• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » De neushoorn

De neushoorn

17 januari 2019 door gastauteur

‘Looking into the world / I see alone a chrysanthemum, / Lonely loneliness, / And death approaches. / Abandoned by guru and friend, / I stand like the lonely juniper / Which grows among rocks, / Hardened and tough.

Loneliness is my habit- / I grew up in loneliness. / Like a rhinoceros Loneliness is my companion- / I converse with myself. / Yet sometimes also / Lonely moon, Sad and Happy / Come together.

Do not trust. / If you trust you are in / Others hands. / It is like the single yak / That defeats the wolves. / Herds panic and in trying to flee / Are attacked. / Remaining in solitude / You can never be defeated. / Do not trust, / Trust is surrendering oneself. / Never, never trust.

But be friendly, / By being friendly towards others, / You increase your non-trusting. / The idea is to be independent, / Not involved. / Not glued, one might say, to others. / Thus one becomes ever more / Compassionate and friendly. / Whatever happens, stand on your own feet / And memorize this incantation: / Do not trust.’

Chögyam Trungpa, 25 November 1969

De neushoorn

Na een heftige en chaotische periode in mijn leven (gelukkig pre-internet, zonder social media) kreeg ik de bundel Mudra in handen, en het voorgaande gedicht maakte diepe indruk op mij. Het eerste vers beschreef als het ware mijn melancholische gesteldheid. Het volgende vers begon met de waarschuwing geen blind vertrouwen te hebben, want het was goed om alleen te leven en je niet afhankelijk op te stellen van wat anderen vinden. Ik las dat, terwijl in de kringen waarin ik toen verkeerde het leven in een commune juist als belangrijk werd beschouwd. Hier werd een andere levenswijze getoond met de neushoorn als symbool van onafhankelijkheid, vriendelijkheid, mededogen en moed.

Dit beeld sprak mij aan, en het was een aansporing om op zoek te gaan naar de betekenis daarvan. Ik vertrok naar Samye Ling, Schotland, en leerde mediteren. Mijn leven kreeg een andere wending. De oproep om niet alles zomaar aan te nemen, deed mij besluiten om de talen waarin de Canon was opgeschreven, te gaan studeren, opdat ik de teksten zelf zou kunnen lezen. Tijdens de studie ontdekte ik dat een neushoorn in het Sanskriet een ekacara (een ‘in eenzaamheid levende’) werd genoemd. In de oudste lagen van de Canon, de Sutta Nipata, is er een tekst met de naam Khaggavisāna Sutta, de leerrede over de hoorn van de neushoorn. Hier zou de eenzame zwerver naar de pracceka buddha verwijzen, een asceet die zelfstandig, zonder enige aanwijzing de staat van ontwaken heeft bereikt. In deze leerrede wordt de aspirant-asceet aangemoedigd zich te bevrijden van alle banden. Zoals een goede leerrede betaamt, worden alle obstakels naar vrijheid apart benoemd. In vers 42 wordt beschreven hoe men tevreden raakt met alles wat zich aandient. De thuisloze omarmt zijn lot en verdraagt alle gevaren. De boeddhistische versie van amor fati.

Het beeld van de neushoorn heeft − voor mij − zijn kracht niet verloren, en evenmin de oproep om wantrouwig te zijn ten aanzien van alle zintuiglijke prikkels en om daarvan op gepaste wijze afstand te nemen. Ik leef nu in de jungle van de stad en doe de dingen die ik nodig vind om te doen. Ik aanvaard dat ouderdom en dood bij het leven horen. Als ik mij terugtrek in een hoekje van het souterrain, weg van de waan van de dag en ik daar ga zitten, verzucht ik bij alles wat er zich aan mij voordoet: ‘Sudah − laat maar.’

Bronnen
Chögyam Trungpa, Mudra. Early poems and songs, p. 59. Shambhala Publications, 1972
Jan de Breet & Rob Janssen (vertaling en toelichting), De verzameling van korte teksten (Khuddaka-Nikāya). Deel I. Sutta-Nipāta & Dhammapada, p. 35. Rotterdam: Asoka, 2002
Jildi Mohamad Sjah portretfotoTekst Jildi Mohamad Sjah. Deze tekst verscheen eerder in het magazine van de Vrienden van het boeddhisme (VvB).

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns Tags: geloven, Jildi Mohamad Sjah, neushoorn, trust, vrienden van het boeddhisme

Lees ook:

  1. Tulpenboeddhisme – hoe het boeddhisme in Nederland wortel schoot
  2. M/V
  3. ‘Mijn leerlingen dekken mijn gedrag niet toe en ik verwacht dat ook niet van mijn leerlingen’
  4. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…geloven.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
08 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit' (2)
8 feb 23
08 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
8 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – Heilzaam handelen (P. samma kammanta)
    • Boeken – monddood
    • Tegenwoordigheid van geest
    • Het regressieprobleem in de advaita vedanta
    • Het jaar 2023 – dag 38 -ziekzwakmisselijk (2)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens