• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Peter – In het nachtblauw van de laatste ronde

Peter – In het nachtblauw van de laatste ronde

4 december 2024 door Peter Pijls

Ieder zijn hazenlip
Elke miskraam baart zijn anekdotes,
Mozartje, zeehelden, Dachautje
(Tuberculose naar draagkracht)
Alleen gekleed in Vitamines A t/m D je
besmettelijke ziektes door de wereld

Hans Verhagen (Vlissingen, 1939). Uit de cyclus Euthanasie, opgenomen in zijn debuutbundel Rozen & Motoren (zeven cyclussen 1958-1963).

De dichter, beeldend kunstenaar en journalist Hans Verhagen zag ik rond 2005 op het Spui voorbij de boekenmarkt op zaterdag benen. Hij droeg een zwarte legging. Zijn halflange sluike haar was hennarood geverfd.

Ik wist dat hij amfetamine en heroïne gebruikte. In zijn gejaagde looptempo, hij moet toen al voorbij de 70 zijn geweest, passeerde hij me op zo’n 25 meter afstand. Ik durfde hem niet te vragen waarom hij pas op hoge leeftijd voor het eerst een literaire prijs kreeg voor zijn poëzie (PC Hooft). Later deed ik dat wel in een brief.

Ook toen ik hem voor het eerst en het laatst zag in Amsterdam, begreep ik dat Verhagen nooit een prijs kreeg, en voor het eerst pas na een lange lobby door literaire vrienden, omdat hij een outcast was  De notariszoon uit Vlissingen was als kind dikke maatjes met de bezetter en werd na een korte kennismaking met de journalistiek (jongerenpagina Algemeen Dagblad) dichter, journalist voor de Haagse Post en de VPRO televisie. Hij maakte documentaires, waarvan vooral Vastberaden, maar soepel en met mate en Kamp Westerbork me bijbleven.

Verhagen, een onderschatte interviewer, had de gewoonte de ondervraagde zeer lang aan het woord te laten zonder deze onnodig veel te onderbreken of  hinderlijke vragen te stellen die de geïnterviewde zouden doen stil vallen.

Op die manier maakte hij een nogal omstreden televisie interview met de weduwe van NSB-voorman Rost van Tonningen. Het zou kritiekloos zijn. Verhagen, later: “Had ik dan moeten zeggen dat Hitler géén groot ziener was?” Ook filmde hij een koe vanaf de geboorte tot de gang naar het slachthuis. De toen door vrijzinnige dominees geleide VPRO kreeg een lawine aan opzeggingen na de uitzending.

Met Hans Sleutelaar maakte hij een interviewboek waarin hij Nederlandse nazi’s liet verklaren waarom ze dienst namen in Hitler-Duitsland. Het boek deed veel stof opwaaien, ook omdat Verhagen en Sleutelaar de Nederlandse nazi’s niet één lastige vraag stelden. Zo kon het gebeuren dat de bejaarde mannen uitvoerig mochten toelichten waarom ze geen spijt hadden van hun daden. De ophef in de media wad massaal.

Ondanks of juist daarom was Verhagen een flowerpower hippie van de eerste generatie die de naam van Paradiso en de Melkweg (Milky Way) bedacht. Hij bleef levenslang houden van zijn Zeeuwse jeugdliefde Conny Tavenier. Met zijn latere vrouw kreeg hij een zoon. Het huwelijk liep spaak. Hij begon vanuit het niets en zonder opleiding te schilderen. Daarbij verbruikte hij veel verf. De vloer van zijn Amsterdamse etage was op zeker moment bedekt met een dikke, hard geworden laag. Het appartement stortte in en werd onbewoonbaar. Een architect bezorgde Verhagen een etage tegenover Amsterdam Centraal.

