• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » De eeuwige jonkojongen

De eeuwige jonkojongen

14 augustus 2024 door Peter Pijls

Jaren geleden maakte ik in het Venrayse Mgr. Goumanspark een foto waar ik maanden in geïnvesteerd had. Te zien was een bankje, de onderbenen van een getinte landgenoot en wat blikjes en peuken. De jonkojongen, zoals ik hem noemde, wou per se niet herkenbaar op de foto.

Dat begreep ik. Sommige van zijn vrienden en vriendinnen kwamen uit de Jeugdzorg. Één van de meiden op het bankje hoorde ik op een dag zeggen: “Ik haat m’n kankerleven.” Even keek ik haar aan, maar een toelichting kreeg ik niet.

In het park kom ik nog steeds dagelijks, net als mijn vrienden en vriendinnen die ik gemakshalve schaar onder de noemer ‘jonkojongens’. Jonko is straattaal. Het betekent joint met wiet of hasj.

Ik ben gemiddeld 35 jaar ouder dan de jonkomeiden en -jongens die ik tref in het park, in sterk wisselende samenstelling. Sommigen komen uit stabiele gezinnen. Ze hebben banen of meerdere ZZP- of nulurencontracten.

Weer anderen, zoals ik, zijn afgekeurd voor de arbeidsmarkt. Mij overkwam dat op m’n 47ste. Anderen, nog geen 20, leven al van een WIA-uitkering. Of het betreft Oost-Europeanen die een poosje werken in Venray (of er vakantie vieren) en dan weer verder trekken naar andere oorden.

De laatste tijd spreek ik regelmatig jonge Hongaren of Roemenen die uit de regio Transsylvanië zeggen te komen. Zonder uitzondering zijn het warme, gulle mensen met wie ik graag omga.

Een andere vriend, een leeftijdsgenoot die opgroeide in het Madrid van de fascist Franco, kwam mild getraumatiseerd uit een echtscheiding met een Venrayse waar hij een autistische zoon aan overhield die hij nooit meer ziet.

Die vriend – hij heet Luis – vertelt me verhalen uit de Francotijd die ik hier liever niet samenvat. Ze zijn dermate gruwelijk, en op z’n minst grotendeels op waarheid gebaseerd, dat ik het moeilijk voorstelbaar vind dat de knappe Luis een succesvol kunstenaar werd en in Nederland een gezin stichtte.

De Spaanse burgeroorlog overleefde hij ook omdat hij een kind was. Luis stamt uit een welgesteld, intellectueel en artistiek gezin. Één van zijn zussen is keramiste op het Franse eiland Lanzarotte, bekend van de zwarte, vulkanische stranden.

Daar tegenover staat dat Luis een vader had die op een dag in een dorp bij Madrid namens Franco een wapen begon leeg te schieten op de plaatselijke bevolking en een bloedbad aanrichtte om redenen die ik niet helemaal begrijp.

De massamoord is nooit gedocumenteerd, las ik online op gespecialiseerde websites. Ik nam kennis van honderden massamoorden door de fascist Franco, de anarchisten en de communisten tijdens een burgeroorlog die Spanje netto een omstreden monarchie opleverde, naast een moeizame omgang met het oorlogsverleden. Overigens: ging dat in Nederland heel anders na WOII en de zogenaamde Politionele Acties in Nederlands-Indië (sinds 1848 Indonesië)?

Luis trok zich in Venray naar eigen zeggen 20 jaar terug uit de openbaarheid na zijn echtscheiding. Exposeren deed hij nooit meer. In de jaren ’80 en ’90 haalde hij regelmatig de media met interviews en recensies van zijn exposities.

Een half jaar geleden was hij er weer met tekeningen en installaties, in het leegstaande Xenospand bij de Grote Markt. Daar maakte ik kennis met hem.

Bijna dagelijks ontmoet ik Luis op straat. De praatgrage Spanjaard is er bedreven in de indruk te wekken dat hij leeft als een clochard. In werkelijkheid volgde hij in Amsterdam het best denkbare kunstonderwijs (de Rietveld en Ateliers 63) en speelt hij Schubert en Chopin op de piano. Hij heeft een sociale huurwoning in de onvolprezen bloemkoolwijk Brukske.

Net als ik geniet Luis een bijstandsuitkering. Hij verzamelt statiegeldblikjes op straat, ik niet-opgerookte sigaretten. Luis en ik zijn welbeschouwd jonkojongens op leeftijd. Venray telt er vele, ook vrouwen. Sommigen werden vrienden. Anderen verdwenen spoorloos.

Deze jonkojongen op leeftijd leeft toe naar de kermis in Overloon, eind augustus. Dan hoop ik mijn nieuwe elektrische rolstoel te hebben, die ik bijna gratis te leen krijg van de gemeente. Misschien leg ik de lat te laag voor mezelf, mogelijk zouden gewichtiger uitdagingen dan de kermis in Overloon me moeten prikkelen, maar ik ken mijn beperkingen.

Vlak over de Brabantse grens woont een vriend die ik al 13 of 14 jaar ken. Nooit bezocht ik hem in Overloon, misschien doe ik dat nu.

Maar mijn vriend heeft het druk. Eerst was hij steward bij de KLM. Toen werkte hij voor de reclassering (en bouwbedrijven, waar hij leerde timmeren). Nu is hij al lang een succesvol dj, één van de kartrekkers van het Schijt aan de Grensfestival dat ieder jaar voor veel prettige onrust zorgt in delen van Venray en Overloon.

In het Mgr. Goumanspark komt mijn vriend uit Maastricht alleen als optredend dj, af en toe. Toch is ook hij een jonkojongen. Dat lot delen we manhaftig. Beiden genieten we de reputatie niet helemaal heteroseksueel te zijn. In Venray kun je daar heel oud mee worden, zonder het slachtoffer te worden van geweld of pedojagers.

Dat is het boeddhistische mededogen van het ooit aartskatholieke boerendorp Venray, dat schatrijk werd door scheepsompagnieën die aan de VOC deden denken, veel later gevolgd door uitgestrekte industrieterreinen met vervangende werkgelegenheid voor velen, ook Hollanders.

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Peter Pijls Tags: jonkojongen, Overloon, Schijt aan de Grensfestival, Venray, VOC

Lees ook:

  1. Waarom Boeddha gekken en junks niet zo boeiend vond
  2. Mamma, je hebt boosheid in je
  3. Boeddhisten ontwaakt! Deel 1
  4. Drie keer als slaaf verkocht in een vreemd land

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Peter Pijls

Peter Pijls werkte 23 jaar als journalist. Een optelsom van verslavingen en andere psychische kwetsbaarheden maakten hem juridisch arbeidsongeschikt. Op zijn tiende viel hij van zijn katholieke geloof af. Sindsdien is hij dolende. Peter vindt de meeste boeddhisten best aardig. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.