• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Weg met die dikke ikken

Weg met die dikke ikken

10 september 2015 door André Droogers

Ik hoor het steeds vaker zeggen: ‘Ach, eigenlijk zijn alle religies gelijk’. Klinkt tolerant, en dat is mooi meegenomen in roerige tijden. Maar wat zegt men eigenlijk?

Vrij vertaald: ‘Ik houd niet van religies die zich exclusief opstellen. Waar haalt een religie de arrogantie vandaan om te zeggen dat ze de enig juiste is? Zelfs binnen één religie verketteren ze elkaar! Machtsvertoon van allemaal dikke ikken!’.

Zo’n opstelling heeft meestal geen consequenties voor de eigen levensovertuiging, al zijn er natuurlijk die zich bij de vorming van hun levensbeschouwing laten inspireren door uiteenlopende religies.

Soms klinkt in de uitspraak een actieprogramma door: ‘Mensen, we hebben veel meer gemeen dan we denken! Compassie! Mededogen! Laten we daar de nadruk op leggen!’.

Godsdienstwetenschappers zoeken de gelijkheid van religies deels in de functies die ze vervullen. Religies bieden oriëntatie op de eigen werkelijkheid, ze geven antwoord op vragen naar de zin van leven en dood, ze onderbouwen de maatschappelijke orde, en nog zo wat. Voor een ander deel zoeken godsdienstwetenschappers overeenkomsten in de vormen: overal riten en mythen, offer en gebed. Maar zo specifiek denken de meesten niet die alle religies als gelijk bestempelen.

Misschien schuilt de grootste gelijkheid in de uitbundige verbeelding. Die maakt dat elke religie weliswaar hetzelfde lijkt, maar toch weer anders is. Overal gelijke functies en vormen, maar steeds anders. Uiteindelijk zijn alle gelovigen gelijk in hun vermogen om onvermoeibaar te spelen met beelden. Dat gelovigen dat niet doorzien, komt doordat macht en hiërarchie exclusiviteit promoten.

Misschien laat dat spelen met verbeelding wel het best zien hoe religies gelijk zijn. Omdat ieder zichzelf mag blijven, lijkt deze insteek het meest overtuigende argument voor tolerantie. Ieder gunt het de ander om anders te zijn en bewondert waar zingeving toe in staat is. Weg met die dikke ikken!

 

Categorie: Columns Tags: André Droogers, gelijk, religie

Lees ook:

  1. Religieus zonder religie – John Dewey’s spiegel
  2. Druppelcolumn – Geloof
  3. Gelijk anders
  4. Rebellen en dwarsdenkers

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    11 september 2015 om 09:21

    Er is één religie met het logo: “Weg met de dikke (en ook die dunne) ikken
    Ik is worden. Ik is tijd. We zijn al-één in Zijn. Laten we daarom allemaal hiervoor één grote “inzinking” krijgen. Een soort inkering als absolute variant op de zingeving. Eerst wakker worden en lang kijken naar de spellen van de verbeelding. Ze zijn prachtig.

  2. kees moerbeek zegt

    11 september 2015 om 10:32

    Misschien vind je dit wat, Piet?
    ‘(Dus) in plaats van ‘neen’ te antwoorden op de vraag of er al of niet een zelf bestaat – gebonden of onafhankelijk, eeuwig of niet – beoordeelde de Boeddha dit vraagstuk van meet af aan als misleidend.’
    http://www.vriendenvanboeddhisme.nl/2015/thanissaro.html

  3. René zegt

    11 september 2015 om 13:32

    Helaas zijn de meeste religies wel degelijk gelijk in de zin dat ze andere religies verketteren. En veel religies delen een hang naar rituelen, een missionair aspect en het ontmoedigen of bedreigen van kritische denkers in hun midden.

    Ik hoop dat er ooit een tijd komt dat ons brein zover geevolueerd is dat we de ‘God delusion’ achter ons kunnen laten. Tot die tijd laat ik me graag inspireren door de koan van Linji: “If you meet the Buddha, kill him”.

    • Borisboyo zegt

      11 september 2015 om 16:01

      Waarom zouden we de God delusion moeten verdwijnen?? Ik ken vele zeer inspirerende mensen die in God geloven en zie ook dat door hun geloof zij een soort rust uitstralen, en krachtig, liefdevol en moedig door het leven gaan…. Wie bepaalt eigenlijk dat dat niet oke is, in een God geloven, De Boeddha??? Of toch niet…

      • G.J. Smeets zegt

        11 september 2015 om 21:59

        Gautama Shakyamuni, alias jouw Boeddha, stelde (met vele anderen) dat je beter niemand kunt geloven wil je zijn pad volgen. En Linji zei eeuwen daarna: “Kom je de Boeddha onderweg tegen maak hem dan een kopje kleiner.” Geloof het of niet maar dat is wat die twee krachtpatsers over elkaar hebben gezegd :)

        • kees moerbeek zegt

          11 september 2015 om 23:56

          Mwwwah, nogal, maar eigenlijk behoorlijk kort door de bocht, G.J. Smeets.

          Als je louter en alleen op je eigen oordeel af gaat, blijf je altijd hangen in je eigen vooroordelen enzovoorts, en blijf je dus in samsara. Dat raadde de Boeddha de Kalama’s niet aan, integendeel!