Daar bleef de vroeg aan alcohol en harddrugs verslaafd geraakte Zeeuw (hij kickte twee keer af) wonen en werken tot hij op zeer hoge leeftijd naar een verzorgingstehuis moest. De enveloppe met inhoud die bij de PC Hooftprihs hoorde, 70.000 euro, had hij in korte tijd opgemaakt aan cocaïne en heroïne of gedeeld met vrienden.

Verhagen leerde ik eerst kennen als journalist, toen als dichter en tenslotte als kunstenaar. Ooit, ik verdiende aardig, reed ik op een zondagochtend naar zijn galeriehoudster in Vlissingen, Hannelore Meijering. Ik betrad de verkoopruimte, zag dat ze inderdaad drie werken van Verhagen had hangen en wist toen meteen dat ik het schilderij Egg with no evil (Geisha) moest hebben. Het hangt in mijn slaapkamer.

Bijna alle gedichten van Verhagen had ik toen al gelezen, later gebundeld in Eeuwige vlam en Alle gedichten. De bundel Moeder is een Rover (2004) las ik honderd keer, schat ik.

De openingstrofes van het eerste gedicht van die bundel, Azalea, vat het wereldbeeld op dat moment van de eeuwige hippie Verhagen aardig samen:

Die het kwade spreken krijgen steeds meer te vertellen
In dit ondermaanse licht ontleend aan schaduwen
anderen de vingers breken tot ze niet meer meetellen
om ooit de sultans ezel voor zich uit te mogen duwen

Ik zou uit meer poëzie kunnen kiezen, en misschien staat er betere in Moeder is een rover, maar het begin van de cyclus Furore vat mijn eigen toenmalige en huidige mentale staat van zijn verbazingwekkend goed samen:

In het luchtruim van mijn hoofd is het nooit echt leeg geweest. Ons bedelvend onder petten lazen kale neten ons de les in chocoladeletters.

Ik maakte de vergissing om te denken
waardoor ik het spoor bijster raakte
Ik liep verloren in een doolhof die doorliep
Ik beging vergissing op vergissing

Het waren de vergissingen waarmee ik furore maakte.

 

Categorie: Columns, Geluk, Peter Pijls, Poëzie Tags: Kamp Westerbork, Melkweg, NSB, Peter Pijls, VPRO

Lees ook:

  1. De parafernalia van de Oosterse wijsheid
  2. Peter – Dertien jaar mededogen in Venray
  3. Het jaar 2019 – dag 176 – Schaap
  4. Het jaar 2020 – dag 247 – hillegersberg

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Hendrik zegt

    4 december 2024 om 18:07

    Ik meen dat de Melkweg zo genoemd is omdat het in een leegstaande melkfabriek is gevestigd, De naam Fantasio is volgens mij door Willem de Ridder bedacht, Paradiso is volgens mij ook door de Ridder naamgegeven. Ik heb goede herinneringen aan de beginjaren.
    Het lijkt erop dat Google het met me eens is.

    • Petet zegt

      6 december 2024 om 09:18

      Lijkt het zo of weet je het zeker?

      • Hendrik zegt

        6 december 2024 om 12:25

        Ik gebruik een voorzichtige bewoording als “meen ik” en “volgens mij” – omdat ik er niet bij ben geweest – mijn herinneringen over iets van zo lang gelelden zijn misschien niet feilloos – er geen officiele instantie is, waar dit te controleren is.

        Wat ik noem in mijn reactie heb ik wel allemaal gecontroleerd via Google, en er zijn veel bronnen die dat bevestigen.

        Mischien dat 1 (of 2) van de lezers die er wel bij waren, kunnen/willen reageren?

Primaire Sidebar

Door:

Peter Pijls

Peter Pijls werkte 23 jaar als journalist. Een optelsom van verslavingen en andere psychische kwetsbaarheden maakten hem juridisch arbeidsongeschikt. Op zijn tiende viel hij van zijn katholieke geloof af. Sindsdien is hij dolende. Peter vindt de meeste boeddhisten best aardig. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen
    • Extinction Rebellion trekt kort geding in: politie stopt met huisvisitaties

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.