• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » VrijdagZindag – Politieke spraakverwarring

VrijdagZindag – Politieke spraakverwarring

11 oktober 2024 door André Droogers

Journalisten analyseren Trumps verkiezingsspeeches. Conclusie: zijn toespraken worden steeds onsamenhangender. Heeft dat gevolgen voor de opiniepeilingen? Nee. Wat hij ook zegt, Trump spreekt de taal van zijn aanhangers.

De journalisten die Trumps speeches ‘onsamenhangend’ noemen, doen dat vanuit hun eigen taalveld. Daarin is een eerste vereiste dat een redenering logisch is en dus van A via B bij C belandt. In hun TV-debat toonde Harris met gelach en opgetrokken wenkbrauwen haar verbazing over Trumps uitspraken. Twee taalvelden.

In onze verkiezingscampagne vorig najaar waren taalvelden ook bepalend. De PVV werd de grootste, mede dankzij het taalveld waarvan Wilders zich bedient. Wat je ook van zijn voorstellen vindt, hij weet wat taal doet en wordt breed begrepen. In het parlement maakte hij onparlementair taalgebruik normaal: ‘heks’, ‘het zal mij worst zijn’, ‘slappe hap’. Niks ‘Ik verschil van mening met de geachte afgevaardigde, want…’

Populisten zetten ‘elite’ en ‘volk’ tegenover elkaar, onder andere vanwege het verschil in taalveld. Uitleggers van de laatste verkiezingsuitslag maakten onderscheid tussen theoretisch en praktisch geschoolden, hoger en lager opgeleiden. Op TV illustreren ‘Buitenhof’ en ‘Vandaag Inside’ het verschil in taalgebruik. Taalvelden tonen gescheiden werelden, ook al blijft Nederlands de voertaal. Ze vertalen levensstijl, kleding, omgangsvormen, wereldbeeld, kernwaarden. En stemgedrag.

De nu wereldwijd opkomende autocratisch populistische regimes lijken het ‘volkse’ taalveld bewust in te zetten om verkiezingen te winnen. Oneliners spiegelen uit straatinterviews, bijvoorbeeld over migranten of het klimaat, wint meer stemmen dan geduldig een complexe visie uitleggen. Autocraten komen zo binnen via de achterdeur van de democratie.

Politici en partijen wisselen soms van taalveld. Wilders spreekt nu PeeVeeVees, maar begon in het beheerste taalveld van de VVD-elite. De Partij van de Arbeid werd arbeideristisch genoemd toen truiendragers nog woordvoerders waren. Nadat gestropdaste doctorandussen de partij overnamen en het neo liberalisme omarmden, veranderde het taalveld.

Soms weten politici niet goed welk taalveld ze zullen gebruiken. Recent komen rechts-radicale ministers amateuristisch over omdat ze vloeiender zijn in het oppositionele taalveld dan in het bestuurlijke.

Of een typerend voorbeeld deze week: Wilders wil de burgemeester van Amsterdam ontslaan en het land uitzetten. Politici uit de regeringscoalitie wordt gevraagd om een reactie. Ze aarzelen zichtbaar welk taalveld ze zullen aanboren, dat van de loyale coalitie, of toch kritisch over Wilders, samen met de oppositie. Aan waarden komen ze überhaupt niet toe.

Als taalvelden staan voor gescheiden werelden, hoe verloopt de communicatie dan? Wat is de noemer waarop gesprek mogelijk is? Dat is nog niet zo duidelijk.

Drie opties dienen zich aan.

  1. Een voor de hand liggende optie is mee te gaan in het taalveld van de ander, ongeveer zoals je met een Engels sprekende in het Engels een gesprek voert. Rutte deed dat toen hij op Wilders’ uitspraak ‘Doe eens normaal, man!’ antwoordde met ‘Doe lekker zelf normaal, sjonge jonge’. Dat leidde niet tot beter begrip.
  2. Een betere mogelijkheid zou zijn om door te vragen naar vooronderstellingen, in dit voorbeeld rond de betekenis van het woord ‘normaal’. Mensen vullen woorden met tegengestelde betekenissen. Zo geven ze de toon aan voor gedrag, in dit geval normaal geacht gedrag.

Maar Wilders en Rutte dachten daarbij niet aan hetzelfde gedrag. Welke waarden zitten dan achter ‘normaal’ gedrag in die twee versies? Rutte vond het duidelijk niet normaal dat hij op onparlementaire toon werd toegesproken, tegen normale parlementaire waarden in, zoals beleefdheid en respect. Wilders normaliseerde zijn eigen taalveld daar tegenin – recht voor zijn raap. Trouwens, welke waarden zitten er achter de term ‘vrijheid’ in beider partijnamen?

Een ander voorbeeld van waarden onder statements, ook uit de PVV, is de uitspraak van minister Faber ‘Ik ben beleid’. De democratische waarde dat uiteindelijk het parlement bepaalt wat het beleid wordt, staat haaks op haar autocratische claim dat zij dat als minister doet, via een buiten-parlementaire noodwet.

Of het nu om de betekenis van ‘normaal’ gaat of ‘beleid’, het expliciet maken van waarden lijkt eerder polariserend dan verbindend te werken. Het debat over waarden blijft bovendien vaak steken in een discussie over normen, de dagelijkse gedragsregels die van waarden worden afgeleid, zoals in het Reglement van Orde van de Tweede Kamer. Het is alsof je het over het weer hebt, zonder het over het klimaat te hebben. De waarden die het politieke klimaat bepalen blijven impliciet en onbesproken zolang het alleen over normen gaat.

3. Als de verkenning van waarden een moeizame taak is, dan blijft de optie over dat men elkaar in ieders waarde laat – de uitdrukking die de taal ons aanreikt. Tijdens de verzuiling was dat de politieke etiquette. De politiek is dan een meerstromenland, elke rivier met een eigen taalveld als bedding. Recent poldert men in die Hollandse delta, zij het met ups en downs.

Dat al dat water uitstroomt in dezelfde zee, is misschien een reden om op zijn minst te doorgronden wat de waarden zijn in de bedding van de naburige stromen. Dan is er kans op compromissen. Want met elkaar spelen politici onvermijdelijk het waardenspel rond de betekenis van macht.

Categorie: Columns, Maatschappij, Politiek Tags: Faber, Halsema, macht, politieke spraakverwarring, PVV

Lees ook:

  1. Rechtsstaat in verval: Kafka is springlevend
  2. Vrijdag zindag 7 – charisma
  3. Hoedt u voor namaak: kiest voor echt!
  4. Het jaar 2024 – dag 284 – dovendlicht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Whapai zegt

    12 oktober 2024 om 10:29

    Het is niet alleen de taal. Zoals u schrijft ook, het maakt niet (meer) uit wát er wordt gezegd. Het maakt uit hóe iets wordt gezegd. Het gaat ook om de mimiek, de gebaren, de gezichtsuitdrukkingen, de (gespeelde) woede, de entourage waarin het zich afspeelt, het uiterlijk (kapsel), de duidelijk zichtbare beveiliging (nu ook bij Trump). Het is één groot theater. Zoals Nidesh Lawtoo uitstekend beschrijft in zijn boek (Nieuw) Fascisme. En de inhoud? Ach ja, die inhoud… die is allang dood en begraven want dan zal er toch eerst iemand moeten (gaan) luisteren.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.