• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Jules Prast » Het maximaal haalbare voor een mens van eenvoud

Het maximaal haalbare voor een mens van eenvoud

23 december 2015 door Jules Prast

Zen houdt van mystificatie. Boeddhanatuur is de ultieme mystificatie. Maar mystificatie moet niet de boventoon voeren.

Kan ik beter zwijgen, als ik mezelf goed begrijp?

Want als ik het goed begrijp, dan begrijp ik misschien wel helemaal niets.

Intellectualisme brengt je overal, maar uiteindelijk ook nergens.

Daar ligt het begin van Namu Amida Butsu.

Amida is de naam die gewone mensen aan boeddhanatuur geven, zei Bassui al.

Namu Amida Butsu spreek je uit met de intentie van toevertrouwen aan het andere.

Het andere is niet in woorden te vatten.

Mensen die waarlijk toevertrouwen worden levende dragers van transmissie in een woordenloos rein land.

Bassui was zen. Zen kan in eigen, maar verwant dialect van Mahayana de kern van de school van het Reine Land herformuleren.

Maar het is niet of-of. Het is en-en.

Zen houdt van mystificatie. Boeddhanatuur is de ultieme mystificatie. Maar mystificatie moet niet de boventoon voeren; het middel moet niet het doel worden. Zen is bovenal ook: praktisch en pragmatisch.

Daarom is Namu Amida Butsu zo’n geweldig alternatief.

De beeldtaal van het Reine Land heeft voor- en nadelen.

De sutra’s van het Reine Land zijn mythische fabeltjes, die je moet verstaan in hun historische context.

Shinjin (de wijsheid van het toevertrouwen) is het maximaal haalbare voor de myokonin (de mens van eenvoud). Dit relativeert iedere voorstelling die men kan koesteren van een spirituele weg die uitmondt in verlichting.

Méér dan de weg van het Reine Land is niet uitgesloten voor de taaie geest die volhardt en volhardt, maar we hebben het dan over de zeldzame uitzondering onder de levende wezens.

En Amida, die is geen god.

Dit behoeft gezegd te worden, omdat de verleiding altijd bestaat dat men zich er toch een god bij gaat voorstellen.

Van Gautama als mens naar de Boeddha als kosmisch wezen, het is een glibberig pad.

Van Dharmakara als bodhisattva naar Amida als boeddha in een metafysisch rein land, al evenzeer.

Namu Amida Butsu.
Namu Amida Butsu.
Namu Amida Butsu.

De mantra zingt de sutra van het hart en de diamant, humt de melodie op de toonzetting van het andere.

En een vogel tjilpt in de lucht.

Dat ik een mens van eenvoud moge zijn.

Namu Amida Butsu,
Taigu

 

Categorie: Columns, Jules Prast Tags: eenvoud, fabeltjes, intellectueel, Nama Amida Butsu, Reine Land, Taigu

Lees ook:

  1. Boeddhanabijheid
  2. Taigu – twee zekerheden
  3. Het menselijk tekort
  4. Het sprookjesbos van Shakyamuni

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd Windemuller zegt

    24 december 2015 om 14:09

    Op dit moment ben ik “Tao” van Crtistoffer Schipper aan het lezen. Buitengewoon boeiend om de rol van het taoïsme en het boeddhisme in het vroege China te lezen. Ook hoe dit leidde tot het ontstaan van het chan(zen)boeddhisme.
    Ik ben door eerder werk van hem (Lao Zi en Zuang Zi) geraakt door de raakvlakken van de inzichten in beide mentale configuraties. Door de zeef van het dagelijks leven blijft eenvoudig en aanvaardend als basis van het mentale-/spirituele leven van een mens over als bevrijdende weg naar een ontwaakt leven.
    Samen in een gemeenschap of alleen teruggetrokken maakt op zich niet uit. Het gaat er mij om wat bij iemand past.
    Het is als zeilen, pas als je de wal loslaat en je toevertrouwd aan de dynamiek in jou en om jou heen kan je varen. Je maakt deel uit van het geheel. Ook al denk je alles onder controle te hebben, je bent niet meer dan een moment in een totale beweging van de werkelijkheid van dat moment.

    De kunstenaar stopt pas
    als hij klaar is met het kunstwerk
    maar wat als het werk al
    klaar is met deze artiest?

    Hem rest de leegte
    van een nieuw begin.

    Geen aanwijzing
    geen richting.

  2. Jules Prast zegt

    24 december 2015 om 14:44

    Hoi Sjoerd,

    Schipper is briljant en het boek dat je leest is buitengewoon boeiend. Het relativeert ons beeld dat Tao de filosofische Tao is van de Tao-te-King. Er is een hele context van natuurreligie waarbinnen deze een plaats heeft.

    Ook Schippers vertaling van de Zuang Zi is zeer aan te bevelen.

    Al met al helpt deze lectuur, en die van en over Confucius, mij de geschiedenis van China met een minder boeddhistische bril te verstaan.

    Ik wens je veel leesplezier!

    Met vriendelijke groet,

    Jules

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.