg in allerlei vormen, zonder reëel alternatief, dan valt deze gevolgtrekking niet te ontkennen.

          Praat eens met politiemensen, werkers uit de psychiatrie, jeugdzorg of huisartsen. Je zult verhalen horen die je in je fantasie in dit land niet voor mogelijk had gehouden.

          • kees moerbeek zegt

            5 april 2016 om 17:09

            Nou, nou, nou, Sjoerd. Je mag best somber zijn, maar om te suggereren dat de politieke kaste als geheel niet in de werkelijkheid staat en geen hart heeft, is nogal wat.

            Milarepa (zie het filmpje waarin hij zingt) deed uit wraak aan zwarte magie en was in zijn tijd afgeschreven, vanwege zijn zwarte anatta. Hij had de dood van vee, natuurrampen, brand e.d. op zijn geweten. Hij stond daarnaast bekend om zijn mooie stem. Uiteindelijk heeft hij zijn leven gebeterd en volgens de mythe was hij daarin zeer volhardend. Zelfs zo dat hij boeddha werd. Hij was niet de enige, denk aan Angulimala, een seriemoordenaar. Milarepa en Angulimala waren weliswaar geen neo-liberalen (driewerf akkieba), maar als zij al boeddha konden worden, moet je de politieke kaste niet afschrijven. Over Achtvoudige Pad https://www.youtube.com/watch?v=OIHEuYfDypg

          • Sjoerd zegt

            5 april 2016 om 20:20

            Kees, ik spreek uit 40 jaar ervaring en actuele informatie uit de sector.

            Ik schrijf niemand af Kees, voor mij gaat het over de resultaten van onze democratische besluitvorming nu en op dit moment voor de kwetsbaren in onze samenleving.

            Individuele politici kunnen natuurlijk buitengewone sociale en compassievolle mensen zijn.
            Ik hoop ook dat blijkt binnen nu en de toekomst dat alle inwoners van Nederland leven en zich gedragen vlgns het 8 – voudig pad.
            Dat de voorspellingen uit de diamantsutra bewaarheid worden en dat we allemaal, inclusief de vluchtelingen en asielzoekers nog lang en gelukkig leven.

            Tot dan : poltergeist en politiek, let op uw zaak en houdt vanaf nu wel rekening met de kwetsbare, lijdende en nooddruftige medemens!!!

Primaire Sidebar

Door:

Paul de Blot

Paul de Blot SJ is hoogleraar business spiritualiteit aan de Nyenrode Business Universiteit. pauldeblot.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • 21 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (4)
  • 21 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 139 – dood went nooit
    • Schrijverssteen Annie M.G. Schmidt 
    • Ik neem toevlucht tot…. Sangha
    • Leven in het hart van vergankelijkheid
    • Menno – yoga

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.