• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » GULDENHART EN GOEDELIEVE – Een sprookje

GULDENHART EN GOEDELIEVE – Een sprookje

27 maart 2015 door André Droogers

Er was eens een koning. Hij heette Guldenhart, want hij had een hart van goud. Lange tijd had hij zijn rol van harte gespeeld, maar nu had het goud zijn glans verloren. Sommige mensen noemden hem al Guldensmart.

Guldenhart leed. ‘Ik kan alles krijgen wat mijn hartje begeert, en toch ben ik niet gelukkig. Wie spreekt het verlossende woord? Wie biedt mij levenswijsheid? Wie zet me in de ruimte?’.

De minister-president kwam op ziekenbezoek. Hij was een man van de vlotte babbel die onder alle omstandigheden lachte en glimlachte, glimlachte en lachte. Maar wat bij de kiezers lukte, miste bij Guldenhart effect.

Daarom raadpleegde de minister-president alle ministers van staat, want die hadden hun leven lang wijsheid opgespaard. Maar die spraken elkaar tegen in hun adviezen. Door te veel wijsheid was er feitelijk te weinig.

Vervolgens benoemde de minister-president een commissie van wetenschappers. Die hadden allemaal de wijsheid in pacht en soms zelfs in eigendom. Deze geleerden analyseerden het geval. Ze maakten een vergelijkende studie van gedeprimeerde royalty, van de oudheid tot heden. Het koninklijke gouden hart werd gekatheteriseerd. Maar helaas, over de aanbevelingen werden deze geleerden het niet eens.

Tenslotte was de beurt aan de geestelijken van het land, maar die strandden bij het kiezen van een voorzitter.

Intussen kwam de koning alleen nog zijn bed uit om voor het raam de seizoenen te bestuderen. Daar werd hij niet vrolijker van. Steeds vroeg hij zich af: ‘Ga ik in dít seizoen dood?’. Zelfs de lente kon hem niet opbeuren. Hij zag alleen maar hoe eksters eitjes roofden uit nestjes.

Maar op een dag schoot het toeval te hulp.

Een klein meisje, Goedelieve, die zo heette omdat ze goed en lief was, kwam per ongeluk bij het paleis uit. Ze had net vioolles gehad en wilde niet meteen weer naar huis lopen. Ze zat nog helemaal vol van de sonate die ze voorgespeeld had. Dat stuk was zowel vrolijk als verdrietig, tegelijk vederlicht en loodzwaar. Je hoorde veel te veel, maar ook veel te weinig. Je rook lentebloesem, maar voelde ook herfststormen blazen. Het zomerzweet brak je uit, en tegelijk hoorde je de stilte van de winterse sneeuwval.

Terwijl Goedelieve de muziek nog in haar hoofd hoorde klinken, liep ze met de viool op haar rug straatje in en laantje uit. Zo kwam ze onbedoeld bij het paleis uit. De schildwacht vroeg wat ze kwam doen. ‘Niets’, zei Goedelieve, ‘ik ben alleen maar de weg kwijt’. ‘O’, zei de schildwacht, ‘de koning is ook al de weg kwijt’.

Guldenhart stond net voor het raam het seizoen te controleren en zag de schildwacht met een klein meisje praten. Ineens herinnerde hij zich dat hij ergens had gelezen dat je moest worden als een kind. Daar bij de poort stond zijn laatste redmiddel!

‘Cool!’, dacht Goedelieve toen ze bij Guldenhart werd binnengebracht. Voordat die iets kon zeggen, zei ze: ‘Onwijs, nu zie ik u tenminste eens in levenden lijve’. ‘Ach’, zuchtte de koning, ‘onwijs, dat klopt, maar zo levendig is dit lijf niet meer. Zeg eens, hoe heet jij? En wat heb je daar op je rug?’. Goedelieve zei haar naam, en vertelde over de vioolles, de sonate, en hoe ze verdwaald was. Guldenhart aarzelde geen moment: ‘Zou je die sonate voor mij willen spelen?’. ‘Tuurlijk, makkie’, zei Goedelieve.

Toen de koning de muziek hoorde, begreep hij ineens dat er voor echte wijsheid geen verlossende woorden bestaan. In de melodie vielen zijn teveel en zijn te weinig samen. De echo’s van de seizoenen hieven de tijd op en dus telde de dood niet. Guldenhart veroverde de ruimte. Zijn gulden hart begon weer te glanzen. Hij leefde nog lang en gelukkig. Net als Godelieve en zijn hele volk.

Opgedragen aan de nagedachtenis van vriend Wiger Visser, wiens uitvaart vandaag plaats vindt, en die het vaak had over de raadsels van tijd en ruimte.

Met dank aan Hartini van Rijssel voor haar inspirerende vioolsolo tijdens de voorstelling ‘Houd de tijd: De zoektocht van Prediker’, Doopsgezinde Gemeente Zeist, zondag 22 maart 2015.

Categorie: Columns Tags: André Droogers, depressief, koning, violiste, viool

Lees ook:

  1. Trage cultuur
  2. André – Waarden
  3. André – Crypte
  4. André – leken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.