          Linji wordt ook vaak verkeerd uitgelegd. Het gaat er niet om om per se dwars te liggen. Het gaat er niet om slaafs de Boeddha te volgen, of wie dan ook, maar kennis te nemen van de Dharma, een diepgaande afweging te maken en de lering te overstijgen door het eigen te maken: de Dharma te leven.

          http://www.suttas.net/suttas/anguttara-nikaya/3/an3-65-kalama-sutta.php

          https://www.youtube.com/watch?v=A36tmCQ6soI

  4. kees moerbeek zegt

    11 september 2015 om 16:54

    Mensen die in het bestaan van het Vliegende Spaghetti Monster, smurfen, kabouters en sinterklaas & zwarte piet (zelfs zwarte piet!) geloven kunnen door dit geloof ook ‘een soort rust uitstralen, en krachtig, liefdevol en moedig door het leven gaan….’ Anti-depressiva hebben hetzelfde effect.

    Toch is er een groot verschil tussen die mensen en sommige gelovigen en dat is de reden dat Richard Dawkins ‘The God Delusion’ schreef, Borisboyo. Dawkins heeft geen bezwaren tegen religie, omdat inspirerende mensen met ‘een soort rust uitstralen, en krachtig, liefdevol en moedig door het leven gaan.’

    ‘Wie bepaalt eigenlijk dat dat niet oke is, in een God geloven, De Boeddha??? Of toch niet…’ Het ligt er duimendik bovenop dat dit een retorische vraag is. Als we het antwoord toch allemaal weten, hoef je hem echt niet te stellen :-) Jij gaat daar zelf over voor jezelf, en ik voor mijzelf. Dat mag in een land waar kerk en staat gescheiden zijn en daarvoor heeft veel bloed van onschuldigen gevloeid.

  5. Borisboyo zegt

    12 september 2015 om 13:23

    Ik zie eigenlijk het probleem niet zo, als iemand in God gelooft, prima….Laat iedereen in zijn of haar waarde, dat maakt het leven rijk, dat is het enige wat ik ermee bedoel.

    • kees moerbeek zegt

      12 september 2015 om 14:14

      Borisboyo, wonderlijk dat je het probleem van godsdienstvervolging en vervolging door (fundamentalistische) godsdienstig gelovigen van niet- en andersgelovigen niet zo als een probleem ziet. Heb je geen televisie, lees je geen kranten? (Godsdienst)vervolging maakt het leven niet rijker :-(

      https://www.youtube.com/watch?v=VS5-uYLiKmw

  6. Borisboyo zegt

    12 september 2015 om 18:14

    Ik heb het helemaal niet over vervolging, ik heb het alleen over het geloof in een God en dat ik daarin inspirerende mensen ken, die goed doen, die liefdevol zijn, dus van mij mag het geloof in een God blijven bestaan als reactie op wat Rene schreef over het evolueren van het brein. Er wordt iets anders van gemaakt als wat ik zeg jammergenoeg.

    • kees moerbeek zegt

      12 september 2015 om 20:11

      Tja Borisboyo, je weet zelf ook wel dat godsdienstig geloven een zwarte kant hebben. En niet alleen die geloven!

      Het is geen bijverschijnsel of een vuiltje, maar een direct gevolg van godsdienstig geloven.

      Als gesproken over 1 ware god, 1 waar geloof e.d. dan heeft de rest het fout en is dat voor sommigen meer dan genoeg rechtvaardiging om een heel register aan ellende open te trekken om de rest eronder te krijgen. Goed- maar vooral ook kwaadschiks.

      Jammer dat je het als een persoonlijke aanval ziet
      :-(

      • Nic Schrijver zegt

        13 september 2015 om 07:58

        Borisboyo,
        “Iedereen in zijn waarde laten.” (12 september 13:23)
        Daar heb je een mooi streven. Dat inhoud geven vereist grote aandacht.

        • Borisboyo zegt

          13 september 2015 om 08:59

          Inderdaad, dat is een mooi streven, en kan iedere dag weer opnieuw beoefend worden. De enige dag beter dan de ander dag weliswaar ;-)

          • Nic Schrijver zegt

            13 september 2015 om 10:08

            ;-)

          • kees moerbeek zegt

            13 september 2015 om 12:46

            Onder ‘iedereen in zijn eigen waarde laten,’ zit een addertje.

            Als het erom gaat iedereen in zijn mens-zijn te respecteren (dus zijn/haar mensenrechten te beschermen) dan klopt het. Het veronderstelt echter een actieve houding.

            Mijns inziens betekent het niet dat we respect zouden moeten hebben voor het handelen van mensen, ongeacht of die handelingen heilzaam of onheilzaam zijn. Integendeel, moord, diefstal, mishandeling, uitbuiting e.d. is geen gedrag dat te respecteren is. De Boeddha hield er geen ‘laat maar waaien-mentaliteit’ op na.

            De oorzaken van het Lijden moeten we niet laten voor wat ze zijn, maar er juist mee aan de slag gaan om ze weg te nemen. Met diep respect en mededogen voor eenieder.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.