• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Menno – monsters

Menno – monsters

17 februari 2025 door Dharmapelgrim

De volgende enigszins voor het BD bewerkte tekst is een passage uit de autobiografie van Dharmapelgrim. De eerste kinderjaren slaan we nu even over, hoewel ook deze jaren in het naoorlogse Duitsland (moffenjong!) van invloed zijn geweest op zijn ontwikkeling. In deze bijdrage is de hoofdpersoon 10 jaar.

 Monsters

(Alkmaar) Vaders sterke verhalen zijn leuk, maar verhinderen niet dat zich ‘s avonds in bed allerlei nare gedachten in Menno ’s hoofd verzamelen. Ze veranderen daar in afzichtelijke monsters. In paniek roept hij zijn vader. Hij komt onmiddellijk.

Het duurt even voor hij begrijpt wat er precies aan de hand is, maar dan zegt hij tot Menno ’s stomme verbazing: “daar weet ik wel wat op, maar dan moet jij wel heel erg moedig zijn.”

“Hoe dan…”

“Jij ziet monsters, zeg je…”

“Ja…”

“Die kun je allemaal de baas.”

Even denkt Menno dat zijn vader zijn verstand verloren heeft.

“Als je een monster ziet, een draak of vreselijk gedrocht, dan moet je hem recht tussen de ogen kijken.” Pappa wijst op het punt tussen zijn eigen wenkbrauwen. “Dus niet IN de ogen kijken, dat moet je nooit doen… nee, recht ertussenin. Daar worden monsters erg onzeker van…Blijf vooral kijken en zeg: ‘voor jou ben ik niet bang. Hoe kan iemand voor jou nou bang worden? Je stelt helemaal niets voor. Echt niet…”

“Wat gebeurt er dan?”

“Dat hangt ervan af. Er kan van alles gebeuren. Maar je hoeft nooit bang te zijn, want zolang je hem maar tussen de ogen blijft aankijken, kan ie jou helemaal niets doen. Dat is onmogelijk…”

“Hoe kan dat ?”

“Geen idee, maar het is wel zo.” Pappa lacht een beetje verlegen, lijkt het. “Ik heb het zelf geprobeerd, en het werkt.”

“Altijd?”

“Altijd.”

Pappa is de kamer nog niet uit, of het eerste gedrocht springt op Menno af. Die kijkt het monster recht aan en mompelt dat hij niet bang is. Tot zijn stomme verbazing verdwijnt het monster op slag, alsof Menno in een zeepbel heeft geprikt. Waar hij echter niet op heeft gerekend, is dat er een nog vreselijker exemplaar opdoemt. Die blijkt taaier, zodat Menno hem langer aan moet blijven staren en belachelijk moet maken voordat hij in het niets oplost, om plaats te maken voor een nóg veel engere. Een uur later roept hij weer om zijn vader. Die schijnt het verwacht te hebben.

“Nu moet je doorzetten,” moedigt pappa zijn zoon aan. “Het zal er om gaan spannen, maar je mag nu niet opgeven… al duurt het tot morgenochtend.”

“Hoe bedoelt u?”

“Je moet doorgaan tot het verschrikkelijkste monster is verschenen.”

“Het allerverschrikkelijkste…?”

“Ja… er zit niets anders op. Dat moet. Je moet doorpakken. Net als een echte ridder.”

“Die hebben zwaarden…”

“Jij hebt je ogen…. Blijf ze aankijken. Draai wat jou ook bang maakt nooit de rug toe. Hoor je? Nooit wegkijken. En hoe erger zij dreigen, hoe minder jij je daarvan aan mag trekken.” Pappa geeft Menno een dikke zoen op zijn voorhoofd en gaat weg.

Pappa heeft gelijk. De monsters worden steeds dreigender, steeds verschrikkelijker, woester en angstwekkender, tot er opeens geen een meer verschijnt. Tegen de laatste, één waarvoor zelfs Magere Hein nog op de loop gaat – zegt Menno niets.

Hij kijkt het afgrijselijke monster alleen maar aan, héél lang, recht tussen de ogen – zelfs wanneer de kop steeds dichterbij komt en dreigt hem te zullen verslinden. Maar omdat de draak niets doet, behalve dichterbij komen, begint Menno te begrijpen dat dreigen het enige is dat het enge monster kan. Het monster is niet in staat hem werkelijk iets aan te doen.

Menno slaakt een zucht van verlichting, en kennelijk wordt die zucht zijn plaaggeest fataal. Hij vervaagt snel en verdwijnt. Menno is uitgeput en kan zich geen monster meer voorstellen waar hij nog bang voor zou kunnen worden.

De dagen daarna ontdekt Menno dat met de verschrikkelijke draken tegelijk alle lieflijke en aardige feeën en elfjes ook uit zijn gedachtewereld zijn verdwenen. Hij doet daarom zijn best zich het laatste monster terug voor de geest te halen. Wanneer het eindelijk verschijnt, volkomen uitgeblust, vraagt Menno :

“Ben jij echt verdwenen doordat ik je bleef aankijken?”

“Ja,” antwoordt het beest vermoeid, “dat wilde jij toch?”

“Voor altijd?”

De draak zucht en er komt een minuscuul rookwolkje uit zijn neus. “Voor altijd.”

“Waar ben je dan naartoe?” wil Menno nu weten.

“Ik woon nu in jouw herinnering. Je zult me nooit meer zien, tenzij je mij daaruit oproept. Dan kom ik.”

“Direct?”

“Nee, niet direct. Hoe langer het duurt voor je mij oproept, hoe harder jij je best moet doen om mij op te halen.”

Menno denkt even na, en vraagt dan: “Ben je in mijn herinnering dan helemaal alleen?”

Het monster schudt zijn kop. “Nee.”

“Nee?”

De draak glimlacht alsof hij iets van triomf voelt. “Alle elfjes, feeën, kabouters en andere wezens uit jouw fantasie zijn met mij meegegaan,” lispelt hij. “Nadat jij mij hebt weggekeken, zijn zij allemaal met mij meegegaan. Ze wonen nu net als ik allemaal in jouw herinnering.”

Menno zwijgt heel lang om de woorden van het monster tot zich te laten doordringen.

“Dan… dan …dan wil ik dat jij blijft. Je moet blijven, zodat ik af en toe nog heel even naar je kan kijken … niet te lang, zodat je nooit voor altijd verdwijnt maar kort genoeg om niet heel erg bang van je te worden. Vind je dat goed?”

Nu is het de beurt van de draak om na te denken. “Vooruit,” zucht hij tenslotte. “Ik denk dat het een goed idee is. Ik zal me af en toe even laten zien maar ik ga iedere keer ook weer uit mezelf weg. En jij mag alleen met een schuin oog naar me kijken.”

Alle feeën, elfen en andere fantasiefiguren halen opgelucht adem, en komen terug. Maar voortaan kan Menno ook hen alleen nog maar met een schuin oog zien, altijd kort, maar net lang genoeg om te weten dat ze er zijn. 

De volledige biografie is op 24 december 2024 als e-book uitgebracht met ISBN nummer 978946512802. De fysieke uitgave volgt waarschijnlijk eind 2025.

 

 

Categorie: Columns, Dharmapelgrim Tags: autobiografie, Menno, monsters

Lees ook:

  1. Menno – ze leven nog

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.