• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Menno – moffenjong

Menno – moffenjong

27 januari 2025 door Dharmapelgrim

De volgende enigszins voor het BD bewerkte tekst is een passage uit de autobiografie van Dharmapelgrim. De eerste kinderjaren slaan we nu even over, hoewel ook deze jaren in het naoorlogse Duitsland (moffenjong!) van invloed zijn geweest op zijn ontwikkeling. In deze bijdrage is de hoofdpersoon 8 jaar.

Moffenjong

Het is een mooie dag in het voorjaar en Menno is nog steeds bij opa en oma Dekker. Hij huppelt samen met Ria en haar vriendinnetje Nellie naar het zwembad op de zuidoostelijke punt van het eiland in de Zaan. Vrijwel het hele bad rust op palen in het water. De palen zijn onder water met groenbruine alg begroeid, met hier en daar een zoetwatermossel. Boven water groeit mos.

Menno drukt op een knop naast een luik en wacht tot het luik opengaat. Hij geeft zijn kleren af aan een vrouw, en krijgt een armbandje met een nummer terug.

“Niet kwijtraken,” zegt de vrouw routinematig,” anders moet je straks in je zwembroek naar huis.”

Het luik gaat weer dicht. Menno verlaat het hokje en staat vrijwel direct aan de rand van het diepe. Na een korte aarzeling springt hij in het bruine water. Hij kan namelijk nog niet zo goed zwemmen. Wanneer hij zich rechtstandig onder water laat zakken, voelt hij al snel de blubberzanderige bodem onder zijn voeten. De drukte in het zwembad neemt geleidelijk toe, waardoor hij het contact met Ria en Nellie kwijtgeraakt. Rondkijkend ontdekt hij hen in een groepje meiden dat op de kant zit te giechelen terwijl er een aantal jongens aan hen voorbijloopt.

Menno besluit zich afzijdig te houden. ‘Daar hoor ik niet bij,’ denkt hij. Voor zijn gevoel hoort hij nergens echt bij. Zuchtend richt hij zijn aandacht op het waterverkeer op de Zaan, dat tussen de palen door is te volgen.

Ineens voelt hij twee handen op zijn schouders die hem onder water duwen en houden. Van schrik verslikt hij zich in een slok water, waardoor hij het onmiddellijk stervensbenauwd krijgt. In paniek schopt hij wild om zich heen maar raakt daarbij alleen palen. Hij probeert de polsen te grijpen van de jongen en die hem vast heeft en zet zijn nagels in diens onderarmen in een wanhopig pogen zich los te worstelen. Hij wil om lucht schreeuwen maar produceert alleen maar een grote hoeveelheid bellen.

Hoestend en bijna brakend komt hij weer boven water doordat een badmeester die alles heeft zien gebeuren, hem van zijn belager bevrijdt. Terwijl Menno aan de kant op zijn rug ligt bij te komen, staan er allemaal mensen om hem heen. De badmeester houdt zijn hand stevig om de nek van een grote jongen en schudt hem door elkaar. “Wou je hem soms verzuipen?”

“Het is een moffenjong.”

De stemmen lijken van ver te komen, en alles voltrekt zich schijnbaar in slow motion. Een vrouw neemt Menno mee naar de kleedhokjes. Ze wil weten hoe hij heet, of hij met iemand samen is, waar hij woont en nog veel meer. Half verdooft geeft hij antwoord: “Ik …ik … ben alleen.”

Menno heeft geen idee waarom die jongen het heeft gedaan. Hij heeft geen ruzie met hem. Hij weet niet hoe die jongen heet. Hij wil ook geen limonade.

“Ik wil naar huis.”

Terug in het kleedhokje krijgt Menno zijn kleren weer door het luikje aangereikt. Verdwaasd loopt hij even later naar het pontje dat hem naar het Vissershop zal brengen. De kapperszaak van opa Prins is dichtbij.

“Goeiemiddag. Loop maar door. Heb je lekker gezwommen?” verwelkomt opa zijn kleinzoon, terwijl hij doorgaat met knippen. Veel aandacht heeft hij niet voor de jongen. De klant in de stoel gaat voor. Zwijgend loopt Menno achter opa langs, naar de keuken en de achterkamer. Daar zit pappa met oma te praten.

“Wat is er met jou gebeurd?” vraagt oma geschrokken zodra ze hem ziet. Ze opent haar armen om hem aan haar hart te drukken, maar haar kleinzoon negeert haar en valt zijn vader om de hals en begint te huilen.

“Ze willen me verzuipen,” snikt Menno.

“Ze willen wát? Wie?” reageren pappa en oma tegelijk verbijsterd.

Hortend en stotend vertelt Menno wat er is voorgevallen: dat hij plotseling onder water verdween, het stikbenauwd kreeg en ineens weer op de kant lag met allemaal mensen om zich heen.

“Je weet echt niet wie het heeft gedaan en waarom?” dringt pappa aan. Menno schudt het hoofd. Zijn gedachten vliegen kriskras door elkaar. Hij is de draad volledig kwijt.

“Ria.” roept hij ineens geschrokken.

“Wat is er met haar?”

“Ik heb haar niet verteld dat ik wegging.”

“Ze zal heus wel hebben meegekregen dat je bent weggegaan,” stelt pappa hem gerust. “En als dat niet zo is, dan komt ze er wel achter en gaat ze naar je op zoek. Ik denk dat iemand haar dan wel zal zeggen dat je al naar huis bent. Voor de zekerheid zal ik nu naar de winkel bellen waar opa Dekker werkt. Dan kan hij alvast aan oma vertellen dat jij hier bent, en dat ik jou straks na het eten kom brengen.” De daad bij het woord voegend, loopt hij naar de winkel, waar de telefoon hangt.

Nadat Menno gekalmeerd is, vertelt pappa hem de reden van zijn bezoek: hij heeft een nieuwe aanstelling bij de NS verworven, en zoekt nu een huis voor hen allemaal. Zelf woont hij daarom voorlopig dan weer hier, dan weer daar. Jos gaat bij een broer van pappa wonen, in Steenwijk. Mamma blijft voorlopig met de kleine Eric in Düsseldorf.

“En jij gaat nooit meer terug naar Düsseldorf. Jij blijft bij opa en oma.”

Menno ’s stemming slaat om. Hij vindt het helemaal niet erg om voor altijd weg te blijven uit de stad waar hij voor zijn gevoel al zijn hele leven heeft gewoond. Hij zal nooit meer naar de Kirchfeldschule gaan. Pas in augustus zal hij naar de derde klas gaan in een Nederlandse school: de Openbare Vondelschool in de Zeemanstraat.

De volledige biografie is op 24 december 2024 als e-book uitgebracht met ISBN nummer 978946512802. De fysieke uitgave volgt waarschijnlijk eind 2025.

 

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: moffenjong

Lees ook:

  1. Menno – hondje verbranden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • 21 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (4)
  • 21 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het duister dat meer dan licht is
    • Het jaar 2025 – dag 139 – dood went nooit
    • Schrijverssteen Annie M.G. Schmidt 
    • Ik neem toevlucht tot…. Sangha
    • Leven in het hart van vergankelijkheid

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.