• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Joop Hoek » Het boeddhisme en Japie Patat

Joop Hoek en Rigden

Het boeddhisme en Japie Patat

28 november 2015 door Joop Ha Hoek

Het zal, denk ik, een paar dagen na de verschrikkelijke aanslagen in Parijs geweest zijn. Toen kogels en bomvesten een eind maakten aan levens, ouders opeens de vader en moeder waren van terroristen en angst onze levens binnensloop. Op de televisie zag ik een voetballer bij een Nederlandse topclub  uitleggen wat de islam voor hem betekende, dat dat hem tot een beter mens maakte en een betere voetballer.

De voetballer, die inderdaad een gelukkige indruk maakte, was door de interviewer niet uitgekozen vanwege zijn prestaties op het veld, maar vanwege zijn komaf, voorheen Turks of Marokkaans maar nu NL. De interviewer speelde een thuiswedstrijd, want de speler zei inderdaad dat hij de aanslagen in de Franse  hoofdstad vreselijk vond. En legde gelijk een link met zijn godsdienst die dergelijk gedrag afkeurde.

Ik begrijp werkelijk niet wat voetbal met godsdienst te maken heeft. Ja, ik zie voetballers wel eens een kruisje slaan als ze scoren, of hun handen ten hemel heffen. Ik voelde me een beetje ongemakkelijk met dat vraaggesprek, dat altijd maar te pas en onpas oplepelen van een godsdienst. Het bleef maar door mijn hoofd spoken. Ik ken in mijn directe omgeving wel moslims, maar ook rooms-katholieken, ongelovigen, zwarte kousenkerkmensen, Jehova getuigen, gereformeerden, atheïsten en meer van dat spul en het maakt mij geen ruk uit hoe en waarom ze wel of niet geloven. Het zijn in de eerste en laatste plaats mijn familie, vrienden en kennissen en collega’s. Mensen dus. Ze zijn me allemaal even lief.

Rode Wimpel object Hoorn oktober 2005Vorige week dinsdag gebeurde het. Ik ontdekte: ik was die voetballer zelf, want wie ik ook ontmoet, ik praat altijd over het boeddhisme. Laatst nog. Een monteur kwam over de vloer van de Kloosterbunker, zag op tafel een boeddhistisch boek liggen, en hup, ik stak van wal. Vertelde over lijden, de oorzaak van lijden enzovoort enzovoort. Ik hoorde het vliegwiel in mezelf, Bonifatius die bij Dokkum is vermoord. Zelfs in een Turkse halalwinkel, waar ik brood koop, en bij Japie Patat, gedreven door twee voormalige en huidige Turkse broers, tover ik de Boeddha uit de doos. Die jongens van Japie vertellen dan over hun tante die dood is en de islam en ik repliceer dan het boeddhistisch gedachtegoed. Temidden van de loempia’s en halal bitterballen. En de voortreffelijke pindasaus.

Ik zal u al die tientallen gebeurtenissen waarin ik anderen vertelde over de rijkdom en zegeningen van het boeddhisme, en mijn eigen ervaringen daar mee, onthouden. Ook omdat ik als redacteur van het Boeddhistisch Dagblad heb ontdekt dat de waarheid altijd een achterkant heeft. Dat boeddhisten zeer gewelddadig blijken te zijn en tot moord en doodslag in staat. Zanger Hans de Booij zegt dat ze dan geen boeddhist zijn, een boeddhist moordt niet, steekt geen huizen in brand, blijft met zijn handen van anderen af.

Ik praat al decennia over het boeddhisme, zo vol ben ik er van. Ik wil graag delen. Afgelopen woensdag zei ik tegen een vriendin met wie ik mediteer, dat ik in mijn privé omgeving, vrienden, kennissen en de hele reutemeteut, ja ook met Japie Patat, niet meer over het boeddhisme zal praten. Bijdragen aan het wij en zij gevoel, ik en de ander. Ze keek me aan en ging gewoon door waar ze mee bezig was. Het leek wel of ik vanaf dat moment ruimer in mijn jasje stak. Ik voel me werkelijk een ander mens. Waar een islamitische voetballer al niet toe kan leiden.

Dit is aflevering tweeënvijftig uit een nooit eindigende serie columns.
Moge iedereen gelukkig zijn, ook zonder Japie Patat.

 

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: godsdienst, Japie patat, linken, praten, religie, Rigden, Rotterdam

Lees ook:

  1. Als ik de liefde niet heb…
  2. Het jaar 2018 – de tweehonderdendertiende dag – ouwehoeren
  3. Religie en godsdienst
  4. (Boeddhistisch) beledigd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. zeshin zegt

    28 november 2015 om 18:09

    Eh,… Maakt die Japie goeie patat?

  2. Hans van Dam zegt

    28 november 2015 om 18:27

    Plaats: Jopie Patat
    Tijd: Volgende week

    Zegt de ene boeddhist: Het maakt mij geen fluit uit wat mensen geloven. Ze zijn me allemaal even lief. In de privésfeer praat ik niet meer over het boeddhisme. Het lijkt wel of ik sindsdien ruimer in mijn jasje steek. Ik voel me werkelijk een ander mens.
    Zegt de andere: Waar praat je dan wel over?
    Zegt de ene: Over voetbal.
    Roept een hooligan: Mij maakt het geen reet uit wat mensen aanhangen. Ze zijn me allemaal even lief. In de privésfeer praat ik niet meer over voetbal. Het lijkt wel of ik sindsdien ruimer in mijn jasje steek. Ik voel me werkelijk een ander mens.
    Roept een andere: Waar praat je dan wel over?
    Roept de ene: Over het boeddhisme.

    • zeshin zegt

      28 november 2015 om 19:25

      Zegt de automonteur tegen zijn visite, Ik praat niet meer over auto’s. Ja maar het is toch je vak, hoe zit dat nou, mijn auto wil bij koud weer nooit starten.
      Ik praat niet meer over auto’s Maar dominee, hoe zit dan nou met god in Frankrijk? Ik praat niet meer over god zei de dominee. Ssssstttt, wees stil,…. het begint ergens op te lijken.

      • Hans van Dam zegt

        29 november 2015 om 09:14

        Zegt Willem de Zwijger: En over stilte wil ik het helemaal niet meer hebben.

  3. G.J. Smeets zegt

    28 november 2015 om 22:46

    Joop,
    dat fotootje, wat staat op die tag die halfweg je borst / buik prijkt? Als dat geen lidmaatschapskaart van het een of ander is vreet ik een bezem.

  4. Kaarin zegt

    30 november 2015 om 16:40

    Ik luister graag. Naar verhalen over Boeddhisme, over auto’s, over patat, over stilte, over niet weten en en en … Ik leer graag. Over over Boeddhisme, over auto’s, over patat, over stilte, over niet weten en en en…
    Dank voor dit alles!

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.